Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og sminke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-09, 22:36   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og sminke

Har ingen erfaring fra i dag, men der jeg vokste opp, var det vanlig å begynne å prøve seg fram med sminke fra 5. klasse (det som nå er 6. klasse). Fra ungdomsskolen av var det ganske vanlig å bruke sminke hver dag.

Jeg gruer meg til den kampen kommer her i huset, men kjenner også at jeg er litt delt. Som blond synes jeg nemlig sjøl at jeg er penere med maskara, og jeg går ingen steder uten. Derfor kan jeg godt forstå ønsket om å begynne med sminke. Heldigvis har jenta mi arvet sin fars lange, mørke vipper.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:44   #22
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil anta at siste året på barneskolen, eller når de starter ungdomsskolen? Alle bruker det jo ikke heller.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:47   #23
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan jo innrømme at jeg ble litt misunnelig nå jeg så hvor fine hennes øyevipper ble med mascara... Lange flotte øyevipper.

Men de klarer seg fint uten sminke lenge. Og hun har sensitiv hud og har til tider hovne øyne pga dette, så det er jo en grunn til å vente lenger. Og satse på rett sminke når den tid kommer.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:01   #24
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en stadig sterkere tendens til objektivisering og seksualisering av jenter, også med hensyn til klær, og fra stadig yngre alder. At jenter begynner å eksperimentere med sminke i 13-årsalderen er ikke noe nytt, men jeg synes barneskolealder er for tidlig. Jeg ville i hvert fall gjort det jeg kunne for å hindre det. Tror vi som foreldre (mødre) bidrar en del der - det er jo fort gjort å kjøpe disse "Hello Kitty"-sminkeartiklene på H&M (som etter min mening spekulerer i å skape et marked blant småjenter). Jeg synes i hvert fall det er viktig å være bevisst på disse tendensene, og hva det gjør med jentene.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:03   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Allerede rett etter 2-årsdagen sin slo for øvrig Liv fast at hun gledet seg til å bli voksen, for da kunne hun jobbe på kjøkkenet (les: håndtere skarpe kniver), låne mammas sykkel og bruke leppestift.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:06   #26
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er jo en stadig sterkere tendens til objektivisering og seksualisering av jenter, også med hensyn til klær, og fra stadig yngre alder. At jenter begynner å eksperimentere med sminke i 13-årsalderen er ikke noe nytt, men jeg synes barneskolealder er for tidlig. Jeg ville i hvert fall gjort det jeg kunne for å hindre det. Tror vi som foreldre (mødre) bidrar en del der - det er jo fort gjort å kjøpe disse "Hello Kitty"-sminkeartiklene på H&M (som etter min mening spekulerer i å skape et marked blant småjenter). Jeg synes i hvert fall det er viktig å være bevisst på disse tendensene, og hva det gjør med jentene.

Jeg er helt enig med deg og har holdt igjen og forebygget så godt jeg har kunnet, men det gjelder å finne balansen når "alle de andre" får lov.

Gammel 02-04-09, 23:11   #27
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er helt enig med deg og har holdt igjen og forebygget så godt jeg har kunnet, men det gjelder å finne balansen når "alle de andre" får lov.

Absolutt - snakket ut fra et ideelt ståsted, altså. Ikke et som alltid blir praktisert her. Lakker neglene på treåringen min stadig vekk.

Gammel 02-04-09, 23:12   #28
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg jobbet med 10-11-åringer i fjor, og da var det flere av jentene som begynte med sminke av 6. klassingene. 10-åringene brukte ikke det. Jeg syns 11 år er tidlig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:18   #29
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Selvom storesøster, snart 10, ønsker å bruke mascara, får hun ikke lov. Det er 2-3 jenter i klassen som sminker seg noe voldsomt på bursdager osv, men her er ikke lov.
Alle mødrene til jentene i klassen møtes ca 2 ganger i året og da tar vi opp f.eks dette med sminke. Greit å bli kjent nå over små problemer, for da blir det kanskje ikke så vanskelig å ta opp tøffere ting, som helt sikkert dukker opp i årene som kommer.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:22   #30
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det at "alle andre" får lov tror jeg svært sjelden henger sammen med virkligheten.
Det har iallefall vi erfart. Jeg har stor tro på at man faktisk kan samarbeide litt med foreldre til venner og venninner.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:23   #31
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde besøk av en jente på 9år-3.klasse, i vinterferien og hun ville at mamman skulle komme på badet med henne hver kveld.. veldig hemmelighetsfull..
Så etter et par kvelder spurte jeg mamman hva det var, jo hun måtte ha hjelp til å få av maskaraen. Ble litt paff, jeg men jeg er jo ikke vant til jenter og sminke heller da..
Etterpå tittet jeg i toalettmappen til jenta, og jo, hun hadde pudder, maskara og lepomade oppi der.
Mamman sa at hun fikk lov å på sånt i helger...

Gammel 02-04-09, 23:24   #32
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykkex3, her.

Det at "alle andre" får lov tror jeg svært sjelden henger sammen med virkligheten.
Det har iallefall vi erfart. Jeg har stor tro på at man faktisk kan samarbeide litt med foreldre til venner og venninner.

Jeg ser jo at alle er sminket når de er på besøk her, så akkurat i dette tilfellet er det faktisk riktig. Og jeg samarbeider faktisk med foreldre til vennindene deres om ulike ting.

Gammel 03-04-09, 12:54   #33
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er helt naturlig at små jenter liker å pynte seg uten at det nødvendigvis skal være snakk om seksualisering og objektivisering. De ser også gjerne at mor sminker seg og ønsker å ta etter henne. Det er en naturlig del av barns læring om det å bli voksne. Jeg synes det skurrer litt å bruke ord som seksualisering av barn, akkurat som barn er noen slags intetkjønn. Det er klart de er opptatt av slike ting fordi seksualitet er en naturlig del av dem.

Gammel 03-04-09, 13:19   #34
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Det er helt naturlig at små jenter liker å pynte seg uten at det nødvendigvis skal være snakk om seksualisering og objektivisering. De ser også gjerne at mor sminker seg og ønsker å ta etter henne. Det er en naturlig del av barns læring om det å bli voksne. Jeg synes det skurrer litt å bruke ord som seksualisering av barn, akkurat som barn er noen slags intetkjønn. Det er klart de er opptatt av slike ting fordi seksualitet er en naturlig del av dem.

Noe er naturlig, og noe er et resultat av endringer i samfunnet.

Gammel 03-04-09, 13:22   #35
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Min stedatter som nå nærmer seg 19, begynte med sminke da hun ble tenåring. 13 år er en grei grense, synes jeg.

(Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke skal ha flere runder med dette. Skjønt, jeg hører forsåvidt stadig"mamma, kan jeg få sminke meg i dag?", men da er det snakk om å sminke seg som Greven av Gral eller Sabeltann. )

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.