Sv: Dødsulykker
Opprinnelig lagt inn av him, her.
AUM har et viktig poeng. Det er alltid grupperinger hvor det er mer sannsynlig at noen vil gjøre ditt og datt. For eksempel er det en mye større andel menn som er voldelige, begår seksuelle overgrep og sittter i fengsel. Jeg tror alikevel ikke løsningen er å anse alle menn som mulige overgripere.
Det samme gjelder unge menn som kjører seg ihjel. De aller, aller fleste dreper hverken seg selv eller andre.
Dette er en veldig viktig prinsippiell diskusjon når det gjelder straff, skal man straffe en hel gruppering fordi enkelte individer innenfor denne grupperingen er mer sannsynlig til å gjøre noe kriminelt?
Jeg syns at "miste lappen til man er 25" toucher over grensen til kollektiv straff, men det kan, etter min mening, forsvares. Da tar man innover seg at det i denne gruppen finnes mange individer som egentlig ikke er modne nok til å kjøre bil, og luker dem ut på "indikasjon" (fartsovertredelser = risikoadferd). Kombinert med økte kontroller på tider og steder med mye ungdomsråkjøring, så tror jeg dette ville vært kjempeeffektivt.