Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 19:54   #141
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaza

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er vel ikke det eneste poenget. Det samme kan du si om Hamas rakettangrep, bomber og selvmordsangrep.

Eller hva med å oppfordre til angrep på jøder hverden over?

Staten Israel er et fakta. Jeg vil aldri støtte en invasjon eller krigshandlinger mot sivile, men jeg forstår faktisk Israels frustrasjon. Fredelig sameksistens med naboer som har deres utslettelse som sitt formål er ikke mulig.

Med ekstremister på den ene siden kommer de også på den andre siden. Fatah folk blir likvidert i stillhet. Det er ikke alle i Gaza som støtter Hamas. En tragedie vi ikke hører om er at denne invasjonen blir brukt som et skalkeskjul for å kvitte seg med politiske motstandere.

Jeg ser mange trekker paraleller til 40 årene i Norge. Jeg ser ikke helt de pralellene, og iallefall ikke når Fatha blir sammenlignet med norske Nazister.

Milorg osv, hadde heller ikke Tysklands utslettelse som hovedformål

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 19:57   #142
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ulvefar:

Ser man nærmere på norwac, ser man at president for denne organisasjonen heter Erik Fosse. Høres navnet kjent ut?

Gilbert og Fosse er de eneste som har sluppet inn i Gaza i det siste, mon tro hvorfor de slapp inn mens andre ikke slipper inn. Kan det være fordi Hamas vet at Gilbert og Fosse er gode å ha i propagandakrigen? Det er ingen krig som kan vinnes uten tilstrekkelig og god propaganda, og tidligere AKPml-er Mads Gilbert ble i sin tid svært så godt skolert i kunsten å drive propaganda, som alle som var aktive i den organisasjonen ble det.

Jeg har ingen tiltro til Gilberts etterrettelighet, og vil ikke ha noe problem med å si det til ham ansikt til ansikt. Han viser stadig vekk at han er en som ønsker å gjøre konflikter større, og at han går inn i konflikter ,under dekke av å være lege, for å kunne utøve propaganda. Eller hvorfor skulle han ellers boikotte f.eks. Leger Uten Grenser?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1503616.ece

Sitat:

Det var under en paneldebatt på Kulturhuset i Tromsø torsdag kveld at Gilbert kom med uttalelsen om att han ikke vil gi penger til innsamlingsaksjonen, melder Nordlys.
Grunnen skal være at Gilbert er dypt uenig i at Leger Uten Grenser jobber på begge sidene av en krig uten å ta stilling til den.

Vi får en ekstremt farget informasjonsflyt fra Gaza nå. Den er farget av at det ikke finnes nøytrale personer der for å sende rapporter, fordi utenlandsk presse ikke er til stede. Bildene som blir sendt til media har Palestinakomiteen, Mads Gilbert som fotograf.

Israel har en horde med land rundt seg som ønsker dem fjernet fra jordens overflate. Når våpenhvileavtaler er underskrevet, og man i denne perioden blir pepret med raketter, må man som stat i den situasjonen Israel er i, svare. Om styrken på angrepet er i proposjon med trusselen, er nok diskutabelt, men om Israel skulle latt være å svare, ville de stilt seg opp som fritt vilt til alle de andre som vil ta kverken på dem. Det er ingenting her i verden som er svart/hvitt, heller ikke dette.

Israel hadde trukket seg ut av Gaza, og jeg tror nok de kommer til å gjøre det igjen. Det krever verdenssamfunnet. Men jeg synes fortsatt det er påfallende at det påstås at Gazastripen er isolert av Israel, da de vitterlig har grense mot Egypt, og den egyptiske grensen er jaggu ikke åpen den heller.

Jeg mener at den nasjon som bryter en våpenhvile må regne med at det vil komme motangrep. At det går med uskyldige liv er forferdelig, som det er i enhver krig. Krig er et skittent spill og det går med fryktelig mange uskyldige. Krig har ikke vært "renhårig" siden den gang man møttes på slagmarken, langt unna nærmeste by, og stilte seg opp på geledd og skjøt på hverandre etter tur. Sannsynligvis ikke da heller.

Sist redigert av Slettet bruker : 30-10-12 kl 01:09.
  Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 19:59   #143
Slettet bruker
Passiv

Standard

Til de baki her som insinuerer at jeg mener at israelske barn ikke er akkurat like mye verdt som alle andre: Selvsagt er de det!

At jeg brukte betegnelse problem for det som skjer med israelerne var igrunnen litt tilfeldig, samt dels preget av det faktum at tapene på israelsk side i denne konflikten er noen få prosent av hva den er på palestinsk.

