Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen II (undersøkelse)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Tror du at Snåsamannen kan helbrede mennesker?
Jeg tror mannen har helbredende evner. 84 39,62%
Jeg er åpen og interessert og vil vite mer. 50 23,58%
Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning. 47 22,17%
Jeg kjenner noen som har fått hjelp fra Snåsamannen. 17 8,02%
Jeg er fryktelig skeptisk, men vet for lite om dette. 50 23,58%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-08, 13:08   #101
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)

Til å være en så kvinnedominert befolkning det er spurt fra så er det ganske lavt at det er under halvparten som tror at noen kan heale synes jeg. I befolkningen ellers, blant 25+ kvinner ville jeg tro det er mye høyere.

Gammel 31-12-08, 13:09   #102
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg glemte å legge til "mens den ene lange øredobben og det lilla sjalet flagret", og så kom jeg på at jeg har jo plenty lilla skjerf selv.

Ja, hvem har ikke det nå for tiden. Vi gale alternativfreaker får jo ikke ha noenting for oss selv these days.

Gammel 31-12-08, 13:12   #103
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Til å være en så kvinnedominert befolkning det er spurt fra så er det ganske lavt at det er under halvparten som tror at noen kan heale synes jeg. I befolkningen ellers, blant 25+ kvinner ville jeg tro det er mye høyere.

Er det sant? Jøss. Jeg blir alltid litt overrasket over sånt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 18:16   #104
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For det første. Jeg kan godt se at pollen kan virke objektiv, og beklager at dette har ført til at noen har tatt testen useriøst - skjønt - jeg er noe overrasket over at reaksjonene skulle bli slik. Men det blir det jo alltid sånn i denne type diskusjoner (alternative tanker, religion osv).

Jeg lager ingen ny poll selv - det er sikkert pirk på den også og jeg vet fortsatt ærlig talt ikke hvordan en poll med et slikt tema kunne bli tilfredsstillende for dere. Likevel vil jeg si at av 173 forumister som har stemt på denne pollen ser det unektelig ut at 71 personer mener at mannen har helbredende evner og 40 stykker er åpne. Mens 43 avviser hans helbredende evner på det sterkeste. Jeg syns det var positivt mange, og så ikke noe galt i å kommentere det.

For det andre - Esme - har jeg ikke på noen tidspunkt vært pottesur, kanskje jeg skulle pyntet mer med smileys for at ingen skulle tro at jeg reagerte med harme... F.eks. at dette med at jeg begynte "å mistenke deg for å fare med frekkheter", var litt humoristisk ment, men det var du som ble fornærmet og kom med pokkerord. Men kanskje jeg kunne slengt på en "knegg". Ingen av dere har truffet meg IRL og jeg er både vennligsinnet, åpen og nysgjerrig - uten lilla skjerf og asymmetriske øredobber - som syns det er spennende med andres meninger, og jeg begynner sjelden å krangle i diskusjoner.

Sånn - jeg har en kalkun å plukke også!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 18:31   #105
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis noen her i verden kan heale, så tror jeg Snåsamannen er en av dem. Han har gjort dette hele livet, helt uten profitt, det sier mye synes jeg.

Derimot finnes det en gjeng med "profesjonelle" healere som vanker på alternativ messa og lignende steder... Der tror jeg det er mye god overtro.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 20:10   #106
Euripides
Freshman

Euripides sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Euripides har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dessverre mangler svaralternativet "Nei!".

Euripides er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 16:00   #107
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest tråden, men jeg tror at det er noe med Snåsamannen. Synes også det er i overkant arrogant å avvise alt annet en ren skolemedisin som tull.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 17:11   #108
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har ikke lest tråden, men jeg tror at det er noe med Snåsamannen. Synes også det er i overkant arrogant å avvise alt annet en ren skolemedisin som tull.

Altså, det er jo en av de store klisjéene dette, at de som tror på alternative ting er ydmyke, mens de som ikke gjør det er arrogante. Og jeg må faktisk spørre hvorfor i all verden man er arrogant om man ikke tror at Snåsamannen ikke har noen evner utover det som er rent medmenneskelig.

Jeg har for eksempel lest mye om forskjellig retninger innenfor alternativmedisin, antagelig mer enn de aller fleste som tror på det. Jeg har som bakgrunn fysikk og medisin og er ganske godt kvalifisert til å ta gode beslutninger på hva som kan være reelt eller ei. Når jeg leser om Snåsamannen så er det altså ingenting i historiene som er spesielle, skiller seg fra helbredelseshistorier fra andre miljøer, eller fra vanlig trylletriks.

