|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Passiv
|
Sv: 8 år for drap på barn ...
Ja, det er grusomt og skadene er noen ganger av en slik art at de ikke er til å rette opp igjen. Det er grovt og ja, noen ganger er det barnevernet som bedriver den største graden av omsorgssvikt i så måte når man ser det isolert uten å se på lovverket som regulerer dette. Derimot skal det sies at dersom det er en sak på et av familiens barn, er de under oppsikt men det må dokumentasjon på at hvert enkelt av barna lider under omsorgssvikt før fylkesnemda vil godkjenne et vedtak som omhandler omsorgsovertakelse.
Dersom mekanismene for å bryte ut hadde vært så enkle som at dersom foreldrene hjalp så klarte man det hadde det vært enkelt. Som regel er man så redd for livet sitt at det blir vanskelig. Det å gjemme seg bort med politibeskyttelse er ikke enkelt det heller og tanken på det før man bryter ut er heller ikke grei. |
|
|
|
#142 |
|
Mother of Dragons
|
Det var overhodet ikke det jeg skrev, Skvetten, jeg undervurderer ikke hvor vanskelig det er å komme seg ut altså. Men jeg synes at den nærmeste familien rundt en person som har hatt et voldelig forhold godt kan se på sin egen rolle også, om de hadde kunnet gjort mer.
|
|
|
#143 |
|
Pauset
|
Neida. Men jeg sa at jeg var bekymret på grunnlag av det som kom frem i avisen, og det var det du kommenterte. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Passiv
|
Det er mye skyldfølelse blandt de nærmeste i etterkant av slike voldssaker. Synes det er vanskelig å be noen om å gå litt ekstra i seg selv for å se om de kunne forhindret at jeg ble innelåst, voldtatt, skambanket, forsøkt drept og forfulgt(tar min egen sak fordi jeg ikke vil fortelle om andres). Jeg kan love deg at de som sto meg nær hadde store kvaler fordi de ikke hadde skjønt omfanget av volden og overgrepene. |
|
|
|
#145 |
|
Passiv
|
Jeg kommenterte at jeg ville synes det var merkelig at du ikke meldte fra dersom du hadde kjennskap til omsorgssvikt på samme måte som vedkommende hevdet å ha og ikke ut fra avisene. |
|
|
|
#146 |
|
Mother of Dragons
|
Da er du heldig og har en hyggelig og kjærlig familie, det er det absolutt ikke alle som har.
|
|
|
#148 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel kanskje noe av det minst fruktbare man kan foreta seg i en slik situasjon. Hva og hvem skal det gagne? Det er uansett for sent, og jeg tror det er andre former for hjelp som er mer prekære i en sånn situasjon.
|
|
|
#149 |
|
Passiv
|
Sv: 8 år for drap på barn ...Det er en kjent sak at vold i nære relasjoner ofte er en arvesak. Ikke alltid men ofte. |
|
|
|
#150 |
|
weird
Sv: 8 år for drap på barn ...Jeg må si at jeg blir litt overrasket over hvor lett man konkluderer om kvinners bakgrunn i forhold til det å leve i et voldelig forhold.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Passiv
|
Det er så viktig å få frem dette poenget. Jeg har møtt utallige offer for mishandling både i form av å være fagperson men også da jeg sev var der for veldig mange år siden. Selv en løvetann som meg måtte brytes ned før mishandlingen virkelig tok til. Vi må nemlig "mørnes" litt, bli såpass kuede og undertrykket at vi "aksepterer" volden. Selv vi som har hatt en tøff oppvekst evner jo å se at vi ikke skal leve med vold. |
|
|
|
#152 |
|
Passiv
|
Sv: 8 år for drap på barn ...Det er statistisk dårligere odds i forhold til å havne i et dårlig forhold om man har en dårlig opvekst enn ellers. Men det er fullt mulig uansett. |
|
|
|
#153 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: 8 år for drap på barn ...Men et barn - et lite barn - som man vil våke over og beskytte fra den dagen det ble født? |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: 8 år for drap på barn ...At han står fram og argumenterer sin uskyld i Dagbladet gjør en ikke mindre rystet. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: 8 år for drap på barn ...Nei, denne saken er for vond.
|
|
|
#156 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: 8 år for drap på barn ...Er det noen andre som hørte Radiointervjuet på P4 med stefaren til Christoffer i dag?
|
|
|
#157 |
|
Elsker gamlis- godis
Huff, stakkar stefar som hadde en vanskelig og selvskadende gutt. |
|
|