Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 09:16   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men sånn her inne, på FP, må jeg si at jeg er mer enn bare litt forundret over et nesten litt utilgivelig naivt syn på mange muslimske kvinners trange frihetskår.

Som en av de som ikke mener at alle kvinner som bruker hijab nødvendigvis er undertrykt, så kanskje den går mot meg også?

Nei, jeg tror virkelig ikke at jeg har et naivt syn på frihetskårene til muslimske kvinner generelt. Men jeg synes det er svært unyansert her. Somaliske kvinner lever stort sett i svært patriarkalske samfunn, mens irakiske og bosniske kvinner som jeg kjenner en del av er virkelig ikke mer undertrykt enn hva de fleste kvinner i Norge er.

Du sa jo at du er enig med hvilke kampsaker man skal kjøre, så dette er ikke til deg, men generelt.
Hva hjelper somaliske kvinner, som faktisk mer eller mindre er nødt til å bruke hijab, det er ikke rom i disse miljøene for å nekte, som det tross alt er i de fleste andre muslimske miljøer. Hva hjelper det somaliske kvinner best, å nekte dem å ta del i samfunnet så lenge de bruker hijab, eller gi dem mulighetene til å ta gode jobber og dermed bli selvstendige?

Jeg synes rett og slett det er uklokt å føyse hijaben opp til det ypperste symbol på islam, og det er jo en av grunnene til at en del kvinner har begynt å bruke det også, de oppfatter samfunnet til å blitt mer anti-islam og bærer hijab også på grunn av noe trassig stolthet.

Kan man ikke heller la de bruke hijab og kjøre hardt på de sakene som faktisk ikke er hjemlet hverken i koranen eller hos imamer, som omskjæring, kvinneundertrykking og tvangsekteskap? Må det bli så fiendtlig og anti-islamsk her i landet at alle blir dyttet inn i enn mer ekstrem holdning, etniske nordmenn mot anti-islamisme og muslimer inn i islamismen?

Jeg oppfatter denne tråden som en insistens på at alle muslimske kvinner har det helt fælt i forhold til norske kvinner og det beste er at vi "tar avstand". Og jeg kan ikke huske noe gang i verdenshistorien at konflikter har noen gang løst seg med den holdningen.

Gammel 20-02-09, 09:44   #2
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Synes Esme sier det bra her. Hijaben i seg selv er jo neppe det mest ubehaglige plagget, og som så mange har påpekt, ikke engang det tydeligste symbolet, ettersom den bæres ut fra så mange forutsetninger.

Men jeg oppfattet det på den annen side ikke slik at noen (i alle fall ikke mange, noen kan jeg ha oversett) vil kjøre hijab frem som et voldsomt symbol i seg selv. Til tross for trådtittelen så er det jo også holdningene som motiverer bruken av den vi i praksis har diskutert mest? Men det er viktig å være oppmerksomme på at man kan begynne å gjøre et i seg selv tomt symbol viktigere enn det man mener det markerer, så verdt å nevne.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:17   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Som en av de som ikke mener at alle kvinner som bruker hijab nødvendigvis er undertrykt, så kanskje den går mot meg også?

Nei.
Du er langt ifra alene om å mene at ikke alle muslimske kvinner som bruker hijab er undertrykt.
Er det i det hele tatt noen som mener det i denne debatten?

Jeg sikter til innlegg som ikke forholder seg til undertrykt-problematikken overhodet.

Og å begynne å sammenligne menns- og kvinners klesdrakt samtidig som hijaben omtales som "bare" et tøystykke synes jeg i beste fall er naivt, men det er vel egentlig bare provoserende.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Men jeg oppfattet det på den annen side ikke slik at noen (i alle fall ikke mange, noen kan jeg ha oversett) vil kjøre hijab frem som et voldsomt symbol i seg selv. Til tross for trådtittelen så er det jo også holdningene som motiverer bruken av den vi i praksis har diskutert mest?

Ja, det er vel det som er hele poenget her.

Gammel 21-02-09, 12:29   #4
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg oppfatter denne tråden som en insistens på at alle muslimske kvinner har det helt fælt i forhold til norske kvinner og det beste er at vi "tar avstand".

Jeg mener ikke at alle muslimske kvinner og jenter har det fælt, men jeg tror en del til mange kan ha en del mindre frihet enn hva vi er vant med. Jeg har sett at barneoppdragelsen er temmelig forskjellig for gutter og jenter, og det kan jeg ikke se noen god grunn til. Men det gjelder selvfølgelig ikke alle, men mange, tror jeg. Det er da ingen her som insisterer på ingen bruker hijab frivillig? Men jeg tror mange bruker den av de feile grunnene, de er stolte over sin dydighet osv, men da kan jeg bare henvise til Polyanna's innlegg igjen

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:56.