Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-09, 00:08   #161
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaza

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ehm... er du sikker på at det er helt sant?
Jeg har lest litt av hvert av påstander, både det, og at Israel ønsker å sende hjelp inn og gjør det, men blir stoppet av Hamas.
Også at Israel vanligvis sender hjelp, men nå sender de ekstra. Prøver ivhertfall.

Og folk som flykter til Israel blir skutt av Hamas på veien.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 01:23   #162
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Nordmenn som er i Palestina skulle bli sluppet ut derfra avIsrael, men de turde ikke dra til grensen. Det sier vel litt om hvordan situasjonen er der.

En lege forteller om drapene som skjer og man ser bort fra han han forteller og heller påstår at han bruker det som ledd i sin egen kampanje.
Drapene skjer uansett, og ville skjedd om han ar der eller ikke.

Trodde aldri dagen ville komme hvor jeg var enig med Bondevik om noe, men i dag opplevde jeg faktisk det. En person som i mine øyne ar vært ryggløs og kamelsvelger så det halve hadde vært nok, tørte faktisk å gå ut å si at nok er nok.
Det sier mye i mine øyne i allefall.

Det er mye fokus på at Hamas har brutt våpenhvilen som har vært, men dessverre er det ikke til å komme bort fra at Israel selv har fremproosert dette.
De styrer over det palestinske folk med en jernhanske, og de setter dessverre ofte rangsiden til og viser så godt som ingen velvilje.
Er det å nøye om palestinerne har vann, mat og mulighet for hjelp ved sykdom da...

Det er flere måter å fremproosere et angrep på, og det er ikke nødvendig å bruke våpen, det er mange andre måter som ermere effektive og de har Israel brukt i stor grad.
Dermed har de fremproosert reaksjoner som de bruker for å rettferdiggjøre det de gjør nå.
For det er jo tydelig at man mener et israels liv er mere verdt en et palestinsk.
For det er drept en israels soldat, mot 500 palestinere.........

Gammel 06-01-09, 09:55   #163
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Og folk som flykter til Israel blir skutt av Hamas på veien.

Palestinere drept av Israel = ramaskrik
Palestinere drept av Hamas = fortielse; dvs sånt snakker man ikke om.
Jeg har også lest at Fatha-fanger ble samlet i klynger og skutt i beina, for at de ikke skulle kunne gjøre motstand. Men jeg måtte lete etter det, sånn er ikke snacksy nok for norske medier.
Om GIlbert hadde måtte amputert et av de beina tviler jeg ikke på at Israel hadde fått skylda, ei heller om det det kom et barn imellom her.

Sist redigert av bønna : 06-01-09 kl 10:03.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 10:11   #164
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Palestinere drept av Israel = ramaskrik
Palestinere drept av Hamas = fortielse; dvs sånt snakker man ikke om.
[...] Om GIlbert hadde måtte amputert et av de beina tviler jeg ikke på at Israel hadde fått skylda, ei heller om det det kom et barn imellom her.

No synest eg du er temmeleg usakleg. Det er ingen tvil om at Hamas driv med mykje dritt, og det har heller ingen her nekta på. Det er jo dimensjonane i det Israel driv med som er så avskyeleg. Eg synest det er "litt" spesielt å bruke innlegg etter innlegg på å forsvare det Israel som stat driv med no gjennom å peike på at ein terrororganisasjon også drep nokre menneske.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 11:06   #165
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror de fleste er enige i at så langt vi vet er Mads Gilbert virkelig en modig mann, en dyktig kirurg og at han føler en stor smerte ved det han ser. Det han forteller er virkelighetsbilder som er ustyrtelig viktig at noen har mulighet til å formidle, slik at vi ikke lar oss bli likegyldige.

