|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
La meg gi deg et bilde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg syntes faktisk synd på nabodama, da hun står ute i 25 varmegrader og griller pølser på en engangsgrill på plenen utafor. Det så hverken så veldig praktisk ut, eller behagelig ut, m lang kjole og hijab. Som hindrer henne i å se når hun bøyer seg osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Ikke altetende
Det er riktig det at duftstoffer,feromoner, som virker på sexlyst både hos menn og kvinner i stor grad blir borte ved fjerning av kroppshår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Deltidsmamma
|
Dette synes jeg er et fryktelig godt poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
By the Sea
|
Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt og over grensen for både usaklig og urimelig.
![]() |
#147 |
Deltidsmamma
|
Jeg skjønner ikke hva du mener. Sist redigert av bønna : 19-02-09 kl 22:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Slumrende Ullteppe
|
Og noen setter troen så høyt at de føler en frihet i å bære hijab.
![]() |
#149 |
Deltidsmamma
|
A-ha Sist redigert av bønna : 19-02-09 kl 22:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Ikke altetende
Det forutsetter at det å bære hijab er en religiøs forpliktelse, noe som i fht de religiøse skriftene ikke kommer frem. Men religiøse ledere har tolket det dit og bakgrunnene for det er i det hele tatt suspekte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg vil gjerne bidra til å dra debatten ned på et tabloid nivå ved å trekke inn en av mine høyst private erfaringer. Fordi jeg mener de er av en viss relevans i forhold til dette med fri vilje. |
![]() |
![]() |
#152 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ja, så klart! Akkurat det jeg også tenker når jeg sammenlikner smilefjes' tabloide og uforskammede innlegg med dine her.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 20-02-09 kl 10:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg har jobbet sammen med en muslimsk kvinne, hvis mann bestemte det meste der i hjemmet. Noe hun etter fire år i Norge var i opposisjon mot. Hun ville ikke bruke hijab på jobb, han sa hun skulle. Hun gikk til jobb uten, men jeg vet ikke om han var klar over det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Mother of Dragons
|
Som en av de som ikke mener at alle kvinner som bruker hijab nødvendigvis er undertrykt, så kanskje den går mot meg også?
![]() |
#155 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Synes Esme sier det bra her. Hijaben i seg selv er jo neppe det mest ubehaglige plagget, og som så mange har påpekt, ikke engang det tydeligste symbolet, ettersom den bæres ut fra så mange forutsetninger.
![]() |
![]() |
#156 |
By the Sea
|
Nei.
Ja, det er vel det som er hele poenget her.
![]() |
#157 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Det er ikke sånn at jeg tenker "stakkars deg" når jeg ser damer med hijab. Jeg vet at noen bærer dem frivillig, mens andre ikke har noe valg.
![]() |
![]() |
#158 |
Leser
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg kommer sent (men godt?) inn i diskusjonen. For meg er en hijab bare et symbol og ikke det virkelige problemet. Jeg synes vi bør arbeide med det som er det virkelige problemet - det at mange kvinner som kommer fra andre kulturer enn oss ikke er likestilte med menn juridisk sett, de har ikke samme menneskelige verdi i sin kultur som en mann har. Det er dette som er problemet, hijaben er bare et ytre tegn.
![]() |
#159 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?him... det tror jeg de aller fleste av oss skjønner.
![]() |
#160 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvis et samfunn legitimerer de ytre tegnene på kvinneundertrykking,- som for mange hijab er en del av, så må det vel ta enda lenger tid å likestille disse kvinnene?
![]() |
|
|