Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 14:24   #61
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Jeg synes det er hårreisende at media( Se og hør, Vinje, div) kan få lov til å drive på med noe som ligner veldig på mobbing, av en hel famile. Dette hadde aldri blitt tillatt overfor en vanlig familie, og jeg synesdet er skammelig at de kan holde på slik.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 14:50   #62
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg synes det er hårreisende at media( Se og hør, Vinje, div) kan få lov til å drive på med noe som ligner veldig på mobbing, av en hel famile. Dette hadde aldri blitt tillatt overfor en vanlig familie, og jeg synesdet er skammelig at de kan holde på slik.

Næsj, hadde jeg vært gjeldfri, levd på apanasje og kunnet bedrive akkurat det jeg hadde lyst til, hadde jeg syntes at vennskapelig erting av navn på ungene ville vært en grei pris.

Gammel 22-01-09, 14:53   #63
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj, hadde jeg vært gjeldfri, levd på apanasje og kunnet bedrive akkurat det jeg hadde lyst til, hadde jeg syntes at vennskapelig erting av navn på ungene ville vært en grei pris.

Yepp. Og så lett å unngå.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 14:54   #64
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Yepp. Og så lett å unngå.

Og når Ari går ut så sterkt som hn gjer så må han vel strengt tatt tåle litt merksemd. Han set jo seg sjølv og si familie på dagsorden.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 14:57   #65
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Skal jeg være ærlig, så synes jeg vel at Ari Behn er det morsomste medlemmet av kongehuset. MM og krompen er like spenstige som to sandsekker.

De har i det minste god navnesmak (med et mulig unntak for ett av mellomnavnene).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:01   #66
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Det er helt greit at herr og fru Behn må tåle kritikk, drittslenging og whatnot, men å forvente at barna deres skal tåle det? Jeg synes det er litt tidlig. La dem vokse seg inn i forståelsen av hvorfor først.

Når det gjelder navnevalg; hvor langt skal offentlige personer strekke seg for å være konforme? Hva er egentlig "godtatte" navn så lenge du har en far som Ari og en mor som driver engleskole?

Jeg bare spør.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:01   #67
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Dette hadde aldri blitt tillatt overfor en vanlig familie, og jeg synesdet er skammelig at de kan holde på slik.

Det syns jeg også.

Ben "my solution probably differs from yours" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:01   #68
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Men de lever da ikke på apanasje? De prøver vel å leve et forholdsvis normalt liv i Lommedalen? Ari Behn sa da på TV her at han hadde gått på skøyter forrige søndag, og vært på legevakt med minsten på mandag. Midt oppe i dette skulle ha drive en personlig vendetta samtidig som han skrev på en roman. :svett: Give him some slack!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:33   #69
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Men de lever da ikke på apanasje? De prøver vel å leve et forholdsvis normalt liv i Lommedalen? Ari Behn sa da på TV her at han hadde gått på skøyter forrige søndag, og vært på legevakt med minsten på mandag. Midt oppe i dette skulle ha drive en personlig vendetta samtidig som han skrev på en roman. :svett: Give him some slack!

Og til Skavlan fikk han også sagt at han hadde gitt Emma Taluhla (Thalulah? Tallulah? - whatever...) melk på flaske. Han fikk til og med presisert at det var pumpemelk...

Ellers tror jeg du har rett - Märtha har da frasagt seg apanasjen sammen med Hennes Kgl Høyhet-tittelen, har hun ikke? Eller kanskje ikke? :ble i tvil:

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:35   #70
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jaja, hadde nå bare vært det.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:52   #71
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Det er helt greit at herr og fru Behn må tåle kritikk, drittslenging og whatnot, men å forvente at barna deres skal tåle det? Jeg synes det er litt tidlig. La dem vokse seg inn i forståelsen av hvorfor først.

Når det gjelder navnevalg; hvor langt skal offentlige personer strekke seg for å være konforme? Hva er egentlig "godtatte" navn så lenge du har en far som Ari og en mor som driver engleskole?

Jeg bare spør.

Med sånne foreldre vil ungene uansett lide under foreldrenes idiotskap.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:53   #72
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Med sånne foreldre vil ungene uansett lide under foreldrenes idiotskap.

Så da er det fritt frem for legge stein til byrden?