Men jeg har forsøkt å følge litt med på andre kanalers nyhetsformidling, og flere ganger har det Gilbert har rapportert stått i kontrast til det andre forteller. Jeg så en rapport fra et sykehus i Israel, der sivile fra begge sider ble behandlet. En liten palestinsk gutt med muskelsvinn ble fraktet til spesialbomberom. Problemet var at de måtte evakuere hele sykehuset, fordi palestinske raketter kom stadig nærmere - de hadde hatt et par på parkeringsplassen. Det rimer ikke med at det ikke finnes medisinske tilbud til palestinere i det hele tatt. At det er langt vanskeligere tror jeg nok, men jeg kan ikke la være å tenke at Gilbert ikke har noen interesse av å formidle noe som helst positivt fra Israelsk side. Han er dog ingen reporter, så det er mye forlangt at han skal være objektiv, men jeg synes det er leit at det er den eneste stemmen mange nordmenn hører. Jeg er overbevist om at mange ikke vet hvem han er og hva han vil. Hans sannhet blir den eneste sannheten, og jeg tror ikke et øyeblikk på at den speiler virkeligheten riktig.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 11:26   #166
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men jeg har forsøkt å følge litt med på andre kanalers nyhetsformidling, og flere ganger har det Gilbert har rapportert stått i kontrast til det andre forteller. Jeg så en rapport fra et sykehus i Israel, der sivile fra begge sider ble behandlet. En liten palestinsk gutt med muskelsvinn ble fraktet til spesialbomberom. Problemet var at de måtte evakuere hele sykehuset, fordi palestinske raketter kom stadig nærmere - de hadde hatt et par på parkeringsplassen. Det rimer ikke med at det ikke finnes medisinske tilbud til palestinere i det hele tatt. At det er langt vanskeligere tror jeg nok, men jeg kan ikke la være å tenke at Gilbert ikke har noen interesse av å formidle noe som helst positivt fra Israelsk side. Han er dog ingen reporter, så det er mye forlangt at han skal være objektiv, men jeg synes det er leit at det er den eneste stemmen mange nordmenn hører. Jeg er overbevist om at mange ikke vet hvem han er og hva han vil. Hans sannhet blir den eneste sannheten, og jeg tror ikke et øyeblikk på at den speiler virkeligheten riktig.

Det fins jo fleire palestinerar enn dei som bur på Gaza-stripa. Men på Gaza-stripa er det eit stadig dårlegare helsetilbud, og grensene er så lukka at ein ikkje kjem inn med meir humanitær hjelp. Det står meir t.d. her.

Gammel 06-01-09, 11:38   #167
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

No synest eg du er temmeleg usakleg. Det er ingen tvil om at Hamas driv med mykje dritt, og det har heller ingen her nekta på. Det er jo dimensjonane i det Israel driv med som er så avskyeleg. Eg synest det er "litt" spesielt å bruke innlegg etter innlegg på å forsvare det Israel som stat driv med no gjennom å peike på at ein terrororganisasjon også drep nokre menneske.

Jeg forsvarer ikke Israels aksjon mot gaza, jeg bringer inn flere temaer som også er en del av hele bildet. For de som kun vil ha en Israel-er-grusom-tråd, så skjønner jeg at det kan virke plagsomt med mine innlegg. Men jeg synes uffing og akking i det uendelige blir kjedelig, og veldig lite konstruktivt.

Gammel 06-01-09, 11:45   #168
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg forsvarer ikke Israels aksjon mot gaza, jeg bringer inn flere temaer som også er en del av hele bildet. For de som kun vil ha en Israel-er-grusom-tråd, så skjønner jeg at det kan virke plagsomt med mine innlegg. Men jeg synes uffing og akking i det uendelige blir kjedelig, og veldig lite konstruktivt.

Eg synest ikkje dine innlegg er plagsomme fordi eg vil ha ein "Israel er grusom"-tråd. Eg synest dei er plagsomme fordi dei i denne konteksten forsvarar ein uforsvarleg masakrering av sivile palestinerar på Gaza-stripa. Eg er ingen skylapp-palestinavenn, og ser absolutt at det er fleire ting som spelar inn i "det store bildet", men den bakkeinvasjonen som skjer no synest eg ikkje kan forsvarast på noko vis. Ikkje i det heile tatt. Og det skremmer meg at det fins folk som meiner at den kan det.

