|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?
Men det må da finnes en mellomting? Eller mener du selv at du skriver så nært opp til den tabloide VG-formen at det ikke finnes rom for noe i mellom? |
|
|
|
|
|
#182 |
|
flisespikker
|
Ja, jeg trodde da det?
|
|
|
#183 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror min ene norske statistikkbok kalte det samvariasjon? Men det er vel neppe noe bedre... (Gir bare færre treff på google...)
Si ikke det. Jobbet på ambulanse med en kar en gang som ikke visste hva en kanyle var før utpå tredje uka.
|
|
|
|
#184 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg vet ikke hva 007 mener helt med dette at man ikke skal bruke akademiske vendinger, men hun har jo et poeng da. Fagspesifikke uttrykk er jo sjeldent veldig egnet til å bruke i en mer offentlig debatt. Det er ikke noe poeng for meg å bruke umbilicus i stedet for navle når man ikke er i en debatt hvor bare helsepersonell deltar.
|
|
|
#185 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg skriver på et nivå hvor jeg bruker noe energi på å gjøre meg forstått, samtidig som at jeg bruker et språk som er "mitt". Snakker du generelt om FP, eller mener du at jeg skal endre skrivestil?
|
|
|
#186 |
|
© All rights reserved
|
Om du går tilbake til det første innlegget mitt, så tror jeg det står ganske greit der hva jeg mener.
Nei, jeg misliker ikke velformulert språk, akademisk språk eller synes det er negativt å ha en god formuleringsevne. Men jeg synes ikke alltid at innholdet står til formen og jeg orker ikke alltid (sjelden faktisk) å overanalysere mine egne eller andre innlegg for å skrive det jeg mener. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Var det dette innlegget? Har understreket de vanskelige ordene.
|
|
|
|
|
|
#188 |
|
© All rights reserved
|
Jeg snakker generelt om FP, men svarte deg da du først svarte meg. Du må selvfølgelig skrive som du vil for meg. :raus: |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Curlingkone
|
Selvfølgelig er det et poeng at man ikke akkurat trenger å bruke latinske navn på kroppsdeler, det finnes vel en mellomting her også? Det du nevner nå er jo rett og slett bare å bytte ut et eneste ord. Slik jeg forsto det som ble sagt så måtte både ord og vendinger forandres om man måtte snakke med noen som ikke har akademisk utdannelse. Så da misforsto jeg kanskje litt. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?Jeg har vært en liten stund her, men ikke skrevet særlig mye. Det er mye fornuftig her på forumet, men jeg synes at endel brukere er nedlatende, spydige og til tider rett ut uforskammet. Det som er synd er at de er flinke nok til å gjøre det akkurat passe tildekket, slik at de ikke kan bli "tatt" for det. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ja. aC vel jobber i lyd-bransjen, så det tyder vel på at rockere er noen forbannede ånssnobber. Eller at det er utrolig hva som kan misforstås, så hvis det er noe som må forstås av alle på en gang så kan det ikke sies tydelig nok.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 02-02-09 kl 00:46. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Korrelasjon: Forholdet mellom? Samvariasjon |
|
|
|
|
|
#195 |
|
kamerat
|
Men er det piss?
|
|
|
#197 |
|
By the Sea
|
Eller for å si det med Einstein; "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."
|
|
|
#198 |
|
flisespikker
|
Noen ting går ikke an å forklare "enkelt", i den forstand at det skal være forståelig for hvem som helst, fordi selve premisset for det som skal forklares forutsetter ganske mye forkunnskaper. Men det gjelder sant nok for det meste fagkunnskap på et visst nivå, og det er ganske sjelden den typen ting som diskuteres her - og når det diskuteres, er det gjerne mellom folk som begge/alle har de nødvendige forkunnskapene.
|
|
|
#200 |
|
flisespikker
|
Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?Jeg synes ikke "vekselvirkning" er noe godt synonym til "korrelasjon" - vekselvirkning betyr at ting virker på hverandre, og noe av poenget med å snakke om korrelasjon, er at de tingene man ser på ikke nødvendigvis virker direkte på hverandre i det hele tatt. "Samsvar" kan jeg heller ikke se at kan fungere som synonym? Og "sammenheng" blir for vagt og upresist; korrelasjon er riktignok en type sammenheng, men det er en spesifikk type sammenheng, og det er gjerne helt vesentlig å skille mellom korrelasjon og f.eks. kausalitet, som er en annen type sammenheng. Samvariasjon tror jeg er det samme som korrelasjon, men det ordet har den ulempen at det antagelig ikke er så mye mer allment forståelig enn "korrelasjon".
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker |
|
|