Jeg mener at alle mennesker er like mye verdt og at ingen er likere enn andre.

Men jeg mener at store ikke har rett til å ta små. Og at de som er store og sterke må ta ansvar her i verden.

Hvis det eneste israelerne vil ha er fred så la dem gi fra seg Jerusalem og en hel del fet plass da vel, så skal du vel se at palestinerne synes det er mye greiere? :flåser:

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 21:40   #144
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Såg de Gilbert på Redaksjon EN no? Eg kan ikkje fatte og begripe dykk som set spørsmålsteikn ved det han fortel...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 21:49   #145
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mads Gilbert bruker lemlestelser og drap i Gaza for å fremme sitt politiske syn. Jeg syns det er akkurat like forkastelig som å bruke død og elendighet for å selge aviser. Nesten verre, egentlig, for han prøver å late som om han er en nøytral reporter som bare forteller hvordan det er.

Jeg har ikke ord.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 21:51   #146
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Såg de Gilbert på Redaksjon EN no? Eg kan ikkje fatte og begripe dykk som set spørsmålsteikn ved det han fortel...

Det er vel ikke det man setter spørsmålstegn ved, ikke hva han ser og videreforteller. Men agendaen hans, hvordan og hva han velger å videreformidle og hvorfor.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 21:56   #147
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke det man setter spørsmålstegn ved, ikke hva han ser og videreforteller. Men agendaen hans, hvordan og hva han velger å videreformidle og hvorfor.

Eg kjenner at eg vert både redd og sint av å vite at du og bina er meir irriterte på at Fosse og Gilbert er i- og rapporterer frå Gaza enn på Israel som brukar våpen som maltrakterer sivile og barn i tusental. Det er sjukt!

Gammel 05-01-09, 21:58   #148
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Eg kjenner at eg vert både redd og sint av å vite at du og bina er meir irriterte på at Fosse og Gilbert er i- og rapporterer frå Gaza enn på Israel som brukar våpen som maltrakterer sivile og barn i tusental. Det er sjukt!

Ja, det er din tolkning. Jeg ønsker bare å ikke se en sak kun fra et ensidig synsvinkel, men diskutere de forskjellige problemstillinger fra ulike ståsted.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 22:00   #149
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Ja, det er din tolkning. Jeg ønsker bare å ikke se en sak kun fra et ensidig synsvinkel, men diskutere de forskjellige problemstillinger fra ulike ståsted.

Akkurat no er det ikkje så veldig mange synsvinklar å sjå saka frå...

Det blir som dronning Rania er sitert på i VG:

Sitat:

- Enten er menneskerettighetserklæringen ikke så universell, eller så er ikke folket på Gaza mennesker som er fortjent de samme universelle rettigheter. Det er denne beskjeden verden sender ut i dag

Gammel 05-01-09, 22:03   #150
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg har ikke ord.

Du er ikke den eneste. Jeg er, for en gangs skyld, temmelig lamslått over tankegangen enkelte presterer å utvise.

Gammel 05-01-09, 22:07   #151
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Akkurat no er det ikkje så veldig mange synsvinklar å sjå saka frå...

Det blir som dronning Rania er sitert på i VG:

Ehm, nå er vel heller ikke dronning Rania en veldig uhildet person som uttaler seg, men hun har mye rett uansett.

Her er også noen fine uttalelser:
http://www.dagbladet.no/2009/01/05/n...srael/4252940/

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 22:24   #152
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Ehm, nå er vel heller ikke dronning Rania en veldig uhildet person som uttaler seg, men hun har mye rett uansett.

Har eg hevda at ho er objektiv? Eg skreiv berre at ho har eit godt poeng, og det ser det heldigvis ut til at du er einig i.

http://www.dagbladet.no/2009/01/05/n...srael/4252940/

Sjølvsagt ikkje ok. Men kva for reelle forsvarsmoglegheiter har eigentleg Gaza-palestinerane?

Gammel 05-01-09, 22:27   #153
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Har eg hevda at ho er objektiv? Eg skreiv berre at ho har eit godt poeng, og det ser det heldigvis ut til at du er einig i.

Sjølvsagt ikkje ok. Men kva for reelle forsvarsmoglegheiter har eigentleg Gaza-palestinerane?