Gammel 06-01-09, 11:47   #169
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Eg synest ikkje dine innlegg er plagsomme fordi eg vil ha ein "Israel er grusom"-tråd. Eg synest dei er plagsomme fordi dei i denne konteksten forsvarar ein uforsvarleg masakrering av sivile palestinerar på Gaza-stripa. Eg er ingen skylapp-palestinavenn, og ser absolutt at det er fleire ting som spelar inn i "det store bildet", men den bakkeinvasjonen som skjer no synest eg ikkje kan forsvarast på noko vis. Ikkje i det heile tatt. Og det skremmer meg at det fins folk som meiner at den kan det.

Den kan ikke forsvares, men den kan forklares. Og hvis vi ikke er villig til å tenke på hvorfor Israel ser seg nødt til å gjøre dette, så bærer vi bare ved til bålet.
Det er det samme som at vi må ha viljen til å ville forstå hvorfor Hamas sender raketter fra Gza, som Isralerne trakk seg ut fra, uten at vi dermed forsvarer det.

Gammel 06-01-09, 11:55   #170
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Den kan ikke forsvares, men den kan forklares. Og hvis vi ikke er villig til å tenke på hvorfor Israel ser seg nødt til å gjøre dette, så bærer vi bare ved til bålet.
Det er det samme som at vi må ha viljen til å ville forstå hvorfor Hamas sender raketter fra Gza, som Isralerne trakk seg ut fra, uten at vi dermed forsvarer det.

Ut frå den retorikken eg har hørt frå Israelske myndigheiter så er dette ikkje noko dei gjer med vemod fordi dei ikkja har anna val. Dette er eit forsøk på å knuse og kue all motstand. Israel har eitt av dei mest moderne militæra i verda og dei har verdas einaste supermakt i ryggen. Det som skjer no er ein rein og skjær maktdemontrasjon. Kva var det bina skreiv tidlegare? Eg hugsar ikkje ordrett, men det var noko i retning av at ein som minoritetar bør lære å ikkje irritere dei som er større...

Ei verd der undertrykte (vi er einige om at palestinerane er undertrykte, jah?) minoritetar må holde kjeft og finne seg i det for ikkje å irritere mektige fiendar vil ikkje eg finne meg i i allefall.

Gammel 06-01-09, 12:02   #171
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Ut frå den retorikken eg har hørt frå Israelske myndigheiter så er dette ikkje noko dei gjer med vemod fordi dei ikkja har anna val. Dette er eit forsøk på å knuse og kue all motstand. Israel har eitt av dei mest moderne militæra i verda og dei har verdas einaste supermakt i ryggen. Det som skjer no er ein rein og skjær maktdemontrasjon. Kva var det bina skreiv tidlegare? Eg hugsar ikkje ordrett, men det var noko i retning av at ein som minoritetar bør lære å ikkje irritere dei som er større...

Ei verd der undertrykte (vi er einige om at palestinerane er undertrykte, jah?) minoritetar må holde kjeft og finne seg i det for ikkje å irritere mektige fiendar vil ikkje eg finne meg i i allefall.

Det er bare å demontrere. Men det blir bare dumt om du skyter raketter på politi og sånt.

Gammel 06-01-09, 12:07   #172
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nordmenn som er i Palestina skulle bli sluppet ut derfra avIsrael, men de turde ikke dra til grensen. Det sier vel litt om hvordan situasjonen er der.

En lege forteller om drapene som skjer og man ser bort fra han han forteller og heller påstår at han bruker det som ledd i sin egen kampanje.
Drapene skjer uansett, og ville skjedd om han ar der eller ikke.

Trodde aldri dagen ville komme hvor jeg var enig med Bondevik om noe, men i dag opplevde jeg faktisk det. En person som i mine øyne ar vært ryggløs og kamelsvelger så det halve hadde vært nok, tørte faktisk å gå ut å si at nok er nok.
Det sier mye i mine øyne i allefall.