Gammel 22-01-09, 16:06   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fullstendig latterlig at voksne mennesker kan lire av seg så mye dritt pga noen navn. Det er helt sikkert ment for å være litt morsomt, dette, men med tanke på all kritikken Märtha og Ari stadig vekk utsettes for, og som gjerne er basert på deres valg som privatpersoner (engler, yrker, valg av make, navn på barn) blir det ikke spesielt morsomt likevel. Klart barna kommer til å få med seg dette når de vokser til, de trenger ikke bli spesielt store engang før de skjønner. Det er flust av sære og merkelige navn på FP-barna også, navn jeg aldri i verden kunne tenke meg å kalle mine barn. Men jeg ler ikke av det fordet og kaller heller ikke andres valg for fjollete. Det er unødvendig og ikke noe særlig ålright gjort.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 16:07   #74
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, Skremmern - noen ganger er det deilig å slippe å skrive sjøl fordi du sier akkurat hva jeg mener.

Gammel 22-01-09, 16:34   #75
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så da er det fritt frem for legge stein til byrden?

Jepp. Selvsagt. Märtha og Ari har selv valgt en SVÆRT offentlig profil, og spesielt i det siste har Ari langet ut i øst og i vest. Og så får han seg til å sutre over at Se og Hør presenterer bilde av han og en svensk blondine rett oppi dåpen av Emma Tullelah - og mener at de burde ha ventet til fredags-utgaven? Ari ække god. Og det er synd for ungene. Når folk velger å kjøre en så offentlig profil, og på en så negativ måte, så går det utover ungene. Ari og Märtha lever av å være offentlige personer. De bruker tilknytningen til kongehuset for alt det er verdt - men når pressen blir for nærgående, så er de bare "en vanlig familie i Lommedalen".

Gammel 22-01-09, 16:43   #76
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Märtha og Ari lever av å være offentlige personer, ja. De - eller rettere sagt Ari - synser og uttaler seg i hytt og gevær. At media går ut mot dem som personer, greit nok.

At media går ut mot barna, og spesielt mot valget av navn til barna, syns jeg blir å gå for langt. Barna har ikke valgt de navnene selv, det er barna som må leve med navnene, uansett hvor tulleruske de må høres ut i andre sine ører - i hvertfall til de blir gamle nok til evt. å gå ut og bytte navn sjøl. (Har lest noe om at flere kjendisbarn med mer eller mindre ville navn har byttet til et mer vanlig navn i voksen alder.)

Ungene deres kan ikke noe for at foreldrene er sprø, men det er ikke lenger før de begynner å plukke opp hva media skriver om dem. Ungene går også i barnehage, og der er det nok av venner som plukker opp at foreldrene til disse tre jentene er det bare å hetse i vei - siden de er offentlige personer og har valgt det selv.

Åh, så gøy det må være å være kjendisbarn...

Gammel 22-01-09, 16:45   #77
bina
Ustabil

Standard

Men sånn er det jo, og det må jo Märtha og Ari ta inn over seg. De er og har valgt å være kjente personer, de lever av offentlighet, og da burde jo de, som foreldre, tenke på hvilken effekt dette har for barna deres. Jeg mener at det er foreldrene som har tråkka i salaten her.

Gammel 22-01-09, 16:47   #78
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg er helt enig med deg bina, at foreldrene burde ha tenkt over navnevalget sitt, offentlige personer som de er...

Så derfor - "Slutt å grine, Tallulah - når mora og faren din er så teit å gi deg et navn vi kan mobbe deg for, så får du jagge tåle det." (Hilsen VG)

Gammel 22-01-09, 16:52   #79
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kong Knut og Dronning Kari. *smaker på*

Ellers synes jeg det er litt pussig at man kan være imot monarki bl.a. med begrunnelse i at man ikke har noe valg og samtidig forbeholde seg retten til å "mobbe" dem for fordeler som følger med dette livet som de altså ikke har valgt selv.

Selv synes jeg Vinje var tåpelig i denne saken. Det var kanskje kjedelig for ham før da han måtte filtrere litt hva han sa, men han mistet litt "tyngde" for meg nå. Men kanskje han synes det er verdt friheten. At folk muligens tillegger meningene hans mindre vekt dersom det kommer mye tull.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 16:56   #80
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er fullstendig latterlig at voksne mennesker kan lire av seg så mye dritt pga noen navn. Det er helt sikkert ment for å være litt morsomt, dette, men med tanke på all kritikken Märtha og Ari stadig vekk utsettes for, og som gjerne er basert på deres valg som privatpersoner (engler, yrker, valg av make, navn på barn) blir det ikke spesielt morsomt likevel. Klart barna kommer til å få med seg dette når de vokser til, de trenger ikke bli spesielt store engang før de skjønner. Det er flust av sære og merkelige navn på FP-barna også, navn jeg aldri i verden kunne tenke meg å kalle mine barn. Men jeg ler ikke av det fordet og kaller heller ikke andres valg for fjollete. Det er unødvendig og ikke noe særlig ålright gjort.

Enig.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.