Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Det er ganske mange som styrer mye for å tekkes menn og (som jeg skrev) andre rundt seg. Hva er det som gjør at mange barberer leggene kun på sommeren? Hvorfor er sminke viktig for mange hvis de skal ut av hus? Noen kan fint gå med kosebukser hjemme, men ikke når de skal på butikken. Klær, sminke, hår eller manglende hår sender ut signaler og er det noe mange er opptatte av så er det å sende ut rette signaler på dette. Det er lett å si at man gjør det for å føle seg bra selv, men hva som gjør at jeg føler meg bra tror jeg har en sammenheng med at jeg også speiler meg i det samfunnet jeg lever i. Hva er det som gjør at hår under armene på menn er mer akseptabelt enn hår under armene på kvinner?
Da skjønner jeg hva du mente.
Jeg synes det høres rart ut hvis det er mange som opplever det så slitsomt å stelle seg at de synes det er godt å komme i kloster. Da tenker jeg at det nok er veldig, veldig mye mer som ligger bak som undergraver eksempelet en del.
Siden tidenes morgen og i alle kulturer har man forsøkt å gjøre seg vakker. Det ligger nok en hel del dypere i oss enn rent vestlige fenomener. Kvinner pynter seg over hele verden og har alltid gjort det. Dermed har det nok noe med naturen vår å gjøre selve det at vi pynter oss.
At det er veldig utbredt at man ikke kan gå i butikken uten sminke og ikke i joggebukse er jeg ikke så sikker på. Det er flere enn meg som gjør det. Men at noen føler at de MÅ pynte seg for å gå i butikken osv er likevel noe annet enn det med den hijaben.
For med hijaben så står det øvrighetspersoner og sier at du ikke ser ut som du skal hvis du lar den ligge på vask en dag og går uten. Hvis du går i butikken i joggebukse så vil det overraske meg stort om noen merker det i det hele tatt?
Og om det med kroppshår - det sees gjern i sammenheng med hormoner. Mye kroppshår signaliserer testosteron som er attraktivt hos en mann rent biologisk. Hos en kvinne har det motsatt effekt. Derfor har kvinner jukset med å fjerne kroppshår siden tidenes morgen og slettes ikke bare i vesten i moderne tid.
|