Det er mye fokus på at Hamas har brutt våpenhvilen som har vært, men dessverre er det ikke til å komme bort fra at Israel selv har fremproosert dette.
De styrer over det palestinske folk med en jernhanske, og de setter dessverre ofte rangsiden til og viser så godt som ingen velvilje.
Er det å nøye om palestinerne har vann, mat og mulighet for hjelp ved sykdom da...

Det er flere måter å fremproosere et angrep på, og det er ikke nødvendig å bruke våpen, det er mange andre måter som ermere effektive og de har Israel brukt i stor grad.
Dermed har de fremproosert reaksjoner som de bruker for å rettferdiggjøre det de gjør nå.
For det er jo tydelig at man mener et israels liv er mere verdt en et palestinsk.
For det er drept en israels soldat, mot 500 palestinere.........

Hvor har Bondevik uttalt seg? finner ikke i aviser...

Gammel 06-01-09, 12:14   #173
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Han er dog ingen reporter, så det er mye forlangt at han skal være objektiv, men jeg synes det er leit at det er den eneste stemmen mange nordmenn hører. Jeg er overbevist om at mange ikke vet hvem han er og hva han vil. Hans sannhet blir den eneste sannheten, og jeg tror ikke et øyeblikk på at den speiler virkeligheten riktig.

Vi er flere som synes det er synd at Gilbert og Fosse er de eneste stemmene vi hører i dag. Men hvorfor er de det? Det er jo ikke slik at de selv har organisert dette informasjonsmonopolet for å gagne sine politiske interesser.

Sitat:

TO NORSKE leger er blitt sentrale i dekningen av hva som skjer inne på Gaza-stripen. Først under de israelske bombardementene og så da de israelske bakkestyrkene rykket inn. De har dermed en viktig dobbeltrolle: med sin innsats for å redde liv og som viktige øyenvitner. De er ikke bare blitt brukt av norske medier, men som Erik Fosse kunne fortelle i Kulturnytt på NRK P2 i går morges, har bl.a. de store internasjonale TV-stasjonene nærmest stått i kø for å intervjue dem.
Men dette er ikke dere hovedoppgave, og som medieprofessor Rune Ottosen påpekte i det samme programmet: deres stemme erstatter ikke nærværet av upartiske, internasjonale journalister. Og som norske hjelpearbeidere og palestinaaktivister har de også sin agenda.

(...)

Uansett er resultatet foreløpig at israelske styrker har kunnet føre sin krig mens det internasjonale pressekorpset er holdt på avstand. Det skyldes ikke journalistens passivitet. Sammenslutningen av utenlandske korrespondenter i Israel er gått til høyesterett med kravet om at innreiseforbudet i Gaza må oppheves, men uten at det har hjulpet foreløpig.

Les hele artikkelen her.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 12:15   #174
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alfa: Det er LITT mer enn "irritering" som foregår fra palestinerne! De er et hundset og undertrykket folk, men de har også store ressurser i ryggen når det gjelder våpen og ammunisjon. Og det er altså ikke mer hermetisk lukket enn at man får inn enorme mengder. Nok til å drive storstilt rakettutskytning mot sivile mål i Israel. Nok til å terrorisere palestinere med andre synspunkt. Nok til å styre Gaza med våpenmakt. Og på Vestbredden nok til å skyte raketter mot bosetternes skolebusser fulle av barn.

Jeg ønker ikke å forsvare denne reaksjonen fra Israel - den er helt grusom. Men jeg vil likevel høre hele bildet. Jeg vil høre alle historiene, også om et gjennomkorrupt PLO og et terroriserende Hamas. Og om den andre siden av Hamas, for den del, den som driver med skoler og infrastruktur og som ikke på langt nær er så korrupte som forgjengerne. Jeg vil at vi skal huske på at å trekke seg tilbake til opprinnelige grenser og tømme bosetninger nå er grundig vist IKKE går, men tvert i mot medfører eskalering av konflikten.

