|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjen
Nettopp! Det tenker jeg også! Enig i alt.
Dette var vel -by far- den mest ulogiske ytringen i tråden så langt. |
|
|
|
|
|
#383 |
|
flisespikker
|
Mener du nå at du selv ikke synes det er hyggelig at de gjør det (det er jo fair enough), eller at du ikke er med på tanken om at det er ment som en hyggelig gest?
|
|
|
#384 |
|
|
Sv: Disse flaggene igjenNei, jeg tenker når de først er i Norge, så må de vel være så glad for alt som har med Norge å gjøre, og så innmari takknemlige, og derfor ikke ønske å vise sin egen etniske tilknytning whatsoever, right? |
|
|
|
|
|
#385 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, ja. (: litt |
|
|
|
|
|
#389 |
|
Vaklende
|
Travolta, jeg har ikke lest at det er noen som mener at det er viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Kan du vise til hvor du har lest det? Jeg har lest at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg, å ha påbud mot det. Er du enig i at det er to forskjellige diskusjoner, eller synes du dette er det samme?
|
|
|
|
|
|
#390 |
|
Vaklende
|
Hvis man ikke har en nasjonaldrakt da? Skal man da ikke få lov å velge en litt annen måte å vise det på? Det dreier seg om et lite mindretall, og med eksempelet ditt regner jeg med at du nå ikke tenker på 30 sint utseende mennesker som tviholder på en annen nasjons flagg mens de roper ut med Norge. |
|
|
|
|
|
#392 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Disse flaggene igjenHvis det ikke er viktig, hvorfor gjør man det da?
|
|
|
#393 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Disse flaggene igjenDet er jo også helt riktig det som står i den artikkelen, at Norge nå består av såpass mange minoriteter, helt tydelig og ingen tvil om det, og det er nok av arenaer og muligheter også i dagliglivet til å markere sin bakgrunn, at nasjonaldagen er kanskje ikke helt den rette anledningen, heller tvert om, vise at man er glad i det landet man bor i ved å flagge norskt.
|
|
|
#394 |
|
flisespikker
|
Jeg synes det er veldig viktig å la være å forby ting som ikke er et problem. Særlig hvis man synes det kan ha uheldige konsekvenser å håndheve et forbud (som noen snakket om tidligere). Man trenger ikke å synes det er veldig om å gjøre at folk skal gjøre X for å synes det er viktig å la være å forby X.
|
|
|
#395 |
|
Vaklende
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt? |
|
|
|
|
|
#396 |
|
|
Jeg lar jo glatt være, men jeg ser ikke problemet med at noen som tilfeldigvis ikke er etnisk norske gjerne vil feire dagen, og samtidig kanskje komme med et "hurra, vi er fra (f.eks.) Pakistan, men synes det er stas med 17. mai", og illustrere det med å "vifte festlig" med eget flagg. |
|
|
|
|
|
#397 |
|
|
Jeg har ikke antydet rasisme. Jeg har sagt ganske rett ut at jeg ikke er noen fan av "vi er faenmeg best, ingen protest!"-holdningen, og klarer fint å kalle det nasjonalisme, ikke rasisme. |
|
|
|
|
|
#398 |
|
Nek er allrighte dyr
Jo, den ser jeg og er enig i, å forby noe er en altfor sterk handling i denne sammenhengen, men vet vi bakgrunnen for dette?
|
|
|
#400 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg mener: er 17 mai-komiteen bare en gjeng med forstokkede tullinger som har sett et par andre flagg i toget året før og blir så redde at de vil forby det, eller har det vært et issue på skolen f.eks at altfor mange grupper ønsker å bruke annet flagg enn det norske, og i overilet teit hast ønsker de å forby andre flagg for å motvirke det.
|
![]() |
|
|