Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 13:50   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengder mat og vekt

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er normalvektig, ligger vanligvis på en BMI rundt 20-21. Det er IKKE fordi jeg er sunn av meg, jeg har tidvis et elendig kosthold og liker ikke å trene. Jeg spiser ikke veldig mye. Antakeligvis skyldes det at jeg er fornøyd så lenge jeg ikke er sulten, jeg trenger ikke å kjenne metthetsfølelsen når jeg spiser. Derfor holder det lenge med en halv kyllingfilet og en dæsj med ris når jeg spiser middag, og én brødskive er et greit måltid. Jeg liker mat veldig godt, men overspiser sjelden. Dessuten spiser jeg så sakte at andre er ferdige lenge før meg, og da blir det heller ikke til at man forsyner seg to og tre ganger.

Hva gjelder godteri så er jeg en gris, og ville ikke hatt problemer med å spise 200 g sjokolade i løpet av en dag. Men jeg tillater jo det sjelden da. I perioder sklir det ut, og da legger jeg på meg.

Bortsett fra det med treningen er jeg og Monsoon helt like, skjønner jeg.

Jeg kan bli veldig sulten, altså, og det er ikke aktuelt å glemme mat lenge av gangen. Men jeg MÅ ikke spise mye da, for å bli fornøyd (selv om jeg godt KAN gjøre det, en sjelden gang).

Det var annerledes da jeg var yngre, da hadde jeg mye større magemål, og større forbrenning. Det har vært en dyd av nødvendighet å kutte ned mengdene.

Jeg syns det hjalp ENORMT å kutte ned på mat man kan spise mye av, som gir masse kalorier, uten at det metter så mye, nemlig raske karber: Brød, ris, pasta, for eksempel. Matmengdene generelt gikk drastisk ned da jeg kuttet ned på sånt. Men jeg kan fortsatt finne på å spise enorme mengder nybakt grovbrød, om jeg ikke stopper meg selv.

Jeg tror svært få mennesker over 30 er slanke uten å ha litt porsjonskontroll.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.