Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 22:20   #461
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

At du er enig med en frp-politiker kom som en overraskelse.

Er disse også Frp'ere?

FÅR STØTTE. Lisbeth C. Mile som også sitter i 17.-maikomiteen, støtter lederens syn på flaggene i toget.

– 17. mai er en typisk norsk dag. Det er grunnlovsdagen vår, og da skal vi ha norske flagg, sier hun.

– Hvis noen ønsker å feire med flagg fra landet de eller familien deres kommer fra, så kan de gjøre det når dette landet har nasjonaldag, legger Mile til.

Fjell skole er den skolen i Drammen med elever fra flest nasjonaliteter. Rektor Jan Moen synes ordbruken fra 17. mai-komiteens leder om utenlandske flagg i 17.-maitoget er i hardeste laget. Men i innhold er han likevel enig med Kierulf.

– Min holdning er at det norske flagget skal brukes i toget på 17. mai. De ulike nasjonenes bruker vi ved markeringen av FN-dagen, sier Moen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:22   #462
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Fin forum-hersketeknikk

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:24   #463
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Fin forum-hersketeknikk

Dårlig tegnsetting!

:demonstrerer flere kjente og kjære hersketeknikker:

Står det noe i grunnloven om hvilke type flagg som er godkjent på 17. mai? Siden det tross alt er den man feirer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:24   #464
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Er disse også Frp'ere?

Vet du, Bønna, jeg blåser i hvem som er enig med deg, jeg skjønner ikke hva du mener at det har å si? Det gjør ikke meg og mange andre enig med deg, uansett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:28   #465
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Vet du, Bønna, jeg blåser i hvem som er enig med deg, jeg skjønner ikke hva du mener at det har å si? Det gjør ikke meg og mange andre enig med deg, uansett.

Hvis du blåser i det, hvorfor skriver du innlegg om det, da?

.

Sist redigert av bønna : 15-05-09 kl 22:34.
Gammel 15-05-09, 22:28   #466
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Dårlig tegnsetting!

:demonstrerer flere kjente og kjære hersketeknikker:

Står det noe i grunnloven om hvilke type flagg som er godkjent på 17. mai? Siden det tross alt er den man feirer?

Ja, jeg er da litt mindre begavet enn deg på tegnsetting...det kom vel knapt som en overraskelse?

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:42   #467
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er ikke hva vi ser av rasisme som gjelder, Lykken. Vi som er hvite nordmenn. Det er de som er av annen hudfarge enn oss som må fortelle hvordan det faktisk er. At en svart mann forteller at han støtt møter rasisme i Norge er den som beskriver virkeligheten. Ikke vi som ikke personlig berøres av det. Jeg tror knapt jeg har sett rasisme en eneste gang. Men jeg kjenner jo folk som gjør det nesten hver dag. I Oslo. Det er jo det som er virkeligheten.

Vet du, Oslo er faktisk blitt så flerkulturell at i enkelte bydeler er norske barn i minoritet på sin skole. Rasisme sier dere - ja, det er noe dritt, men skal denne debatten først ligge på det bunnivået som den nå har havnet på, så lirer jeg ut av meg at rasisme i dagens Oslo kommer fra mange kanter! Det er ikke kun mørkhudede som opplever å bli hetset, det er også vi såkalte hvite som får dritt slengt etter oss. Men det er visst ikke rasisme sikkert. En uting er det uansett hvem som opplever det! Men at jeg skal sitte her med dårlig samvittighet fordi jeg anser norske flagg på Norges nasjonaldag som korrekt er jeg bare så inmari uenig i. Jeg er så lei av at man - som noen har nevnt tidligere - skal ha dårlig samvittighet, føle skyld eller at man er upolitisk korrekt, fordi man har nasjonalfølelse. Å ha sterke følelser for 17.mai og landet sitt er IKKE det samme som å være rasist eller ikke å ha respekt for andre mennesker. At noen dessverre har dårlige erfaringer er synd, men råtne egg finnes det overalt. Ikke beskyld en hel nasjon for å være nasjonalistiske i negativ forstand fordi man liker bunad. At man fordi man er glad Bullshit!

Det er fullstendig misforstått å kjøre denne debatten inn på rasisme, sårede følelser og krav om å få vise hvor man kommer fra. Det handler om 17.mai, en nasjonaldag, og at det ikke er dagen for å markere et ståsted. Enkelt og greit. Hvorfor skal man alltid vri og vende på ting, alltid analysere så jævlig?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:47   #468
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Travolta, det er deg, Lykken og bønna som har trukket inn rasismekortet her.

