Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 16:59   #81
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj, hadde jeg vært gjeldfri, levd på apanasje og kunnet bedrive akkurat det jeg hadde lyst til, hadde jeg syntes at vennskapelig erting av navn på ungene ville vært en grei pris.

Jeg synes denne kommentaren og andre lignende uttalelser vitner om en jantelov i full blomst.
Type: De har det bedre enn meg ,lettere enn meg og mer enn meg, så derfor står jeg fritt til å kritisere alt de gjør og ikke gjør.

Så selvrettferdig, at man har lov å miste all folkeskikk og respekt for andre mennesker, bare fordi de er "offentlige". Er offentlige fritt vilt? Har ikke de de samme grunnleggende rettigheter som andre, eller ble de rettighetene sagt opp idet de blir "offentlige" ??

Merkelig at noen føler de har lov å være uforskammet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 17:24   #82
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Åh, så gøy det må være å være kjendisbarn...

Enkelte kjendisforeldre legger virkelig opp til det selv. Det er nok av kjendiser som helt fint klarer å skjerme barna sine, så ofte er det viljen det går på, tror jeg.

Gammel 22-01-09, 17:55   #83
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Makan til mye drittkasting pga. noen navn da. Er det ikke så såre enkelt som å respektere foreldrenes valg? Jeg er dønn enig med Skremmern!

Og å ha begrensninger på navn er da helt bak mål! Endre navneloven? De fleste av oss velger ikke å kalle barna sine for Adolph Hitler, og et sted burde selvfølgelig grensen gå, men at Tallulah er så forferdelig at en lovendring må til? Det er latterlig.
I 1971 fikk ikke min tante kalle sin sønn for Jim, fordi det var et navn han kom til å bli mobbet for. Far er utenlandsk, (skandinavisk) så sønnen beholdt fars statsborgerskap. Han har aldri blitt mobbet for navnet sitt. Den gang var det mye kritikk å få pga. min tantes navnevalg. Nå er det jo utenkelig å "klage" over et navn som Jim.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:04   #84
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Enkelte kjendisforeldre legger virkelig opp til det selv. Det er nok av kjendiser som helt fint klarer å skjerme barna sine, så ofte er det viljen det går på, tror jeg.

Legger opp til det selv? Ved å velge navn de liker? Og uansett hva du måtte mene om Ari og Märtha er det altså barna navnehetsingen berører når media og befolkningen ellers mener det er fritt frem for å hetse.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:07   #85
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amen til Skremmeren - nok en gang.

Gammel 22-01-09, 18:07   #86
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes Vinje er morsom og helt fantastisk. Dette er naturlig nok litt preget av at jeg synes navnene er helt skrullete, men jeg liker debatten. Kongehuset bryr jeg meg lite om og er ikke opptatt av tradisjonene deres, jeg hadde knegget av disse navnene helt uavhengig av foreldrenes stilling.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Noko av poenget til Vinje er då vel at han endeleg kan legge bort objektiv-forskar-hatten og meine noko. Eg les ein stor porsjon humor inn i dette oppslaget, og ser ikkje heilt den gamle, furtne grinebitaren som vert skildra i nokre av innlegga.

Blondie og Alfa sa det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:09   #87
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

(..) Jeg er fremdeles litt sur på Kjetil Rollnes som ikke tok opp hansken Ari Behn kastet, og fiket ham opp litt.

Opprinnelig lagt inn av Alfa

Vinje skriv:

Sitat:
«Unnskyld, men må jeg ha lov til å falle besvimet om av latter? Og hvorav denne forkjærlighet for bokstaven h i utlyd? Barnemoren er som kjent meget interessert i nyåndelighet, healing og engler, og i den sammenhengen passer de bisarre navnene, hva vet jeg.»

Sitat:
«Hva med Boadicea? – eller Consuelo? Eller mer hjemlig: Ikeah Decibel? Og hvis foreldrene absolutt vil ha et indianernavn, kan jeg foreslå Pocahontas.»

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:23   #88
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg synes det er hårreisende at media( Se og hør, Vinje, div) kan få lov til å drive på med noe som ligner veldig på mobbing, av en hel famile. Dette hadde aldri blitt tillatt overfor en vanlig familie, og jeg synesdet er skammelig at de kan holde på slik.

Enig. Jeg er for republikk, men synes de kongelige gjør en god jobb og synes det er skammelig måten de forfølges av media. Jeg ville ikke valgt de samme navnene som Märtha og Ari, men jeg er veldig glad ikke alle har samme navnesmak.

Jeg må si jeg er overrasket og skuffet over mange av svarene i denne tråden. Hva man synes om navnene er helt irrelevant i denne tråden, vi burde heller diskutere om det er greit å behandle mennesker på den måten vi behandler de kongelige.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj, hadde jeg vært gjeldfri, levd på apanasje og kunnet bedrive akkurat det jeg hadde lyst til, hadde jeg syntes at vennskapelig erting av navn på ungene ville vært en grei pris.

Mener du virkelig det? I så fall skulle du skamme deg. Jeg tror det er mange mobbere rundt om i det ganske land som bare driver det de synes er vennskapelig mobbing. Mon tro hva din reaksjon ville vært om et av dine barn ble "vennskaplig" mobbet for navnet sitt gjentatte ganger.

Nå burde jeg logge av, for denne tråden gjorde meg skikkelig sur.

