|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Quiet, please
|
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerJeg synes Are Sende Osens forslag var helt supert; gjør om tittelen på "And then there were none" til "Ten Little Språkprofessors".
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007) Sist redigert av Majsa : 06-12-06 kl 17:49. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
villende
|
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger
Jeg syns det var unyanser å synes at det er greit å fornye språkdrakten/ordbruken i en dramatisering. Jeg trodde det gikk frem av resten av innlegget mitt. Men kanskje jeg var litt unyansert?
Jeg skjønner poenget. Jeg gjør det. (Selv om jeg står litt på barikadene her). Kanskje noe av motstanden min ligger i at jeg syns det er trist når ord som tidligere kun har vært "beskrivende" nå er så negativt ladet at statskanalen luker dem ut av dramatisering av ellers flotte barnebøker. Jeg personlig ser ikke noe galt med ordet, men jeg er heller ikke i gruppen som kan føle seg støtt, så jeg har muligens ikke stemmerett. (Men jeg kommer til å fortsette å spille sangen om vesle Hoa for snupp, for den syns jeg er ganske festlig og litt søt i sin naivitet. Spesielt når de feirer med bløtkake på slutten). |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerJeg har ikke noe prinsipielt i mot at de endrer teksten. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Pauset
|
Slik tenker jeg og. Derfor blir jeg litt paff når det blir slike reaksjoner. Jeg skjønner at man ikke skal sette merkelapper, men vi må da ikke bli helt hysteriske heller. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
villende
|
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerHer er forresten saken omtalt i en blogg: http://www.dagbladet.no/weblogg/blog...etm/post/16830 |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerJeg må innrømme at jeg ble litt paff første gang jeg hørte at Pippi skulle "omskrives", men ved nærmere ettertanke ser jeg ikke det helt store problemet med å oppdatere denne klassiske barneboken. Verden har heldigvis forandret seg siden 40-tallet, og når en klassisk barnebok skal gjøres tilgjengelig for en ny generasjon syns jeg det er greitt at ord og uttrykk som var akseptable på 40-tallet men som i dagens samfunn blir oppfattet som rasistiske blir erstattet med ord som er mer nøytrale - verden går fremover.
|
|
|
#87 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerJeg har tenkt en del på dette siden saken kom opp. Jeg er veldig opptatt av ytringsfrihet (jeg er for, total) og av politisk korrekthet og kjedeliggjøring av barnebøker og lærebøker i skolen (jeg er mot, veldig).
Og i akkurat denne konkrete saken er det, slik jeg ser det, veldig enkelt. Bibelen og Pippi Langstrømpe har nemlig det til felles at de ikke ble skrevet på norsk, men på hebraisk, gresk og svensk. Hvis man oversetter teksten på nytt i 2006, vil man naturligvis gjøre andre valg enn man gjorde på 1950-tallet. Folk er naturlig konservative når det gjelder sprog (meg mer enn mange andre |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerDet er da verken Egner eller Lindgren som til syvende og sist former barna; det er oss foreldre og andre rollemodeller de har rundt seg. De stereotype rollemodellene i noen av disse bøkene er vel like "eventyrlige" for de fleste barn i dag som troll og andre overnaturlige vesener.
|
|
|
#89 |
|
Truth is in the x-files
|
Enig. Enkelte verker er tidløse klassikere, enkelte verker tåler ikke tidens tann. Slik vil det vel alltid være? Det bør kunne gå an å finne TE-bøker på biblioteket, men det blir nok ikke noen hottentottbokpresang fra meg med det første.
|
|
|
#90 |
|
Passiv
|
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerJeg synes ikke det er vesentlig hva jeg legger av betydning i ordet "neger", det er oppfatningen fra de som blir omtalt som det som betyr noe. |
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Skal vi være helt ærlige er det vel ikke alle bøkene av Egner som har tålt tidens tann... |
|
|
|
#92 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nord
![]() |
Jepp, men hvilket benevnesle skal/kan en bruke på personer som er øh. neger? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Passiv
|
Fra Wikipedia: |
|
|
|
#96 |
|
-
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerJeg tror ikke akkurat afrikaner løser problemet (hvis man skal ha en politisk korrekt erstatning for "neger" som kan brukes i alle tilfeller). Den mørkeste personen jeg kjenner er fra Marseilles. Jeg tror ikke han vil sette særlig pris på å bli omtalt som afrikaner egentlig. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Passiv
|
Jeg vil anta at man også bruker navnene til folk man kjenner? |
|
|
|
#98 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerSkulle jeg ha behov for å omtale mennesker med en annen hudfarge med noe annet enn navn, bruker jeg gjerne betegnelsen "mørk". Jeg tror de bruker det samme uttrykket i barnehagen til Storebror, for han snakket her om dagen om "hun jenta med mørk hud."
|
|
|
#99 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lengerEr ikke "svart" gangbart lenger?
|
|
|
#100 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger
|
|