Hvorfor er det arrogant å mene noe etter at man har tatt en veloverveid beslutning?

Gammel 03-01-09, 17:24   #109
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi du ikke TROR, Esme. Fordi du krever BEVIS. Fordi du sikkert, som mange andre, ønsker at de skal gå med på å bevise sine evner, for å utelukke juks. Å kreve slike beviser er da ren og skjær arroganse, skjønner du vel.

Gammel 03-01-09, 17:33   #110
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Fordi du ikke TROR, Esme. Fordi du krever BEVIS. Fordi du sikkert, som mange andre, ønsker at de skal gå med på å bevise sine evner, for å utelukke juks. Å kreve slike beviser er da ren og skjær arroganse, skjønner du vel.

Jeg krever ikke bevis en gang for å holde muligheten åpen. Bare en tanke originalitet, en historie eller to som ikke man har lest tusen ganger før og som har blitt avslørt tusen ganger før holder i utgangspunktet for meg.

Gammel 03-01-09, 17:38   #111
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det kommer til å skje ...

Gammel 03-01-09, 19:59   #112
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Hvis noen her i verden kan heale, så tror jeg Snåsamannen er en av dem. Han har gjort dette hele livet, helt uten profitt, det sier mye synes jeg.

Derimot finnes det en gjeng med "profesjonelle" healere som vanker på alternativ messa og lignende steder... Der tror jeg det er mye god overtro.

Det er det jeg tenker også.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Altså, det er jo en av de store klisjéene dette, at de som tror på alternative ting er ydmyke, mens de som ikke gjør det er arrogante. Og jeg må faktisk spørre hvorfor i all verden man er arrogant om man ikke tror at Snåsamannen ikke har noen evner utover det som er rent medmenneskelig.

Jeg har for eksempel lest mye om forskjellig retninger innenfor alternativmedisin, antagelig mer enn de aller fleste som tror på det. Jeg har som bakgrunn fysikk og medisin og er ganske godt kvalifisert til å ta gode beslutninger på hva som kan være reelt eller ei. Når jeg leser om Snåsamannen så er det altså ingenting i historiene som er spesielle, skiller seg fra helbredelseshistorier fra andre miljøer, eller fra vanlig trylletriks.

Hvorfor er det arrogant å mene noe etter at man har tatt en veloverveid beslutning?

Først, jeg hadde ikke lest tråden, og kalte ikke deg spesielt for arrogant altså. (Aner ikke hvem som mener hva om saken, egentlig.)
For å bruke en anne klisjè: Det finnes mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder. Det å ikke tro på noe bare fordi man ikke har opplevd det selv, synes jeg er arrogant. Innrømmer at jeg aldri har gått til healere av noe slag selv, men jeg ser ikke bort fra at noen mennesker har evner andre ikke har. Har lest artikler om Snåsamannen, og jeg nekter å tro at han har hatt så mange klienter/ kunder/pasienter i så mange år hvis han bare driver med humbug. Er litt nysgjerrig på hva du mener med at han driver med trylletriks: Hvilke episoder er det du tenker på da? Leste forresten også at flere av legene der oppe konsulterte med han i enkelte saker.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Han har vel ikke nektet å bevise sine evner, så vidt jeg har fått med meg da?

Gammel 03-01-09, 21:09   #113
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Først, jeg hadde ikke lest tråden, og kalte ikke deg spesielt for arrogant altså.

Jeg oppfattet det ikke sånn heller, helt sikkert. Poenget er at det er så utrolig vanlig å omtale de som ikke tror på slike ting for arrogante, det har blitt en klisjé og jeg skjønner ikke den tankegangen. Det er jo ingen kristne som sier til ikke-troende at de er arrogante heller, hvorfor er NewAge den eneste religionen hvor de som tror på det har mer eller mindre lov å omtale andre som arrogante og seg selv som ydmyke?

En annen ting også, de som er virkelig troende på alskens slike ting (ikke stilet til deg rine, generelt her nå) det er da mange av disse som aldri har lest noe som helst av ordentlige saklige artikler som går på hva som er lett å fake og hva som er avslørt tidligere. Hvorfor er ikke det arrogant?

Det å ikke tro på noe bare fordi man ikke har opplevd det selv, synes jeg er arrogant.

Det er stor og viktig forskjell på å tro på hva noen har opplevd og være enig i hva personen mener er årsaksforholdet. F.eks så florerer det historier i Sør-Afrika om folk som har vært HIV-positive og som ble friske etter at de har ligget med en jomfru. Da tenker jeg at enten så har de ikke vært reelt positive før de gjorde det, eller så er de fortsatt smittet eller så er de en av de veldig få som blir friske av seg selv. Derimot tror jeg ikke på at det var jomfruliggingen som gjorde utslaget.