Sist redigert av Storm : 22-01-09 kl 18:51.
Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:25   #89
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg er i utgangspunktet fan av Vinje (og ikke av Märtha og Ari). Men jeg tror han må ha hatt en dårlig dag da han kom med dette utspillet. Han hetser, som Skremmern poengterer, barnas navn. Det synes jeg er ufint og unødvendig. Jeg synes det er flott at noen i dette landet tør å skille seg ut og ikke være helt A4. Også når det kommer til navn.

Dessuten: Når vi har klart å venne oss til en kronprinsesse som heter Mette-Marit(!), så ville vi nok taklet en dronning Maud Angelica også. Eller Emma Tallulah for den saks skyld.

Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:31   #90
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

I 1971 fikk ikke min tante kalle sin sønn for Jim, fordi det var et navn han kom til å bli mobbet for.

Hvor i alle dager bodde de? Jeg vet om flere som heter Jim, de er født på hhv 60- og 70-tallet.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:49   #91
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Kong Knut og Dronning Kari. *smaker på*

Ellers synes jeg det er litt pussig at man kan være imot monarki bl.a. med begrunnelse i at man ikke har noe valg og samtidig forbeholde seg retten til å "mobbe" dem for fordeler som følger med dette livet som de altså ikke har valgt selv.

Selv synes jeg Vinje var tåpelig i denne saken. Det var kanskje kjedelig for ham før da han måtte filtrere litt hva han sa, men han mistet litt "tyngde" for meg nå. Men kanskje han synes det er verdt friheten. At folk muligens tillegger meningene hans mindre vekt dersom det kommer mye tull.

http://da.wikipedia.org/wiki/Arveprins_Knud

Gammel 22-01-09, 19:10   #92
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På slutten av 70-tallet fikk ikke kusina mi lov å kalle sønnen sin Remi - det var for utenlandsk. Guttungen fikk et symbolsk norskt navn foran, og så var det greit at andrenavnet var Remi. Det første navnet eksisterer kun på papiret, det er aldri blitt brukt.

Gammel 22-01-09, 19:15   #93
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det eneste navnet som er veldig uvanlig er Tallulah, de andre navnene er det flere og flere som heter i Norge. Eller, Maud er kanskje også litt uvanlig, men det navnet kan man absolutt ikke klage på! Og ærlig talt så er det deres barn og deres valg hva de kaller dem.

Hadde de fått en sønn som de kalte Adolf Hitler eller Vidkun Quistling kunne man kanskje heller hatt denne debatten.

Gammel 22-01-09, 19:17   #94
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Hvor i alle dager bodde de? Jeg vet om flere som heter Jim, de er født på hhv 60- og 70-tallet.

Østfold.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 19:20   #95
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Martha og Ari velger navn jeg definitivt aldri ville valgt for mine barn. Det vil si, jeg kunne kaldt ei jente for Maud, Emma eller Leah tror jeg, men ikke de andre navnene. Dem om navnevalgene. At det er en grunn til å avskaffe monarkiet - nei. Det finnes nok av andre grunner til det.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 19:35   #96
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

De har i det minste god navnesmak (med et mulig unntak for ett av mellomnavnene).

Ja, så god smak at det står til hinder for andres navnevalg. Jeg elsker navnet Sverre, men det har MM knabbet. (overse det faktum at jeg ikke kan få flere barn da, jeg kunne jo hatt lyst på katten Sverre)

Gammel 22-01-09, 19:38   #97
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kommer ALDRI til å forstå hvorfor det er greit å latterliggjøre mennesker så lenge de har en offentlig profil.

Vi kan mene hva vi vil om jobben Märtha og Ari gjør og trenger på ingen måte å være enige i det de gjør eller det de står for.

Men det er et langt steg derfra til å latterliggjøre navnevalg og regelrett mobbe de for å være utradisjonelle og spesielle.
Signalene det sender videre er på ingen måte positive.

Barna mine lærer at det er feil å mobbe uansett, det hjelper ikke om de som mobbes er offentlige personer og at mobbingen foregår via media.

Bare for å ha sagt det ville jeg nok aldri valgt navnene selv, men det er mange av navnene til FP barna jeg ikke ville valgt heller. Det kunne allikevel aldri falt meg inn å latterliggjøre de. (Selv om jeg både rynker på nesa og fniser litt innvendig når jeg hører små barn får navn som jeg forbinder med gamle gubber og kjærringer.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 20:13   #98
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

På slutten av 70-tallet fikk ikke kusina mi lov å kalle sønnen sin Remi - det var for utenlandsk. Guttungen fikk et symbolsk norskt navn foran, og så var det greit at andrenavnet var Remi. Det første navnet eksisterer kun på papiret, det er aldri blitt brukt.

Jeg gikk på skolen med flere som het Remi/Remy. Var dette presten som refuserte, eller staten?

Gammel 22-01-09, 20:44   #99
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg gikk på skolen med flere som het Remi/Remy. Var dette presten som refuserte, eller staten?

Jeg gikk på videregående sammen med en som het Remi, og har da hørt om flere andre også. Det høres ganske rart ut at noen ikke fikk bruke det navnet?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:00   #100
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det er på grensa til blasfemi å hevde at Märtha og Ari vert mobba. Overbevis meg gjerne om det motsette ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.