...og om ikke du mener at 17. mai er dagen for å markere ståsted, vel, så er det meg knekkende likegyldig. Fritt land og alt det der. Et privilegie å være norsk og nyte godt av ytringsfriheten, remember?

Skolene som er aktuelle for mine barn har mellom 95 % og 97 % innvandrere i ymse generasjoner. Det er fortsatt de etnisk norske foreldrene som kommer med drøye kommentarer om at "det er bortkastet å integrere". Din virkelighet er ikke enerådende.

Gammel 15-05-09, 22:52   #469
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du blåser i det, hvorfor skriver du innlegg om det, da?

At jeg kommenterer din triumferende oppdagelse av at en frp-er i Drammen (og etter kommentatorfeltet å dømme, mange til høyre for dem igjen også) er enige med deg, betyr ikke at jeg bryr meg spesielt mye om det, gitt.

Gammel 15-05-09, 22:53   #470
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

aC: Her er Moonson i innlegg 34, før noen av de du beskylder kom i tråden

Mnjaa ... Jeg får litt "Norge for nordmenn"-vibber av flaggdiskusjonen. Og synes vel det ikke det er fremmed å diskutere dette som rasismerelatert, uten at jeg synes man skal overdrive at det er dette som er motivasjonen til de som mener andre flagg ikke hører hjemme. Personlig synes jeg vår nasjonaldag gjerne kan fokusere på at vi er et land som består av mennesker med alle mulige nasjonaliteter. Det er ikke noe farlig over det, og er et positivt innslag i all hyllesten til Norge denne dagen.

Gammel 15-05-09, 22:55   #471
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

At jeg kommenterer din triumferende oppdagelse av at en frp-er i Drammen (og etter kommentatorfeltet å dømme, mange til høyre for dem igjen også) er enige med deg, betyr ikke at jeg bryr meg spesielt mye om det, gitt.

Er dette en oppfordring til meg om å gå inn på kommentarene, lime de inn her og diskutere dem?
(Jeg har enda ikke lest noen av dem)

Gammel 15-05-09, 22:55   #472
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Hvorfor skal man alltid vri og vende på ting, alltid analysere så jævlig?

Fordi selv om du synes alt er fint og flott og ukomplisert så er det ikke slik for alle.

Å sammenligne rasisme mot mørkhudete og rasisme mot hvite er uinteressant. Rett og slett. Begge deler er dumt, men hvite har ikke et problem med rasisme i Norge på samme måte som mørke. Hvite får leie leiligheter, får jobb, blir behandlet med respekt når vi handler i butikken osv. Mine muligheter for å lykkes i Norge blir ikke vanskeliggjort fordi jeg er hvit. Men det ville ikke nødvendigvis vært sant om jeg var mørk. Rasisme begge veier-argumentene vil jeg kalle sutre-kortet. Sorry mac. Hadde vi bodd i Baltimore skulle jeg tatt diskusjonen. Men i Oslo anno 2009 er ikke rasisme mot hvite noe å klage over.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Din virkelighet er ikke enerådende.

Nettopp!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:56   #473
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke hva vi ser av rasisme som gjelder, Lykken. Vi som er hvite nordmenn. Det er de som er av annen hudfarge enn oss som må fortelle hvordan det faktisk er. At en svart mann forteller at han støtt møter rasisme i Norge er den som beskriver virkeligheten. Ikke vi som ikke personlig berøres av det. Jeg tror knapt jeg har sett rasisme en eneste gang. Men jeg kjenner jo folk som gjør det nesten hver dag. I Oslo. Det er jo det som er virkeligheten.

Hva får du sjokk av? At jeg kommer med et konstruert eksempel. Ja, det er selvfølgelig de som opplever det på kroppen som kan fortelle om rasisme, jeg har heller ikke sagt noe annet. Og jeg argumenterer heller ikke for at det ikke finnes.
På ungdomskolen på 17 mai har jeg opplevd å få knekt flagget av utenlandske ungdom, fått nedsettende kommentarer om dagen og min nasjonalitet og kjønn. Jeg opplevde mange ufine episoder på videregående, ofte daglig, men jeg skjønner jo at det ikke gjelder alle eller flesteparten. Og jeg skjønner også at det ikke er helt overførbart, men vi prater nå om at vi har synspunkter farget av erfaringer…Jeg hadde satt pris på om de aktuelle personene hadde gått sammen oss i toget, flagget og vist at de ønsket å tilnærme seg noe.