Har lest artikler om Snåsamannen, og jeg nekter å tro at han har hatt så mange klienter/ kunder/pasienter i så mange år hvis han bare driver med humbug.

Jeg synes humbug er for sterkt ord å bruke, rett og slett. Jeg tror han har hjulpet mange mennesker, men jeg tror ikke på grunn av at han har helende krefter i hendene, men fordi han er god til å snakke og trøste.

Er litt nysgjerrig på hva du mener med at han driver med trylletriks: Hvilke episoder er det du tenker på da?

Den episoden som Schiøtz referer til og som var en av de som overbeviste ham, dette at Snåsamannen gjettet hvilket kort han hadde, er et helt klassisk trylletriks.

Leste forresten også at flere av legene der oppe konsulterte med han i enkelte saker.

Nå aner jeg ikke hvilken kilde du har dette fra, og jeg kan ikke uttale meg om hva andre leger kan finne på å gjøre.
Men det er stor forskjell på å sende en pasient til Gjerstad og si: Jeg lurer på om det kan være angina, hva tror du? Og si til en pasient hvor man tenker at denne trenger litt omtanke og trøst og hvor plagene er dominert av psykosomatisk karakter at de kan ta en prat med ham.

Jo, det har han jo nettopp gjort.

Gammel 03-01-09, 21:18   #114
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det brukes som argument at han ikke har tjent penger på dette. Men det gjør han jo til gangs nå, han får jo 50% av inntektene til boka om han.

Ellers er jeg enig med Esme, og savner også alternativet "Nei!" i pollen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 21:24   #115
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg ser det brukes som argument at han ikke har tjent penger på dette. Men det gjør han jo til gangs nå, han får jo 50% av inntektene til boka om han.

Ja NÅ ja. Han har drevet med dette hele livet i tillegg til at han har hatt en jobb. Det er vel sikkert 50-60 år? Tror neppe han gjorde det med tanken på at han en gang i framtiden skulle gi ut en bok som kom til å bli en bestselger. (Noe det jo er ganske rart at den ble forresten.)

Hva er forresten galt med "Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning" - er ikke det bare en lang form for "nei" eller "jeg tror ikke på ham"?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 21:31   #116
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Hva er forresten galt med "Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning" - er ikke det bare en lang form for "nei" eller "jeg tror ikke på ham"?

Det alternativet må ha kommet til siden sist jeg så på det, tror jeg?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 21:37   #117
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Sitat:

En annen ting også, de som er virkelig troende på alskens slike ting (ikke stilet til deg rine, generelt her nå) det er da mange av disse som aldri har lest noe som helst av ordentlige saklige artikler som går på hva som er lett å fake og hva som er avslørt tidligere. Hvorfor er ikke det arrogant?

Jeg innrømmer at jeg ikke har lest så mange artikler av den typen du refererer til, men jeg har lest om Snåsamannen og snakket med høyst oppegående folk som har fått hjelp av homeopater/akupunktur osv. Jeg har rett og slett vanskelig for å tro at det finnes så mange dumme og lettlurte folk i verden.
Når det er sagt, det finnes helt klart mange (de fleste, tipper jeg) som hevder å være synske, healere osv, men som ikke er det. Trist at noen tjener penger på og utnytter syke mennesker på den måten. Jeg tror ikke Snåsamannen er en av disse, du tror at han er det.

Sitat:

Det er stor og viktig forskjell på å tro på hva noen har opplevd og være enig i hva personen mener er årsaksforholdet. F.eks så florerer det historier i Sør-Afrika om folk som har vært HIV-positive og som ble friske etter at de har ligget med en jomfru. Da tenker jeg at enten så har de ikke vært reelt positive før de gjorde det, eller så er de fortsatt smittet eller så er de en av de veldig få som blir friske av seg selv. Derimot tror jeg ikke på at det var jomfruliggingen som gjorde utslaget.

Dette synes jeg også høres litt suspekt ut. Gry Jannicke Jarlum og UFOen klarer jeg heller ikke å svelge rått. Derimot tror jeg at det finnes synske mennesker og mennesker med varme hender eller hva det nå heter. Det finnes jo utrolig mange talenter og begavelser blant folk- hvorfor er det så vanskelig å akseptere at noen er født med akkurat denne typen evner?

Sitat:

Jeg synes humbug er for sterkt ord å bruke, rett og slett. Jeg tror han har hjulpet mange mennesker, men jeg tror ikke på grunn av at han har helende krefter i hendene, men fordi han er god til å snakke og trøste.

