Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 12:13   #261
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det slår meg vel helst som naturlig at det er flest norske flagg, fordi de fleste som bor i Norge har kun norsk bakgrunn. Hvis min amerikanske nabo veiver med et amerikansk flagg så vil jeg ikke synes det er verken mer eller mindre naturlig enn om han veivet med et norsk flagg denne dagen. Så, altså, jeg synes vel begge deler er like naturlig, for folk som har tilknytning til et annet land enn Norge.

Din amerikanske nabo har kanskje litt tilknytning til Norge siden han bor her? De som er norske statsborgere er det ikke naturlig at de feirer med norsk flagg? Jeg synes det hvertfall. Det er dagen man feirer det norske.
(det norske er også inkluderende, så alle får være med, også de som ønsker å vektlegge andre ting enn sin tilknytning til den norske nasjonen).
Men jeg synes det mest naturlige er norsk flagg om man har tilknyting til norge og ønsker å feire 17 mai.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:15   #262
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men jeg synes det mest naturlige er norsk flagg om man har tilknyting til norge og ønsker å feire 17 mai.

Og heldigvis er det ingen ting som hindrer deg i å vifte med det norske flagget på 17. mai.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:18   #263
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det var en facebook gruppe som sa: "vi synes norske flagg passer best på 17 mai", så er vel det en selvfølgelighet? Ingen er vel uenige i det?
Går du med norsk flagg? Hvorfor? Hvorfor tar du ikke det islandske istedet? (hvis du hadde hatt et?)

Nei, nå må du lese hva jeg skriver altså. Det er disse formuleringene "passer best" og "mest naturlig" jeg reagerer på. Hva som passer best og er mest naturlig er etter min mening mye opp til den som skal bære flagget. Jeg går ikke med flagg 17. mai, men hvis jeg skulle gjort det, ville jeg valgt det norske fordi det er mest naturlig for meg, siden jeg er født her og så vidt jeg har oversikt over har forfedrene mine her. Jeg ville ikke valgt det islandske, for der har jeg bare vært på en jobbtur en 5-6 dager. Ja, jeg tror jammen det ville føles unaturlig for meg å gå med det islandske flagget 17. mai. Tenk det. Men hvis jeg var født på Island (eller begge foreldrene mine var født der) men nå bodde i Norge, kan det nok tenkes at jeg hadde vurdert å gå med det islandske flagget. Eller det norske. Eller begge.

Gammel 14-05-09, 12:26   #264
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Der synes jeg Bønna har et godt poeng; "De som er norske statsborgere". Mulig er dette en avsporing, men mange innvandrere er jo tross alt norske statsborgere. Er det ikke da naturlig å vifte med et norsk flagg fremfor noe annet på 17.mai? Når opprinnelseslandet feirer sin nasjonaldag så er det selvfølgelig naturlig å bruke dette landets flagg og ikke det norske.

Som sagt tenker jeg omvendt av mange her inne. Jeg synes det er flott at vi kan forenes rundt samme flagg på 17.mai uavhengig om vi er født i Norge eller Mongolia. Jeg synes det er et flott skue når en afrikaner i sin drakt vaier med det norske flagget. Da tenker jeg at vi er kommet et stykke med integreringen likevel. Ikke fordi at afrikaneren skal bli så himla norsk, men fordi h*n har lyst å feire 17.mai sammen med oss og med samme flagg som deg og meg. Da tenker jeg at h*n føler seg velkommen i Norge og dermed ikke har behov for å vise oss hvor h*n egentlig kommer fra.

Men dette har jeg jo sagt før, og vi kommer kanskje ikke lenger i denne debatten? Ingen har klart å overbevise motparten ser det ut til.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:31   #265
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som tidligere nevnt ingenting imot andre nasjoners flagg denne dagen, men jeg synes det er litt merkelig å si at det er like naturlig med (f.eks.) amerikanske flagg som norske?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:55   #266
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og heldigvis er det ingen ting som hindrer deg i å vifte med det norske flagget på 17. mai.

