Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 13:44   #141
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mengder mat og vekt

For meg funker det ikke å kutte brød, potet, ris og pasta, men spise litt mindre av det.

Gikk på GR for 5 år siden og gikk ned 10 kg på 8 uker. Levde på rundt 1200 kcl pr dag. Klarte å holde vekta til jeg ble gravid med storesøster. Etter fem år og to fødsler er de 10 kg tilbake. Spiser ikke spesielt usunt (litt kanskje), men ofte bare 2 enorme måltider pr dag.

Begynte på et nytt GR kurs nå, og er overrasket over endringene fra sist. Bla skal jeg nå spise rundt 1900 kcl pr dag (veier akkurat det samme som sist) og spiser 6 måltider pr dag. MYE mat, nesten vanskelig i hverdagen å få i seg nok. Kjenner at det er godt å få inn faste rutiner på mat igjen.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:44   #142
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

OK, så enkelt svar, altså. 15 g karbohydrater. Justererer "dere" for kroppsvekt også, eller antar "dere" at 15 g gjelder universelt? Så spiser dere ubegrenset med proteiner og fett? Eller er det bare ubegrenset med proteiner?

Ubegrenset og ubegrenset, det begrenser seg selv ganske mye siden man blir fortere og mer mett av denne kosten. Men grensen er på 15-20 gram hos alle (20 for menn, 15 for kvinner), og detter mens man går ned i vekt. Så øker man på karbene til man er på et ala Fedon-nivå, eller på det nivået man finner ut passer for seg selv uten at man går opp i vekt igjen.

www.ketolyse.no

Gammel 19-01-09, 13:45   #143
Slettet bruker
Passiv

Standard

Veronal - man starter på 15g karbo per dag. Like mange g protein som det antall kilo man veier og fett etter ønske. Man teller ikke hvor mye man får spise - man spiser til man er behagelig mett. Deretter øker man karbohydratene noe til man finner vippepunktet hvor man fremdeles er lavt nok til å gå ned i vekt. For mange betyr det at de kan spise 40-50 gram per dag, for meg er det mye lavere, rundt 15-20.

Spiser man ubegrenset med protein begynner kroppen å danne karbohydrater av den så det blir gæli det au.

Så er det viktig at man får i seg det man skal av vitaminer, fiber, antioksidanter, omega3 og 6 osv. Det er ikke mulig å forklare hele greia, men enkelt forklart er det dette man spiser.

Poenget som er viktig for meg er at jeg slipper å gå sulten, og jeg liker maten så godt at jeg ikke føler at jeg er på noen kur hvor jeg gleder meg til å bli ferdig. Med andre ord - jeg har lagt om livsstilen til noe jeg trives med.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:45   #144
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette med egg er vel blitt en for lengst avkreftet myte? Eller gjelder det kun de som ikke har fått påvist høyt kolesterol? Nå har jeg et litt annet syn på kolesterol, som jeg i hvertfall ikke skal snakke høyt om her inne.

Det trodde faktisk jeg også, men det med egg var nevnt i den artikkelen jeg leste.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:48   #145
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg aner ikke hvordan det er med egg når man har påvist høyt kolesterol, men jeg spiser mye egg og det har ikke hatt betydning for kolesterolet - det ligger flatt på 4.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:50   #146
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er normalvektig, ligger vanligvis på en BMI rundt 20-21. Det er IKKE fordi jeg er sunn av meg, jeg har tidvis et elendig kosthold og liker ikke å trene. Jeg spiser ikke veldig mye. Antakeligvis skyldes det at jeg er fornøyd så lenge jeg ikke er sulten, jeg trenger ikke å kjenne metthetsfølelsen når jeg spiser. Derfor holder det lenge med en halv kyllingfilet og en dæsj med ris når jeg spiser middag, og én brødskive er et greit måltid. Jeg liker mat veldig godt, men overspiser sjelden. Dessuten spiser jeg så sakte at andre er ferdige lenge før meg, og da blir det heller ikke til at man forsyner seg to og tre ganger.

Hva gjelder godteri så er jeg en gris, og ville ikke hatt problemer med å spise 200 g sjokolade i løpet av en dag. Men jeg tillater jo det sjelden da. I perioder sklir det ut, og da legger jeg på meg.

Bortsett fra det med treningen er jeg og Monsoon helt like, skjønner jeg.

Jeg kan bli veldig sulten, altså, og det er ikke aktuelt å glemme mat lenge av gangen. Men jeg MÅ ikke spise mye da, for å bli fornøyd (selv om jeg godt KAN gjøre det, en sjelden gang).

Det var annerledes da jeg var yngre, da hadde jeg mye større magemål, og større forbrenning. Det har vært en dyd av nødvendighet å kutte ned mengdene.