Sitat:

Nå aner jeg ikke hvilken kilde du har dette fra, og jeg kan ikke uttale meg om hva andre leger kan finne på å gjøre.
Men det er stor forskjell på å sende en pasient til Gjerstad og si: Jeg lurer på om det kan være angina, hva tror du? Og si til en pasient hvor man tenker at denne trenger litt omtanke og trøst og hvor plagene er dominert av psykosomatisk karakter at de kan ta en prat med ham.

Jeg leste en artikkel i et blad (husker ikke hvilket) der han hevdet å ha stilt korrekte diagnoser i mange tilfeller, det var også snakk om å finne sykdommer som f.eks. kreft. En lege bekreftet faktisk dette. Det sto også at han ikke gjorde noe forsøk på helbrede noen, men derimot sendte dem til lege hvis han trodde det var noe alvorlig. Da synes i alle fall jeg det er snakk om litt andre ting enn å gi noen varmende ord. Det kan jo til og med jeg klare.

Gammel 03-01-09, 21:44   #118
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg synes heller ikke det er et godt argumet at han ikke har tatt seg betalt, men etter å ha vært til så stor hjelp for folk i så mange år, (de fleste av de hadde han i tillegg full jobb ved siden av) så synes i alle fall jeg det bare skulle mangle at han ikke får 50% av boksalget.

Gammel 03-01-09, 21:52   #119
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg har rett og slett vanskelig for å tro at det finnes så mange dumme og lettlurte folk i verden.

Når du ordlegger deg sånn, så blir det nesten som at siden jeg mener at homeopati er oppspinn så anklager jeg de som har hatt en positiv opplevelse med det til å være dumme og lettlurt. Jeg mener jo ikke at jeg anklager de som går til homeopati å være dumme. Jeg har selv vært til homeopat da jeg var barn. Og det var ikke før jeg var nesten ferdig på fysikk at jeg leste en artikkel av en homeopat at det eneste de gjorde var å riste ut medisin i vann og tynnet det ut og mente at det ble sterkere jo mer man tynnet ut at jeg tenkte at dette var jo bare tøys.

Trist at noen tjener penger på og utnytter syke mennesker på den måten. Jeg tror ikke Snåsamannen er en av disse, du tror at han er det.

Jeg har aldri sagt at han utnytter syke mennesker. Derimot så sier jeg at jeg ikke tror han har helbredende krefter, det er ikke det samme.

Dette synes jeg også høres litt suspekt ut.

Ikke sant? Det er fordi du har vokst opp i den vestlige verden og vet en god del om virussykdommer, hvordan de sprer seg og slikt. Påstanden går derfor tvert i mot det du har av kunnskap, i motsetning til en person som ikke har utdannelse og knapt kan lese. Man kan jo ikke si at de personene som har blitt fortalt dette er dumme, heller ikke at de som har opplevd å bli frisk da etter jomfruligging at de har tatt feil liksom. Men årsaksforholdet kan man godt ha en annen mening om. Man kan ta personen på alvor selv om man ikke tror at alt personen mener er sant.

Det finnes jo utrolig mange talenter og begavelser blant folk- hvorfor er det så vanskelig å akseptere at noen er født med akkurat denne typen evner?

For eksempel synskhet da.
For meg så er det fordi jeg tenker at dersom det finnes synske mennesker så burde det vært mer tydelig. Det burde jevnlig vært advarsler før store ulykker av synske mennesker, det burde være mer enighet. Det gjøres undersøkelser hele tiden av de mest kjente synske menneskene som uttaler seg i aviser og slikt og hva de spår og de har jo ikke større treffprosent enn hva hvilken som helst annen person har. Dersom noen kan se hvilket kort som befinner seg i en konvolutt, så burde man kunne finne en person som klarer å overbevise om at de greier det. Og jeg hadde syntes det hadde vært utrolig kult om noen hadde greid det, men det gjør jo ikke det.

Jeg leste en artikkel i et blad (husker ikke hvilket) der han hevdet å ha stilt korrekte diagnoser i mange tilfeller, det var også snakk om å finne sykdommer som f.eks. kreft.

Jeg tror glatt på at noen som er så erfaren som Gjerstad kan se på folk om de har kreft. Det gjør jeg selv også, det er slett ikke så vanskelig i mange tilfeller. Men det er ikke det samme som at leger konsulterer Gjerstad (ikke at jeg vet om det stemmer eller ikke, men det synes jeg høres veldig veldig rart ut).

Gammel 03-01-09, 22:07   #120
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jo, det har han. For han har drevet med dette i 60 år og da trenger ikke folk å be om beviser nå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.