Hvis vi nekter å ta inn over oss disse sidene av konflikten så blir det HELT umulig å se fremover. Da blir den eneste muligheten tvangsflytting av alle jøder ut av Midt-Østen og opphevelse av staten Israel.

Gammel 06-01-09, 12:47   #175
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Ulvefar inviterte ikke til debatt, men siden det var "så mange over gjennomsnittet skriveføre" her, så kunne vi skrive leserbrev og kronikker. Jeg gjorde det før oppfordringen, og skal ikke gjengi det her.

Det jeg lurer på er om ikke den boikottlisten har noen klare mangler? Jeg har lest statistikken for vår samhandel med Israel fra 1. januar 2008 til november.

De som er mener samhandelstallene betyr noe, kan lese videre, de andre kan jo bare hoppe over

Norge importerte varer for 647 millioner kroner og eksporterte for 348 millioner i løpet av disse månedene. Vi kjøpte grønnsaker og frukt av Israel for 120 millioner kroner og solgte fisk for 191 millioner kroner.

Vi kjøpte kjemiske produkter for 125 millioner kroner, maskiner og transportmidler for 225 millioner kroner og forskjellige ferdige varer for 85 millioner kroner.

Bak disse kjemiske produktene, maskinene og ferdige varene skjuler det seg masseinnkjøp fra statens side. Vi snakker da om vitenskapelig utstyr, inkludert medisinske lasere - som altså på mange områder er de beste i verden. Skal vi kjøpe litt dårligere medisinsk utstyr fra andre land, og i tilfelle hvilke?

Ved en boikott rammer vi først og fremst de israelske bøndene og de norske fiskerne - for vi hadde vel ikke tenkt at Israel skulle la være å svare?

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 12:49   #176
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om vi må boikotte Norge også og våpensalget herfra.

Gammel 06-01-09, 12:52   #177
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg så kan man vel ikke kjøpe en eneste bit elektronisk utstyr som ikke inneholder israelsk teknologi?

Gammel 06-01-09, 14:22   #178
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Sitat:

President i Israel Shimon Peres møtte i dag representanter fra EU som ønsker å få i stand en våpenhvile, og få inn humanitær hjelp i Gaza.
Fredsprisvinneren var opptatt av sikkerheten for sine landsmenn, og poengterte nok en gang at forutsetningen er at rakettene fra Hamas må ta slutt.
Han kom også med forklaringen på hvorfor så mange palestinske barn har mistet livet de siste dagene.
- Mange palestinske barn blir drept, mens nesten ingen israelske blir det. Hvorfor? Fordi vi tar vare på ungene våre, sa presidenten i møtet med EU-toppene.
Han la til at Israel vokter og beskytter sine barn, mens Hamas gjemmer raketter og sprengstoff på barnerom, sykehus og universiteter.
Ifølge sykehuskilder i Gaza er det 159 barn blant de mer enn 580 palestinerne som er drept siden kamphandlingene startet for ti dager siden.

Gammel 06-01-09, 15:15   #179
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er godt å vite at en fredsprisvinner uttaler seg så balansert og diplomatisk i denne saken.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 16:11   #180
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Uten å ta bort det vanvittige i at barn dør og at det var en sleivete uttalelse (dersom det er oversatt presist), kan det ikke finnes noe i det han sier? At Hamas bruker barn og kvinner som skjold for seg selv og utstyret? Dersom det stemmer at noen/mange palestinske barn vokser opp med et verdensbilde som tilsier at Israel og innbyggerne der skal utslettes (i tillegg til hatet de naturlig nok uansett ville følt), og at det er en ære å dø for saken, kan det forklare noe?

Jeg har bare spurt meg selv - uten at jeg har vært i Palestina og kjenner nøyaktig hvor trangt det er - hvorfor små barn leker ute på åpen gate når tanksene ruller forbi.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.