Jeg syns det hjalp ENORMT å kutte ned på mat man kan spise mye av, som gir masse kalorier, uten at det metter så mye, nemlig raske karber: Brød, ris, pasta, for eksempel. Matmengdene generelt gikk drastisk ned da jeg kuttet ned på sånt. Men jeg kan fortsatt finne på å spise enorme mengder nybakt grovbrød, om jeg ikke stopper meg selv.

Jeg tror svært få mennesker over 30 er slanke uten å ha litt porsjonskontroll.

Gammel 19-01-09, 13:50   #147
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

@Hannah: Det med egg er en for lengst avkreftet myte.
Har flere i nær familie med forhøyet kolesterol så kolesterolsenkende kosthold er noe jeg har lest mye om de siste årene.

Ok, det blir nok mannen glad for å høre.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:52   #148
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det med matmengdene er sånn for meg at med den maten jeg lever på nå, så trenger jeg ikke all verdens for å være fornøyd. Men spiser jeg bare bittelitt sukker så er det som om jeg får en tenning ala en alkoholiker og et sug jeg ikke er i stand til å stå i mot over tid. Dermed slurver jeg aldri med kosten min - for jeg orker ikke suget etterpå, ingen kake er verdt den følelsen.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:55   #149
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kan fortsatt finne på å spise enorme mengder nybakt grovbrød, om jeg ikke stopper meg selv.

Åh jaa! Heldigvis har jeg for liten magesekk til å gjøre det nå, det stopper på maks 2 skiver. Men tidligere kunne jeg stappe i meg 10 brødskiver om jeg hadde bakt brød. Det er helt fantastisk godt.

Gammel 19-01-09, 13:57   #150
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

men nå er jo ikke ett kosthold uten KH sunt på sikt? En lege ved sykehuset her uttalte noe om det, var nedbrytingsprosessene det var snakk om mener jeg. Men jeg er ikke på helt stø kurs her tror jeg.... Ikke satt meg inn i det.

Jeg spiste mye per posjon før, og var ganske ukritisk til sånne ekstra kalorier i småting jeg puttet i meg. Etter 4 dager med maks kcal ca 2000 var jeg ikke sulten lenger, og nå sliter jeg med å komme opp mot 2000 per dag, og jeg går ned i vekt. Og mat for 2000 kcal er temmelig mye om man velger rett og ikk ecola og fet bakst for eks.

Jeg kan med hånden på hjetet si at jeg ikke hadde overlevd på et kosthold uten karbohydrater. Jeg fråtser i brød (riktignok hjemmebakt og nesten uten hvetemel), hjemmebakte knekkebrød, frukt, grønnaker, ris og pasta. Bakgrunnen for dette er rett og slett at jeg trener mye og dermed krever kroppen en viss mengde karbohydrater.

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er knappest noen hemmelighet at jeg synes hele Fedon-opplegget virker forferdelig skadelig og at jeg er dypt uenig hva Iset skriver. Det er likevel bra at det funker for noen da, jeg hadde nok følt meg tilnærmet død og har mye bedre tro på opplegg ala Grete Roede.

Jeg er helt enig med Blondie. Fedon og kompani hjelpe nok mange men som en livsstil mener jeg at det kan være direkte farlig. Det er langt fra et godt nok forskningsunderlag til å hevde annet. Disse oppleggene er forholdsvis nye.

Bortsett fra det med treningen er jeg og Monsoon helt like, skjønner jeg.

Jeg kan bli veldig sulten, altså, og det er ikke aktuelt å glemme mat lenge av gangen. Men jeg MÅ ikke spise mye da, for å bli fornøyd (selv om jeg godt KAN gjøre det, en sjelden gang).

Det var annerledes da jeg var yngre, da hadde jeg mye større magemål, og større forbrenning. Det har vært en dyd av nødvendighet å kutte ned mengdene.

Jeg syns det hjalp ENORMT å kutte ned på mat man kan spise mye av, som gir masse kalorier, uten at det metter så mye, nemlig raske karber: Brød, ris, pasta, for eksempel. Matmengdene generelt gikk drastisk ned da jeg kuttet ned på sånt. Men jeg kan fortsatt finne på å spise enorme mengder nybakt grovbrød, om jeg ikke stopper meg selv.

Jeg tror svært få mennesker over 30 er slanke uten å ha litt porsjonskontroll.

Det tror jeg også. Ved siden av det handler det til syvende og sist ikke om annet enn å regulere antallet kalorier man tar inn mot antallet man forbrenner. Ved å øke sitt aktivitetsnivå vil de fleste gå ned i vekt selv om de kanskje ikke må justere kosten så veldig mye.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:57   #151
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kunne også spise uhemmet av varm bakst. Brød, boller, kringle...
Nå synes jeg det lukter godt, men ikke sånn at jeg har lyst til å spise av det. Heldigvis.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:59   #152
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er knappest noen hemmelighet at jeg synes hele Fedon-opplegget virker forferdelig skadelig og at jeg er dypt uenig hva Iset skriver. Det er likevel bra at det funker for noen da, jeg hadde nok følt meg tilnærmet død og har mye bedre tro på opplegg ala Grete Roede.