Du sier at det kun er et synsvinkel å se saken fra nå, og det er jeg ikke enig i. Dette er en pågående konflikt som har vart i åresvis, og det er uansett mange sider av en sak og mange synsvinkler i en slik kompleks konflikt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 22:31   #154
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Du sier at det kun er et synsvinkel å se saken fra nå, og det er jeg ikke enig i. Dette er en pågående konflikt som har vart i åresvis, og det er uansett mange sider av en sak og mange synsvinkler i en slik kompleks konflikt.

Nei, akkurat no er det Israel som eine og åleine bryt menneskerettar og folkerett på alle vis. Hundrevis av helsepersonell står klare ved grensene, dei slepp ikkje inn. Hundrevis av journalistar vil inn og rapportere, dei slepp ikkje inn. Israel har hermetisk lukka alle grenser, noko som skaper ei humanitær katastrofe av dimensjonar.

Eg er heilt einig i at "det store biletet" har fleire grånyanser enn som så, men det som skjer no kan ikkje forsvarast. Ikkje på noko vis.

Gammel 05-01-09, 22:32   #155
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

http://www.dagbladet.no/2009/01/05/nyheter/hamas/synagogen/krigen_i_gaza/israel/4252940/

Minus og minus gir kanskje pluss i matematikken, men ikke i politikken. Det er ikke så mange som benekter at Hamas er en problematisk organisasjon, uten at det på noen som helst måte kan forsvare Israels handlinger i Gaza nå.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 22:49   #156
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

når de kunne ha trukket seg tilbake fra områder de i følge internasjonal rett faktisk har okkupert?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Om de trakk seg tilbake til de folkerettslig anerkjente grensene så ville det internasjonale presset mot fortsatte aksjoner fra Hamas bli sterkere og jeg tror de ville miste støtte fra de krigstrette delene av eget folk.

Jeg er enig i det meste du skriver, men angående akkurat dette: Det er jo dette Israel gjorde da de tømte bosetningene med makt og trakk seg helt ut av Gaza. Området ble sporenstreks brukt som base for angrep mot Israel.

Det forsvarer ikke den totalt uforholdsmessig brutale reaksjonen, ikke i det hele tatt, men det viser hvor desperat fastlåst situasjonen er, alle veier.
(Forbehold om at jeg ikke har lest hele diskusjonen)

Gammel 05-01-09, 22:52   #157
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Israel har hermetisk lukka alle grenser, noko som skaper ei humanitær katastrofe av dimensjonar

Ehm... er du sikker på at det er helt sant?
Jeg har lest litt av hvert av påstander, både det, og at Israel ønsker å sende hjelp inn og gjør det, men blir stoppet av Hamas.
Også at Israel vanligvis sender hjelp, men nå sender de ekstra. Prøver ivhertfall.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 22:52   #158
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående boikott: Er det ikke slik at det er palestinere som står for en del av produksjonen av israelske varer? Er dette tatt hensyn til i boikottlistene?

Gammel 05-01-09, 22:55   #159
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ehm... er du sikker på at det er helt sant?
Jeg har lest litt av hvert av påstander, både det, og at Israel ønsker å sende hjelp inn og gjør det, men blir stoppet av Hamas.
Også at Israel vanligvis sender hjelp, men nå sender de ekstra. Prøver ivhertfall.

Vel, eg anser Røde Kors for å vere ei forholdsvis truverdig kjelde ja.

Gammel 05-01-09, 23:47   #160
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nei, akkurat no er det Israel som eine og åleine bryt menneskerettar og folkerett på alle vis. Hundrevis av helsepersonell står klare ved grensene, dei slepp ikkje inn. Hundrevis av journalistar vil inn og rapportere, dei slepp ikkje inn. Israel har hermetisk lukka alle grenser, noko som skaper ei humanitær katastrofe av dimensjonar.

Eg er heilt einig i at "det store biletet" har fleire grånyanser enn som så, men det som skjer no kan ikkje forsvarast. Ikkje på noko vis.

Israel er vel ikke alene om å bryte menneskeretter og folkerett når Hamas oppfordrer til drap på Isralitter og jøder over hele verden? Og nekter å stoppe bombarderingen av Israel. Det var de som ensidig brøt våpenhvilen Egypt forhandlet frem, det var de som i desember eskalerte angrepene. Og ja Israel har svart på dette, men hva ville ha skjedd om de ikke gjorde det?

Hva med (Al) Fatah tilhengerene som nå blir forfulgt og til og med drept av Hamas uten at det nevnes? Er ikke det brudd på menneskerettighetene.

Hamas representerer ikke alle palestinere.

Det er vel flere grenser enn den mot Israel, har Israel stengt disse også?

Sist redigert av Maz : 06-01-09 kl 00:07.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.