|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Heldig
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: DødsulykkerJeg tror også at det holdningsskapende arbeidet har gjort sitt ifht uvørenhet blant unge bilister. Bilder og slikt kan ikke hjelpe, ikke når ungdommer setter seg i bilen for å prøve å holde like høy fart svingen der kompisen døde kun dager i forveien. Bare for å bevise at de er bedre sjåfører.
|
|
|
#22 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: DødsulykkerHva med prøvetid? En oppfølgingskjøretime 3 mnd etter at man har fått lappen?
|
|
|
#23 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: DødsulykkerJeg leste en vitenskapelig artikkel for en tid siden hvor det stod beskrevet at gutters risikovurdering ved 18 års alder kan sammenlignes med jenters ved 13 års alder. Når man ser og hører det flere beskriver i tråden her så kan man jo tro på det.
|
|
|
#24 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: DødsulykkerJeg tror faktisk ikke det hjelper å la de måtte vente med å ta lappen.
|
|
|
#25 |
|
Heldig
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dødsulykker
Rart med det. Enda rarere at de ikke ser at det er de som kjører forbi de forsiktige bilistene som egentlig skaper de farlige situasjonene.
|
|
|
#26 |
|
Heldig
![]() ![]() ![]() |
Sv: DødsulykkerOg dette med tettere kontroller og flere UP på veiene, jeg tror det hadde hjulpet enda mer dersom voksne folk sluttet å beklage alle kontrollene i påhør av de ferske bilistene. Det er ikke sjelden jeg hører voksne folk som er fullt klar over at de kjører for fort som blir tatt, og som nesten sitter og skryter av det. Det irriterer meg noe veldig.
|
|
|
#28 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: DødsulykkerDet man kan gjøre er som voksen å "gå" foran med et godt eksempel i trafikken, vise hensyn til sine medtrafikanter og ikke nødvendigvis presse seg frem over alt der man ferdes. Jeg ser like mange voksne menn foreta hasardiøse forbikjøringer som unge gutter. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Heldig
![]() ![]() ![]() |
Jeg kjenner også jeg er litt pessimistisk.
|
|
|
#30 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
Sv: DødsulykkerDet er god grunn til å være pessimist rundt akkurat dette, det har jo pågått så lenge, og ser ikke ut til å bli bedre. Men det må da finnes noen tiltak som man kan sette inn og som vil virke... Holdningskampanjer når ikke inn hos de som virkelig trenger det, det har vært forsøkt iallefall siden 80-tallet. Men jeg tror Nederland er i ferd med å teste ut noen tiltak, type økt aldersgrense for lappen, restriksjoner på tidspunkt for kjøring (ungdom under en viss alder kan ikke kjøre etter kl 21 i helgene), ikke lov med passasjerer, etc. Det var noen greier i den retningen iallefall. Kanskje det kunne vært noe? Jeg tror tiltak i form av restriksjoner for de mest utsatte aldersgruppene kanskje kan bedre problemet. Og for å spare liv, syns jeg at vi godt kan legge oss på en strengere linje enn vi har i dag. Iallefall forsøke og se om det har noen effekt. Det er ingen menneskerett å få kjøre bil når man er 18. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: DødsulykkerDe fleste unge er ikke klar over hvor fort tragedien kan skje og de tror de er udødelige. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Sv: DødsulykkerElement er vel også den faktiske sjansen for å bli tatt, med mindre ikke noe skjer. Et elemtn i riktig retning kunne vel være mer politi på veiene. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: DødsulykkerKanskje UP/trafikketaten skulle tatt turen ut til litt forskjellige kjøreskoler og spurt der, 'hva skal til for at dere kjører etter forholdene?'
|
|
|
#35 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: DødsulykkerJeg syns det kunne vært forsøkt en midlertidig prøveordning der gutter måtte være fylt f.eks 21 år for å få oppkjøring.
|
|
|
|
#36 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: DødsulykkerÅ utsette oppkjøring for gutter tror jeg vil ha null påvirkning. De som kjører som svin og utsetter seg og andre for livsfarlige situasjoner, vil gjøre det om de er 18 eller om de er 25. De er udødelige, og ulykker skjer jo selvfølgelig ikke dem, for de kan jo kjøre bil... |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Pauset
|
Sv: DødsulykkerUlykker med ungdom skjer ofte sent på kvelden og natten. Kanskje de skulle ha et begrenset førerkort i 2-3 år først der det ikke var lov å kjøre etter kl.22 f.eks. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Bare EL-biler med toppfart på 90 km/t til menn under 25.
|
|
|
|
#39 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Ja.
|
|
|
|
#40 |
|
Pauset
|
Sv: DødsulykkerEn annen ting er eldre i trafikken. Jeg syns det er skremmende hvor mye som skal til før legene sier stopp. Jeg skjønner at det er vanskelig for legene, men de har et ansvar. |
|
|
|
![]() |
|
|