|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?
Jeg "senser" at det er ment nedsettende når folk f.eks klager over høye håndverkerprisr for så å si: "Nei, jeg får vel få tak i en polakk, tenker jeg." |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Når mannen oeg jeg vurderer å innhente polakker til diverse snekring etc, så er det overhodet ikke nedsettende. Det har intet annet enn med vår økonomi å gjøre, samt at vår erfaring er at mange polakker er drivende dyktige arbeidsfolk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Erfaren
Vel, det er svart arbeid, polakken tilbyr en pris som vi takker ja til. Disse arbeiderne er her helt frivillig, ikke glem det. Dessuten er det ikke akkurat sånn at vi står med pisken over dem. De gjør den jobben de skal, og vi har en grei dialog. De tar seg en god pause når vi serverer skikkelig middag (og lunsj.). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Halloen!
Jeg tror at det de fleste nordmenn forbinder polakker med er nettopp billig arbeidskraft. Selv om dere ikke svinger pisken, utnytter dere dem likevel. Er klar over at vi beveger oss inn i en helt annen diskusjon (som vi kanskje bør ta i en annen tråd) men det er jo nettopp dette som er poenget mitt. Mange små-ler jo litt av polske ingeniører som plukker jordbær i Norge om sommeren, ikke sant. Pga av at de er villige til å jobbe hardt for småpenger, "hever" mange nordmenn seg litt over polakkene. Derfor har ordet, muligens bare etter min mening, fått negative konnotasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
This is normal!
|
Ja, hva kaller du deg selv da?
Jeg fysjer sammen med Irma.
![]() |
![]() |
#7 |
Erfaren
Jeg er fullt klar over at svart arbeid er ulovlig, men akkurat det punktet får vi diskutere i egen tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Er det noen som nekter for at det er greit å påpeke en persons hudfarge når man skal beskrive utseende? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Pia:
Problemet er at svært mange bruker hudfargen som måleståkk nesten uansett. Jeg har en person i nær omkrets som bruker hudfargen og etnisk opprinnelse som målestokk konsekvent, selv når det er totalt irrelevant for hva det fortelles om - eller vedkommede ikke fysisk skal pekes ut. Jeg tror det er mange som gjør det. Hvis den mørke gutten du snakker om er den eneste som har caps, den eneste som går barbeint eller har en selvlysende gul boblejakke i motsetning til de andre i sorte jakker - så er det svært mange som allikevel ville bruke hudfargen for å forklare. Jeg synes det er problematisk. Dersom folk flest ikke hadde hengt seg opp i begreper som "asiateren", "negeren", "afrikaneren", "han svarte" nesten uansett hva det er snakk om, så ville jeg sett annerledes på det. Det er faktisk ikke releveant om kassapersonalet som betalte for mye eller for lite penger igjen etter et kjøp er somalier, polsk eller norsk av opprinnelse. Dette gjelder forsåvidt andre grupper som superraskt settes i bås også, for eksempel folk med narkotikaproblematikk eller alkoholavhengighet.
Jeg synes frivillighet er unyttig måleinstrument i forhold til om folk blir dårlig behandlet eller misbrukt. Det er veldig mye som er "frivillig" også, særlig når man snakker om grupper som kanskje er rimelig dårlig stilt i utgangspunktet. Det være seg en polsk arbeider, en prostituert, en vaskehjelp eller en au pair. Ved å la polske arbeidere jobbe svart og for lite penger så gjør man for det første noe som er straffbart, men man bidrar i tillegg til å ta fra disse menneskene ganske mange goder. Fysj!
![]() |
#10 |
intro
|
...og er flinkere, slik jeg har oppfattet det.
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Jeg ser poenget ditt, men tror likevel at ordet polakk oftere blir brukt nedsettende en "polsk arbeider." |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|