Sv: Egne skoler for problemelever ...
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Jeg vokste opp, og gikk på skole med, sammen med en gutt i nær familie med meg. Denne gutten falt helt utenfor i vanlig skolesammenheng. I min tid "fantes ikke" ADHD ennå, men jeg vil anta denne gutten ville fått en slik diagnose i dag. Den gang var han ganske enkelt Bråkmakeren.
Da vi sluttet i barneskolen og begynte på ungdomsskolen fikk han plass ved en spesialskole. Her var alt praktisk-tilnærmet. Gjennom skoleåret bygde elevene - en bunke gutter i samme situasjon som fyren jeg kjenner - en stor båt. De lærte norsk ved å måtte bestille materialer og gjøre seg forstått når de skulle forklare for folk hva de hadde behov for. De lærte matematikk ved å regne ut hvor mye materiale de trengte, hvilke vinkler de måtte bruke for å bygge båten riktig etc etc. De lærte geografi ved å studere kart over hvor de ønsket å reise med båten når den var ferdig.
Gutta gikk ut av skolen med praktiske ferdigheter som de kunne bruke videre i livet. Jeg tror de aller fleste av dem hadde mye mer utbytte av hva de evt. ville slite med å tilegne seg i en A4-skole som vi andre havnet i.
Jeg syns det er dirkte trist dette tilbudet ikke eksisterer lenger.
Det finnes noen få slike tilbud rundt om i landet, så helt borte er det ikke Imidlertid er det meget få plasser og langt mellom dem.
|