|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#162 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?
Jeg, med mine snart 360 studiepoeng, er vel også akademiker, men det går jo an å formulere seg slik at de som ikke er akademiker (sikkert ikke mange av dem her inne, men de finnes) forstår? Du bruker sikkert colon som hverdagsord for tykktarmen og osteoporose som hverdagsord for beinskjørhet (det gjør i alle fall jeg), men du kan vel enda de norske ordene som oftes blir brukt i hverdagstalen til "mannen i gata"? |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er helt enig i dette altså, jeg sier bare at noen ganger så glemmer jeg meg i hvert fall, og det gjelder sikkert andre også. Så noe slækk må gå den veien også.
Nei, men du mener vel ikke at de som greier å skrive sånne innlegg (og det gjelder ikke meg altså, jeg er ikke i den ligaen der) ikke skal være med å diskutere så godt som de kan? I så fall er jeg helt uenig altså, jeg vil heller at det kommer ett sånt innlegg, selv om jeg ikke greier å komme opp på det nivået enn 20 fullstendig intetsigende. Som det ofte også er i tråder.
|
|
|
#165 |
|
Mother of Dragons
|
Ah, det kom som forklaring etter at han hadde brukt vanskelig fremmedord som noe à la "maksimalt" eller "presumptivt"? Ja da skjønner jeg at du ble sur.
|
|
|
#166 |
|
flisespikker
|
Jeg synes hverken det er sært eller "dårlig" å henvende seg til et fåtall, selv om det er mange som kan lese det man skriver. Målet med kommunikasjon er, sant nok, at mottageren skal forstå budskapet, men det betyr ikke nødvendigvis at så mange som mulig skal forstå det. Den tiltenkte mottageren er jo nettopp ofte den eller de som skjønner hva man mener!
|
|
|
#167 |
|
|
Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?"Husk å legge inn idiotfilteret" får jeg høre på jobben, når jeg skal formulere beskjeder som et stort antall mennesker skal forstå. Jeg trodde ikke det gjaldt FP, og jeg fryder meg over å lese akademiske vendinger som jeg må stave meg gjennom tre, fire ganger før jeg kanskje skjønner noe av. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?Skilpadda: For å gjøre det kort: |
|
|
|
|
|
#169 |
|
© All rights reserved
|
Idiotfilteret? Gud bedres - så nedlatende. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har lest Toffens innlegg. (Det med innhold og form.) Ikke så vanskelige formuleringer der, vel?
Aha..så du HAR tungt for det. :særdeles lite slækkevillig i dag: |
|
|
|
|
|
#171 |
|
|
Tja. Bruken av ordet "idiot" er jeg ikke helt med på jeg heller, men sånn realistisk sett er det jo et poeng å gjøre ting som må forstås så enkle som mulig. Det er bare at jeg ikke vet om det er så veldig viktig å tenke på denslags når man diskuterer på nett. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
© All rights reserved
|
Ikke nødvendigvis vanskelig å forstå (når man har funnet ut hva alle ordene betyr), men det skal jaggu meg noe til å formulere et like godt motsvar. Du kan jo prøve - du er vel god til å formulere deg? |
|
|
|
|
|
#173 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?Ting er da stort sett lettere å forstå når de er velformulert?
|
|
|
|
#174 |
|
© All rights reserved
|
Det spørs hvem man diskuterer med. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
flisespikker
|
Det er sant. Det virker på en måte enda mer irriterende og latterlig med et sviktende innhold når det er pompøst formulert. Men "piss" er ikke noe særlig uansett hvordan det er formulert - gode formuleringer hjelper ikke på dårlig innhold, men de gjør et godt innhold enda bedre.
|
|
|
#176 |
|
Mother of Dragons
|
Jo, men noen ganger finnes det ikke ord som dekker et fremmedord og noen ganger så er det veldig forskjell hva folk skjønner av fremmedord også.
|
|
|
#177 |
|
© All rights reserved
|
Men du skjønte hva jeg mente, ikke sant? |
|
|
|
|
|
#178 |
|
flisespikker
|
Nå er det mulig jeg har misforstått hva du egentlig mener, 007, men mener du at det er noe negativt ved å formulere seg så godt at det er vanskelig å argumentere mot det? Det høres litt ut som om du misliker både akademisk språk og "velformulert" språk, fordi du mener det er ekskluderende, kanskje?
|
|
|
#179 |
|
|
Ja, men jeg synes fortsatt ikke det er noen grunn til å forenkle språk, argumentasjonsteknikk eller formuleringer for å tilfredstille andre hvis det ikke faller en naturlig å skrive sånn. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Curlingkone
|
|
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker |
|
|