Det er da ingen her som ønsker å forby noen andre flagg heller

Gammel 14-05-09, 13:06   #267
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ingen her som ønsker å forby noen andre flagg heller

Men da lurer jeg veldig på hva det egentlig er du diskuterer? Du vil ikke forby andre nasjoners flagg i 17. mai-toget, og mener med andre ord at folk må få vifte med det flagget de selv ønsker? Du synes bare at det norske "passer best". Det er jo helt greit å mene det, men det har liksom ikke så mye for seg. Sånn praktisk sett.

Jeg mener for eksempel at bunadssko passer best til bunad. Fint og flott, det har jeg jo lov til, men med mindre jeg tenker å gå aktivt ut og jobbe for et påbud om bunadssko til bunad, har det jo ikke så veldig mye for seg å ha en slik mening på vegne av andre. Da kan jeg stille i mine bunadsko og være fornøyd med dem, og la andre bruke de skoene de vil. Alternativt irritere meg i det stille over andres skovalg, hvis jeg skulle føle for det, men å lage noen big deal over noe jeg verken kan eller vil kontrollere hos andre, virker ganske poengløst i mine øyne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 13:12   #268
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde også, som bønna, at vi diskuterte om andres flagg er passende på nasjonaldagen? Det er vel et stykke derfra til å ville forby?

Sist redigert av Skremmern : 14-05-09 kl 13:25.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 13:14   #269
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Ja, vi diskuterer vel hva som er passende, ikke om det skal bli forbud mot andre flagg.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 13:21   #270
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Nei, men plutselig kommer det en hel haug utenlandske flagg og tar over og vi blir snikislamisert og må bytte navn til Lille-Jemen og ingen husker andre verset på nasjonalsangen lenger (Eh... Hm... Hvordan var det igjen...) og Siv Jensen må gå med burka. Tenk åssen det blir da!

Jeg kjenner at jeg kommer til å ha dette innlegget med meg mens jeg humrer meg gjennom dagen. Veldig bra.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

... og bønna, vi er ikke nødvendigvis dumme fordi vi er uenige med deg. Vi er til og med kanskje smartere!

Det er hvis dere er uenige med meg dere er dumme.

Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 13:36   #271
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Fra Embs: "Det er disse formuleringene "passer best" og "mest naturlig" jeg reagerer på."

For meg er det en nærmest en selvfølge at norske flagg passer best og er mest naturlig på feiringen av den norske nasjonaldagen. Akkurat som finske flagg er mest naturlig når det er feiring av finland. Sånn.

De som vil, bare vær uenig.

"Jeg skjønner ikke at man skal få så mye pes for å si at bunadsko er det mest naturlige å ha til bunad. Er det ikke derfor det heter bunadsko? Om andre vil stille i stiletthæler får de gjøre det, men jeg synes tross alt at bunadsko hører mere naturlig til bunaden enn joggesko.

Eller er det diskriminerende overfor de som har en folkedrakt der joggesko inngår? (dette blir litt søkt)

Akkurat som det norske flagget hører mere naturlig til norges nasjonaldag enn det finske.

Sist redigert av bønna : 14-05-09 kl 13:47.
Gammel 14-05-09, 13:54   #272
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Fkk jeg det siste ordet nå?

Sist redigert av bønna : 14-05-09 kl 14:01.
Gammel 14-05-09, 14:18   #273
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Fra Embs: "Det er disse formuleringene "passer best" og "mest naturlig" jeg reagerer på."

For meg er det en nærmest en selvfølge at norske flagg passer best og er mest naturlig på feiringen av den norske nasjonaldagen. Akkurat som finske flagg er mest naturlig når det er feiring av finland. Sånn.

De som vil, bare vær uenig.

"Jeg skjønner ikke at man skal få så mye pes for å si at bunadsko er det mest naturlige å ha til bunad. Er det ikke derfor det heter bunadsko? Om andre vil stille i stiletthæler får de gjøre det, men jeg synes tross alt at bunadsko hører mere naturlig til bunaden enn joggesko.