Jeg syns det er rart at du sier dette, når du senere sier at du har tro på kjøtt, fisk og grønnsaker.

Jeg er ingen lavkarbofantast (mest fordi jeg tror det er vanskelig for de aller, aller fleste over tid, og legger opp til store sprekker og nederlag, der man i tillegg har vent seg til å bruke mye fett), men det er vel få som, hvis de får presentert selve maten Fedon anbefaler, som syns det er noe galt med den? Masse grønt, masse fiber, rene kjøtt- og fiskeprodukter, lite bearbeidede produkter som polert ris, siktet hvete og sukker. En fornuftig mengde med sunne fettsyrer.

Det kan da umulig være noe galt i det?

Gammel 19-01-09, 14:03   #153
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Bakgrunnen for dette er rett og slett at jeg trener mye og dermed krever kroppen en viss mengde karbohydrater.

Nå har jeg hørt at juryen er ute angående dette med karber og trening også. Det er visst "det siste nye". Flere og flere mener at man også kan oppnå toppresultater på et relativt lavkarbo kosthold, fordi man trener kroppen opp til å forbrenne fett. Og det er jo en helt enorm fordel under lange løp, når glykogenlagrene går tomme og man MÅ forbrenne fett. Mange lever lavkarbo gjennom året, og spise mer karber de siste dagene før konkurranser, for å fylle glykogenlagrene.

Gammel 19-01-09, 14:04   #154
Slettet bruker
Passiv

Standard

Polyanna - der satte du prikken over i'en tror jeg: Man må jo like det opplegget man skal følge såpass godt at man ikke går og plages. Grunnen til at det funker og har funket i mange år med lavkarbo for meg er jo først og fremst fordi jeg liker maten så godt og fordi jeg ikke savner noe eller lengter etter noe. Jeg føler ikke begrensninger. Gjør man det så passer ikke det opplegget man følger, og da er det et spørsmål om tid før det ryker.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:06   #155
Slettet bruker
Passiv

Standard

Polyanna - rett igjen. Absolutt maks resultat for meg på trening kommer vha ketogent kosthold hele tiden - og så ca ti gram karbo rett før jeg trener. Da eksploderer musklene.

Men på det nivået Skvetten driver på så tror jeg nok mye blir annerledes da - hun er proff. Og jeg vet ikke om man klarer å prossessere 5000 kalorier med lavkarbomat per dag hvis man skal ha tid til å jobbe ved siden av.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:06   #156
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åhja, jeg spiser sakte. :bidrar i ny og ne:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:07   #157
Skvetten
Passiv

Standard

Nå har jeg hørt at juryen er ute angående dette med karber og trening også. Det er visst "det siste nye". Flere og flere mener at man også kan oppnå toppresultater på et relativt lavkarbo kosthold, fordi man trener kroppen opp til å forbrenne fett. Og det er jo en helt enorm fordel under lange løp, når glykogenlagrene går tomme og man MÅ forbrenne fett. Mange lever lavkarbo gjennom året, og spise mer karber de siste dagene før konkurranser, for å fylle glykogenlagrene.

Glykogenlagrene tømmes relativt fort, det er jo grunnen til at vi inntar korbohydrater rett før intervalløkter, under langøkter og igjen like etter de alle fleste økter.

Når man trener hardt nok forbrennes fett uansett, men når man er veltrent har man jo heller ikke stort å forbrenne og det er dermed helt ok å få i seg en god del karbohydrater.

Men ja, jeg følger og deltar i den debatten du sikter til. Det er spennende og man ser hvor individuelt opplegget når det kommer til kosthold egentlig er. Toppidrett krever et litt annerledes kosthold enn hva de fleste bedriver hjemme for å kunne mosjonere selv om prinsippene er de samme.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:09   #158
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg elsker mat og er vel en 5 kg mer enn jeg burde men jeg spiser mye og forsøker å beherske meg med epler ol innimellom...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:10   #159
Skvetten
Passiv

Standard

@Polyanna: Fikk søren ikke prikket deg. Det var et meget godt poeng du tok frem!

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:10   #160
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg

Jeg er helt enig med Blondie. Fedon og kompani hjelpe nok mange men som en livsstil mener jeg at det kan være direkte farlig. Det er langt fra et godt nok forskningsunderlag til å hevde annet. Disse oppleggene er forholdsvis nye.

Hvis man mener Fedon er direkte farlig, tror jeg man har blandet kortene litt altså. Mener du Grete Roede også er farlig? Eller er det rett og slett det å ikke spise poteter og pasta som er farlig? Mat som i den store sammenhengen faktisk er ny for mennesket? Jeg skjønner ikke helt ... Jeg forstår mer hva dere snakker om om dere mener høyfett-lavkarbovarianter ala Skaldeman og ketolyse, selv om jeg er uenig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.