Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

8 år for drap på barn ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-09, 12:12   #141
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: 8 år for drap på barn ...

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Da synes jeg Barnevernet selv bedriver grov omsorgssvikt.

De vet at barn lever i et hjem der de ikke evner å ta godt nok vare på barn - men velger å ikke gjøre noe med det. Sjokkerende utenfor min fatteevne.

Ja, det er grusomt og skadene er noen ganger av en slik art at de ikke er til å rette opp igjen. Det er grovt og ja, noen ganger er det barnevernet som bedriver den største graden av omsorgssvikt i så måte når man ser det isolert uten å se på lovverket som regulerer dette. Derimot skal det sies at dersom det er en sak på et av familiens barn, er de under oppsikt men det må dokumentasjon på at hvert enkelt av barna lider under omsorgssvikt før fylkesnemda vil godkjenne et vedtak som omhandler omsorgsovertakelse.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Absolutt ikke, det kan skje omtrent hvem som helst. Men jeg synes at foreldre til kvinner som har levd i langvarige voldelige forhold godt kan ta en runde med seg selv om de kunne ha gjort noe annerledes. Hvorfor har hun ikke greid å bryte ut, har vi som foreldre ikke klart å signalisere at vi er her for å hjelpe, etc.

Dersom mekanismene for å bryte ut hadde vært så enkle som at dersom foreldrene hjalp så klarte man det hadde det vært enkelt. Som regel er man så redd for livet sitt at det blir vanskelig. Det å gjemme seg bort med politibeskyttelse er ikke enkelt det heller og tanken på det før man bryter ut er heller ikke grei.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 12:14   #142
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

J
Dersom mekanismene for å bryte ut hadde vært så enkle som at dersom foreldrene hjalp så klarte man det hadde det vært enkelt.

Det var overhodet ikke det jeg skrev, Skvetten, jeg undervurderer ikke hvor vanskelig det er å komme seg ut altså. Men jeg synes at den nærmeste familien rundt en person som har hatt et voldelig forhold godt kan se på sin egen rolle også, om de hadde kunnet gjort mer.

Gammel 02-05-09, 12:15   #143
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå var det vel ikke det vedkommende ga uttykk for heller da. Vedkommende hevdet å kjenne inngående til saken og refererte til at det var noe mer enn avisskriverier da.

Neida. Men jeg sa at jeg var bekymret på grunnlag av det som kom frem i avisen, og det var det du kommenterte.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 12:17   #144
Skvetten
Passiv

Standard

Det var overhodet ikke det jeg skrev, Skvetten, jeg undervurderer ikke hvor vanskelig det er å komme seg ut altså. Men jeg synes at den nærmeste familien rundt en person som har hatt et voldelig forhold godt kan se på sin egen rolle også, om de hadde kunnet gjort mer.

Det er mye skyldfølelse blandt de nærmeste i etterkant av slike voldssaker. Synes det er vanskelig å be noen om å gå litt ekstra i seg selv for å se om de kunne forhindret at jeg ble innelåst, voldtatt, skambanket, forsøkt drept og forfulgt(tar min egen sak fordi jeg ikke vil fortelle om andres). Jeg kan love deg at de som sto meg nær hadde store kvaler fordi de ikke hadde skjønt omfanget av volden og overgrepene.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 12:19   #145
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Neida. Men jeg sa at jeg var bekymret på grunnlag av det som kom frem i avisen, og det var det du kommenterte.

Jeg kommenterte at jeg ville synes det var merkelig at du ikke meldte fra dersom du hadde kjennskap til omsorgssvikt på samme måte som vedkommende hevdet å ha og ikke ut fra avisene.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 12:21   #146
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan love deg at de som sto meg nær hadde store kvaler fordi de ikke hadde skjønt omfanget av volden og overgrepene.

Da er du heldig og har en hyggelig og kjærlig familie, det er det absolutt ikke alle som har.

Gammel 02-05-09, 12:31   #147
Skvetten
Passiv

Standard

Da er du heldig og har en hyggelig og kjærlig familie, det er det absolutt ikke alle som har.

Det er jeg. Min far gav faktisk blaffen og mente jeg hadde fortjent det, generøs som han er .

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 12:50   #148
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel kanskje noe av det minst fruktbare man kan foreta seg i en slik situasjon. Hva og hvem skal det gagne? Det er uansett for sent, og jeg tror det er andre former for hjelp som er mer prekære i en sånn situasjon.