Eller er det diskriminerende overfor de som har en folkedrakt der joggesko inngår? (dette blir litt søkt)

Akkurat som det norske flagget hører mere naturlig til norges nasjonaldag enn det finske.

Det er i alle fall ÅPENBART at du har nedlatende holdninger til finner. Du skriver faktisk landsnavnet deres med liten forbokstav. Jeg er RYSTET! En sånn klar oppvisning av forakt... at det går an.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 14:24   #274
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er i alle fall ÅPENBART at du har nedlatende holdninger til finner. Du skriver faktisk landsnavnet deres med liten forbokstav. Jeg er RYSTET! En sånn klar oppvisning av forakt... at det går an.

De er ikke brune i huden, så du kan i hvertfall ikke slenge rasist-stempelet etter meg; ædda bædda

Gammel 14-05-09, 14:31   #275
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men plutselig kommer det en hel haug utenlandske flagg og tar over og vi blir snikislamisert og må bytte navn til Lille-Jemen og ingen husker andre verset på nasjonalsangen lenger (Eh... Hm... Hvordan var det igjen...) og Siv Jensen må gå med burka. Tenk åssen det blir da!

Den ikke helt logiske konklusjonen til gruppen er: "Nå skal vi feire at vi er et fritt land med ytringsfrihet, så da vil vi forby fritt valg av flagg 17. mai!"

Gammel 14-05-09, 14:46   #276
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det greit å svare uten å ha lest denne ørtn sider lange tråden?
Jeg fikk også en slik invitasjon på facebook. ("Bare norske flagg i 17.mai-toget", eller noe slikt. ) Aksepterte ikke, men jeg jeg må innrømme at jeg synes det er litt...eh... rart? At noen skal ønske å gå med andre flagg enn det norske i feiringen av den norske grunnlovsdagen,mener jeg. Vi feirer den dagen Norge ble en egen nasjon og jeg synes det er norske flagg som er naturlige i den sammenhengen. Hvem som bærer dem (nye, gamle, rynkete, gule, eller røde landsmenn) er meg knekkende likegyldig.
Selvfølgelig kan det hende noen ser på dette som "Barnas dag." Hvis man tenker at dagen bare handler om barn som går i tog, roper Hurra og spiser is, er det kanskje mer naturlig at de kan vifte med de flaggene de vil.
Jeg har ingen sterke motforestillinger ang. andre flagg i toget, men jeg synes det er litt merkelig at noen synes det er naturlig, eller viktig å bære et annet lands flagg i feiringen av grunnlovsdagen. Hvis jeg tilfeldigvis var i Sverige på "Svenske flaggans dag," ville jeg neppe insistert på å vifte med det norske akkurat den dagen. Det kan jeg jo gjøre de andre 364 dagene i året, liksom. At noen skal føle seg støtt, eller såret, over å bare se norske flagg i 17.mai-toget er jo helt på jordet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 14:46   #277
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Zoë, nå må ikke du komme her og kommer her å ødelegge opplegget mitt med å ha det siste innlegget!

Gammel 14-05-09, 14:48   #278
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det greit å svare uten å ha lest denne ørtn sider lange tråden?

Egentlig ikke. Eller jeg synes i alle fall det er mest naturlig å lese diskusjonen før man deltar i den, men jeg vil jo ikke forby noen å gjøre noe annet. Det får nesten være opp til den enkelte hvordan det føles riktig for dem å diskutere (enten det er med å høre på hva andre sier før de selv svarer eller ikke), og vi er jo tross alt for ytringsfrihet, ikke sant?

Gammel 14-05-09, 14:49   #279
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JEG syns det er greit å svare på hovedinnlegget uten å lese alt, dersom man sier fra om at de er det man gjør.

Gammel 14-05-09, 14:50   #280
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

JEG syns det er greit å svare på hovedinnlegget uten å lese alt, dersom man sier fra om at de er det man gjør.

Men du er jo bare redd for at noen skal bli lei seg, var det ikke sånn det var?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.