Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne skoler for problemelever ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 02:13   #40
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Egne skoler for problemelever ...

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg vokste opp, og gikk på skole med, sammen med en gutt i nær familie med meg. Denne gutten falt helt utenfor i vanlig skolesammenheng. I min tid "fantes ikke" ADHD ennå, men jeg vil anta denne gutten ville fått en slik diagnose i dag. Den gang var han ganske enkelt Bråkmakeren.

Da vi sluttet i barneskolen og begynte på ungdomsskolen fikk han plass ved en spesialskole. Her var alt praktisk-tilnærmet. Gjennom skoleåret bygde elevene - en bunke gutter i samme situasjon som fyren jeg kjenner - en stor båt. De lærte norsk ved å måtte bestille materialer og gjøre seg forstått når de skulle forklare for folk hva de hadde behov for. De lærte matematikk ved å regne ut hvor mye materiale de trengte, hvilke vinkler de måtte bruke for å bygge båten riktig etc etc. De lærte geografi ved å studere kart over hvor de ønsket å reise med båten når den var ferdig.

Gutta gikk ut av skolen med praktiske ferdigheter som de kunne bruke videre i livet. Jeg tror de aller fleste av dem hadde mye mer utbytte av hva de evt. ville slite med å tilegne seg i en A4-skole som vi andre havnet i.

Jeg syns det er dirkte trist dette tilbudet ikke eksisterer lenger.

Det finnes noen få slike tilbud rundt om i landet, så helt borte er det ikke Imidlertid er det meget få plasser og langt mellom dem.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.