AC, ikke lat som ingen har insinuert, hentydet eller snudd diskusjonen i rasismeretningen, du var fint med på det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:58   #474
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Er dette en oppfordring til meg om å gå inn på kommentarene, lime de inn her og diskutere dem?
(Jeg har enda ikke lest noen av dem)

Vel, innlegget med linken handlet om kommentarene, så du kan godt lese dem. Hva du ønsker å gjøre med dem etter det er meg knekkende likegyldig.

Gammel 15-05-09, 22:59   #475
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

AC, ikke lat som ingen har insinuert, hentydet eller snudd diskusjonen i rasismeretningen, du var fint med på det.

Huh? Jeg har allerede svart deg før at jeg klarer å skille mellom nasjonalisme og rasisme. Ikke det at jeg synes noen av de ismene er spesielt sjarmerende. Om du ikke klarer å skille på de to tingene, er ikke det mitt problem.

Gammel 15-05-09, 23:00   #476
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Fordi selv om du synes alt er fint og flott og ukomplisert så er det ikke slik for alle.

Jeg sier ikke at alt er fint og flott og ukomplisert. Jeg sier at 17.mai og norske flagg har noe med rasisme og all urett å gjøre. Jeg synes man gjør det mer kompliset enn det faktisk er. Norske flagg på 17.mai, franske 14.juli, pakistanske 14.august and so on.

Men nå tar jeg jeg helga. Synes ikke akkurat denne debatten gir meg noe mer.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:02   #477
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

aC: Her er Moonson i innlegg 34, før noen av de du beskylder kom i tråden

... og mitt svar var tilsvar til Trolljenta og ElinM som mente at rasisme ikke var en del av flaggdebatten.

Hva får du sjokk av? At jeg kommer med et konstruert eksempel. Ja, det er selvfølgelig de som opplever det på kroppen som kan fortelle om rasisme, jeg har heller ikke sagt noe annet.

Jeg fikk ikke sjokk av et konstruert eksempel, men sperret øynene opp over det du sa, at du mente de som levde tett oppi rasismeproblematikken så spøkelser på høylys dag. Fordi jeg mener det er nettopp de som lever oppi problemet som faktisk kan si noe om hvordan det er. Mens du sier at de kanskje blir i overkant opphengt i problemet.

Gammel 15-05-09, 23:03   #478
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Travolta, jeg har ikke lest at det er noen som mener at det er viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Kan du vise til hvor du har lest det? Jeg har lest at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg, å ha påbud mot det. Er du enig i at det er to forskjellige diskusjoner, eller synes du dette er det samme?

I følge innvandrerrepresentanter så er det absolutt ikke så om å gjøre for dem å vifte med sitt eget lands flagg, men de kommer med noen gode eksempler som viser hvorfor det kan være greit å være litt tolerante for at noen gjør det. Og hvor de synes skillet bør gå mellom hva som er greit og ikke.

Du spør om hva man vil si, og underforstått synes jeg det høres ut som om du leter etter negative tolkninger. Hvis den internajonale skolen kommer gående i toget, og det er en del som bærer norske flagg og en del elever som bærer det vi må anta er deres hjemlands flagg, hva tror du de vil si? Skulle man absolutt tolket det, så ville jeg forstått noe i retning av "Heia Norge! Vi som er på besøk her fra XXX er med og feirer!"

Det er ikke så rent lite flaut å quote seg selv.
Men Travolta, jeg ser du er aktiv i debatten igjen uten å finne igjen et innlegg der du svarer på mitt spørsmål. Jeg hadde vært veldig og oppriktig interessert i å høre svar, spesielt på det første?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:04   #479
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

... og mitt svar var tilsvar til Trolljenta og ElinM som mente at rasisme ikke var en del av flaggdebatten.

Jeg fikk ikke sjokk av et konstruert eksempel, men sperret øynene opp over det du sa, at du mente de som levde tett oppi rasismeproblematikken så spøkelser på høylys dag. Fordi jeg mener det er nettopp de som lever oppi problemet som faktisk kan si noe om hvordan det er. Mens du sier at de kanskje blir i overkant opphengt i problemet.

Eh ja, det er ingen motsetning i det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:06   #480
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Eh ja, det er ingen motsetning i det.

Joda. Soleklar motsetning. De som lever med problemet, de ser problemet. Vi som ikke berøres, vi ser det ikke. Quite simple, actually.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.