I en terapisituasjon vil det selvsagt være noe annet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 13:53   #149
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er en kjent sak at vold i nære relasjoner ofte er en arvesak. Ikke alltid men ofte.

Fordi en som er vokst opp med å føle at han eller hun er respektert og i et hjem hvor alle har det bra er i stand til å vite forskjellen om ikke annet. Kommer man fra vanskelige kår så vet man ikke helt hvor grensen går for en sunn relasjon og en direkte usunn på samme måten. Og når de grensene man da har bygges ned over litt tid så har man ikke noen motvekt fra barndom eller hjem å veie mot.

I min familie er det så mange generasjoner med rus og vold at jeg faktisk ikke vet helt. Jeg vet at det ihvertfall strekker seg til min oldemor på farssiden min. Så får jeg bare håpe at mine sønner bryter mønsteret når de vokser opp ved at jeg forhåpentligvis var tidlig nok ute med å bryte sirkelen til at de kan gå klar og at barnebarna mine kan få det bedre enn ungene mine har hatt det og mye bedre enn jeg har hatt det.

Noen kommer dog opp i voldelige forhold uten at det er noe i veien med familien de kommer fra også. Det er ikke noen forsikring å komme fra en god familie - det bare bedrer oddsene litt.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 16:37   #150
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si at jeg blir litt overrasket over hvor lett man konkluderer om kvinners bakgrunn i forhold til det å leve i et voldelig forhold.

Jeg vil anbefale dette blogginnlegget om menn som slår og kvinner som blir.

Og så tar jeg meg friheten å sitere en av kommentarene under, fordi jeg synes det forteller noe viktig om at man kanskje ikke trenger å gå så langt som til barndommen for å finne forklaringen på hvorfor hun "ikke bare går". Man trenger kanskje ikke å gå lenger enn til starten av forholdet hun blir mishandlet i.

Sitat:

Eg vil gjerne få tilføye noko vesentleg som sjeldan blir sagt kring vald mellom partnarar:

Slaget kjem ikkje først.

Slaget kjem etter svært mykje anna. Kan hende kjem eit enkelt slag i fylla i starten av forholdet, men som regel ikkje. Og eg har aldri møtt nokon som blei regelmessig banka frå begynnelsen.

Slaget kjem etter at den som slår har brukt mange andre verkemiddel “til å bli hørt”, eller kontroll, sjalusi, manglande evne til å kontrollere affektar, manglande evne til å ta den andre sitt perspektiv (særleg i affekt) osv.

Eller sagt på ein annan måte:
Den som slår gjer mykje anna først.

Litt klinisk kan ein kalle det aukande tendensar til psykisk vald, før den fysiske.

Men for den som er i forholdet, er det jo ikkje så lett å kategorisere ting slik.

For kven har ikkje opplevd at ein kjærast seier noko sårande? Eller blir foruretta sjølv om du ikkje syns det var grunn for det? Eller er sjalu utan grunn? Eller er usikker på om du verkeleg elskar han/henne?

Og så aukar det på. Gjerne i periodar med stress. Gjerne i periodar der andre enn partnaren lagar møl. Trøbbel på jobben, svigermor som tyt. Problemer med økonomien.

Og verkeleg stress i eit forhold veit du ikkje kva er, før du har fått ungar.
Slaget kjem etter ein lang utvikling/innvikling av forholdet, der den som blir slått så ofte er blitt skulda for å vere ansvarleg for den andre sine vonde kjensler.

Redselen, truslane, usikkerheten, det smadra sjølvbiletet, stresset, rutinane med å unngå å “plage” - alt dette er som regel på plass FØR det første slaget.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 16:50   #151
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg må si at jeg blir litt overrasket over hvor lett man konkluderer om kvinners bakgrunn i forhold til det å leve i et voldelig forhold.

Jeg vil anbefale dette blogginnlegget om menn som slår og kvinner som blir.

Og så tar jeg meg friheten å sitere en av kommentarene under, fordi jeg synes det forteller noe viktig om at man kanskje ikke trenger å gå så langt som til barndommen for å finne forklaringen på hvorfor hun "ikke bare går". Man trenger kanskje ikke å gå lenger enn til starten av forholdet hun blir mishandlet i.

