|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenDet har da vært gjort mange forsøk! Men ikke som har vist noen effekt ut over placebo eller tilfeldigheter... De studiene som har gått mest i "alternativ" favør har dessverre hatt store mangler ved designet/oppsettet slik at resultatene ikke blir statisisk gyldige.
|
|
|
|
#103 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Helse-Hansen og Snåsamannen
Leger utnytter placeboeffekten de også, både bevisst og ubevisst. Noen ganger så er man bombesikker på at noe hjelper og enkefru Hansen rapporterer at det du gjorde var helt super. Når hun kommer tilbake etter 3-4 måneder og sier at det funket veldig bra i begynnelsen, men ikke nå lenger, så er det placeboeffekt. Den pleier å vare ca 3-4 måneder.
|
|
|
#104 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenJeg tror på det
|
|
|
|
#105 |
|
Ekvilist
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenPjokken fant det for godt å skrike konstant hver gang Bjarne Håkon Hansen snakket under NRK-debatten i dag, så jeg fikk ikke med meg halvparten av hva han sa. Men jeg fikk med meg at han til stadig kom med smarte argumenter som "Norge går videre selv om helseministeren har ringt snåsamannen." Hadde han ingen innsikt i den rollen han faktisk har som helseminister?
|
|
|
#107 |
|
By the Sea
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenPlaceboeffekten er jo storveies - og den er jo atpåtil bevist.
|
|
|
#108 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik eg forstod han så meinte han langt på vei at "healinga" er ei slags mellommenneskleg kontakt. Lik den Polyanna (og forsåvidt eg også) opna for i DenAndreTråden TM. Sist redigert av Alfa : 27-01-09 kl 23:24. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#109 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Jepp. i tillegg har man relasjonelle faktorer/fellesfaktorer. Eksempelvis er det et relativt nytt studie som viser at antidepressiva gitt av fastlege gir bedre effekt dersom relasjonen vurderes som god av pasienten.
All tradisjonell behandling drar nytte av placeboeffekten, og alle studier viser at den spiller en vesentlig rolle. Man kan godt kalle det tankens kraft, det er ikke noe spesielt kontroversielt ved det. Men placebo spiller en viss rolle, ikke hele rollen. Behandlerens tro og formidling av håp og optimisme kombinert med pasientens tro funker. Relasjonen mellom behandler og pasient spiller også en ikke ubetydelig rolle, som sagt. Men i all behandlingsforskning jeg har lest gjenstår det fortsatt en stor prosentandel der bedring ikke kan forklares av dette alene. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#112 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det kjenner jeg godt til. Det jeg var bekymret for, var at for å oppnå en like "religiøs" tro på behandlingen, måtte man kanskje gå på tvers av viktige prinsipper som f.eks. å opplyse om bivirkninger eller usikkerhet omkring effekten. Altså dersom man skulle trekke paralleller til healing-effekten. (Dersom det er slik healing fungerer).
|
|
|
#113 |
|
Mother of Dragons
|
Det du sier her er et veldig viktig poeng. Siden leger er nødt til å informere om de viktigste bivirkningene og de står på pakningsvedlegget (og skremmer livskiten ut av folk) og heller ikke har lov til å gi sukkerkuler til folk så får man også dårligere placeboeffekt.
|
|
|
#114 |
|
Ekvilist
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenDet kommer kanskje ikke som noen overraskelse at jeg synes at Bjarne Håkon Hansen burde ha spart seg for å kommentere saken. Jeg synes det er uheldig. Samtidig så undrer jeg meg litt på dette at vi har en kultur- og kirkeminister. Jeg er veldig i mot statskirken, og mener at vi strengt tatt ikke burde hatt en kirkeminister heller. Men når vi nå først har det da, og omtrent 30% av befolkningen anser seg som kristne. Hvorfor ikke ha en egen alternativminister? I undersøkelsen det ble vist til i debatten på TV tidligere i kveld så hadde 50% av de spurte svart ja på spørsmålet om de hadde benyttet seg av alternativ behandling i løpet av det siste året. Betyr det at vi dersom vi skulle følge folket, så burde vi tuppet Giske i rumpa og satt pølse-Hansen inn som alternativminister?
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 27-01-09 kl 23:53. Årsak: noe manglet |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Dette må iallfall jeg sove på..... |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenMan kan slå sammen!
|
|
|
|
#117 |
|
Passiv
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenJeg tror ikke jeg klarer å følge logikken din, Irma. Selv om 90 % av befolkningen spiser grandiosa, trenger vi ingen grandiosaminister, selv om Bjarne Håkon Hansen sikkert ville hatt den posten også. |
|
|
|
#118 |
|
Ekvilist
|
Nei, grandiosaministerposten er holdt av til Lars Sponheim!
|
|
|
#119 |
|
Passiv
|
Jeg kan si mye negativt om Lars Sponheim, men ikke på matfronten. Han er vel den eneste landbruksminster som har frontet matestetikk. Det første Bjarne Håkon Hansen gjorde da han tok over, var å folkeliggjøre det hele og poengtere hvor glad han var i pølser. |
|
|
|
#120 |
|
By the Sea
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenJeg ønsker meg en livssynsminister. :drømme:
|
![]() |
|
|