Det er så viktig å få frem dette poenget. Jeg har møtt utallige offer for mishandling både i form av å være fagperson men også da jeg sev var der for veldig mange år siden. Selv en løvetann som meg måtte brytes ned før mishandlingen virkelig tok til. Vi må nemlig "mørnes" litt, bli såpass kuede og undertrykket at vi "aksepterer" volden. Selv vi som har hatt en tøff oppvekst evner jo å se at vi ikke skal leve med vold.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 17:43   #152
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er statistisk dårligere odds i forhold til å havne i et dårlig forhold om man har en dårlig opvekst enn ellers. Men det er fullt mulig uansett.

Også er det en ting som er nesten umulig - det er å sette en strek og si at når den streken passeres er ikke dette lenger et forhold med uoverensstemmelser og diskusjoner som tar av og krangel. På andre siden av denne streken er det en voldsutøver og en voldsutsatt.

For den streken er så innmari vanskelig å se når man står midt oppi det.

Og for mange står den største bøygen for å se streken i det at man ikke klarer å identifisere seg med et offer eller med en offerrolle. For man er gjerne ressurssterk. Man har gjerne en evne til å ta ansvar selv for det som skjer - også det partneren gjør. Man føler at man har provisert selv osv osv. Og man er ikke sånn.

Om jeg skulle få rope ut en ting og be om at alle hører meg så er det at de fleste voldsutsatte kvinner minner svært lite om den skambankede skyggen som ikke tør å si noe og alltid har mørke solbriller. Jeg kjenner ganske mange voldsutsatte kvinner etterhvert. Og samtlige har én ting til felles: De er ressurssterke oppegående sterke damer.

Det har fått meg til å etterhvert si at mishandling ikke er noe for pyser ...

Når man kommer ut til slutt så ser man plutselig ganske klart hva som har foregått. Men veien ut er lang og tung og vanskelig.

Uten at dette vel strengt tatt hadde noe med C-saken å gjøre da.

Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 23:04   #153
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Men et barn - et lite barn - som man vil våke over og beskytte fra den dagen det ble født?

Det ble reist spørsmål tidligere her på FP om hva som kjennetegner svake mennesker.
En mor som dette, som svikter så grovt og så totalt. Det er et svakt menneske.
Hvordan kan hun leve med seg selv?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 19:30   #154
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

At han står fram og argumenterer sin uskyld i Dagbladet gjør en ikke mindre rystet.

Grave opp gutten?? La barnet hvile i fred.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 19:33   #155
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, denne saken er for vond.
OM han nå skulle vært uskyldig, er det ubegripelig for meg at verken han eller barnets mor gjorde noe ang. skadene han hadde.

Gammel 10-09-09, 19:19   #156
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Er det noen andre som hørte Radiointervjuet på P4 med stefaren til Christoffer i dag?

Jeg synes egentlig at det er helt utrolig at han får lov å fortelle sin versjon om hvordan gutten var vanskelig og en selvskader og hvor uskyldig han er når han jo er dømt for saken.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:12   #157
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Er det noen andre som hørte Radiointervjuet på P4 med stefaren til Christoffer i dag?

Jeg synes egentlig at det er helt utrolig at han får lov å fortelle sin versjon om hvordan gutten var vanskelig og en selvskader og hvor uskyldig han er når han jo er dømt for saken.

Huff, stakkar stefar som hadde en vanskelig og selvskadende gutt.
Det provoserer meg også. Gutten er død, han får aldri fortalt sin historie, men denne mannen som nå er dømt får stadig rope ut sin uskyld til verden og kreve sympati.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:16   #158
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble dårlig av det intervjuet idag.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:26   #159
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Huff, stakkar stefar som hadde en vanskelig og selvskadende gutt.
Det provoserer meg også. Gutten er død, han får aldri fortalt sin historie, men denne mannen som nå er dømt får stadig rope ut sin uskyld til verden og kreve sympati.

Kreve kan han gjøre, heldigvis tror jeg det vekker mest avsky.

Jeg er forundret over at dette er lov. Det er jo etterlatte her, en bestemor og en pappa så vidt jeg vet må finne dette veldig tøfft.

Hvem disse menneskene er som tillater at han passer barna sine forundrer meg, og jeg mener det burde være like strenge regler for barn som for dyr. Du kan fradømmes retten til å ha dyr, det samme burde gjelde barn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:32   #160
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

: prikker Maz:

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.