Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Div. spørsmål om maling

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 07:03   #21
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Div. spørsmål om maling

Vi holder akkurat på med stue og kjøkken, og maler med Sens fra Jotun i fargen Morgendis. Den er lys grå, og helt nøytral. Den heller altså ikke mot andre farger som f.eks. gul eller blå.

Gammel 07-06-09, 08:02   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Takk for tips, det høres lurt ut å ta bilder og ta med til en ordentlig sjappe der de ansatte har litt peiling og yrkesstolthet. Det var akkurat det jeg tenkte på da jeg spurte om hvor jeg bør handle. Noen som vet hvor i Oslo jeg kan finne noe sånt?

Jeg aner ikke hvor dere skal flytte, men antar at jeg er på villspor når jeg foreslår Torshov. Det finnes en sånn butikk i Torshovgata (like ved siden av Matfinken). Der fikk jeg uvurderlig hjelp i sin tid.

Det var veldig praktisk da jeg bodde i Torshovgata selv på den tiden, men vet ikke om jeg hadde fartet byen rundt for akkurat den butikken.

Gammel 07-06-09, 08:31   #23
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Butikken i Torshovgata kan anbefales på det varmeste herfra også.

Strietapeten ville jeg heller revet av enn malt.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:40   #24
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal du male tekstiltapeten(vi har gjort det, rådyr Berger tekstiltapet)og det er lurt å bruke striefornyer som er grunning beregnet for det. Eller limvasking. Det vet malerne hvordan.

Det er mange av byggvarehusene som har flinke fargekonsulenter, som kan både maling, stoffer og tapet. Det er viktig å huske på at samme malingen ser ulik ut på forskjellige underlag(panel, tapet, plater). Ellers er denne ganske grei å bruke.

Jeg er veldig fornøyd med Jotuns vanntynnede malinger. De dekker utrolig godt, renner ikke og tørker(uvant)fort. Jotun har malinger for alle underlag.
Lykke til!

Gammel 07-06-09, 10:44   #25
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal du ha grått, bruk den rene gråtoneskalaen, der er det bare blandet svart og hvitt - jeg husker ikke helt men jeg tror det er fargene som bla heter 1500, ingen bokstaver i tillegg(bokstavene står for gult, rosa, blått osv).

Gammel 07-06-09, 10:57   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Velg for gud skyld ikke "fransk grå". Det gjorde de som eide vår forrige leilighet før oss. Den ble rosa, og var IKKE fargen vi ville ha i stua vår.

Gammel 07-06-09, 11:49   #27
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Skal du ha grått, bruk den rene gråtoneskalaen, der er det bare blandet svart og hvitt - jeg husker ikke helt men jeg tror det er fargene som bla heter 1500, ingen bokstaver i tillegg(bokstavene står for gult, rosa, blått osv).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:55   #28
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Vi holder akkurat på med stue og kjøkken, og maler med Sens fra Jotun i fargen Morgendis. Den er lys grå, og helt nøytral. Den heller altså ikke mot andre farger som f.eks. gul eller blå.

Vi har sett på den, men jeg lurer på om den blir litt mørkere enn vi hadde tenkt. Skal ta med en prøve på den likevel, for den ser veldig fin ut.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg aner ikke hvor dere skal flytte, men antar at jeg er på villspor når jeg foreslår Torshov. Det finnes en sånn butikk i Torshovgata (like ved siden av Matfinken). Der fikk jeg uvurderlig hjelp i sin tid.

Høres ut som akkurat det jeg er ute etter. Vi bor ikke så langt unna, Hannah går i barnehage på Bjølsen, så jeg tror jeg skal stikke innom der en dag. Vi bor her frem til vi er ferdig å male.

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Butikken i Torshovgata kan anbefales på det varmeste herfra også.

Strietapeten ville jeg heller revet av enn malt.

Jeg har egentlig veldig lyst til det, men mannen mener at det blir altfor mye jobb, og at det går helt greit å male oppå så lenge man gjør skikkelig grunnarbeid. Vi skal riktignok ikke gjøre det selv, men det koster jo tid og penger uansett. Hva tror dere, har mannen rett, eller er det easy peasy?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Takk for tipset, det er akkurat det jeg prøver å passe meg for, farger som fort blir gule, grønne eller whatever.

Velg for gud skyld ikke "fransk grå". Det gjorde de som eide vår forrige leilighet før oss. Den ble rosa, og var IKKE fargen vi ville ha i stua vår.

Kikket på den på nettet, men den blir nok litt råsa, ja. Tror det var Hønni som hadde fått rosa kjøkken med akkurat den fargen.

Gammel 07-06-09, 12:16   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Å rive ned strie er visst en sinnsyk jobb. Broren min valgte å helsparkle isteden, og han er håndverker av yrke.

Jeg ville gått for solig grunning, hvis dere synes strie er til å leve med.

Gammel 07-06-09, 12:26   #30
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Å rive ned strie er visst en sinnsyk jobb. Broren min valgte å helsparkle isteden, og han er håndverker av yrke.

Jeg ville gått for solig grunning, hvis dere synes strie er til å leve med.

Det var det vi var redde for, ja. Skal vel klare å leve med det noen år, frem til vi gjør en større oppussing. Det er jo ikke noe mønster i det, det hadde nesten vært verre. Fiskebensmønster f.eks.

Gammel 10-06-09, 09:03   #31
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vet ikke om du har vært noe sted enda, men kan anbefale Vinderen Farge og Interiør. De vet hva de snakker om.

Ellers vil jeg anbefale Jotun Sens, den lukter ikke så mye, siden dere skal male så mye. Så lukter det ikke maling når dere flytter inn heller!

Gammel 10-06-09, 10:27   #32
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Vet ikke om du har vært noe sted enda, men kan anbefale Vinderen Farge og Interiør. De vet hva de snakker om.

Ellers vil jeg anbefale Jotun Sens, den lukter ikke så mye, siden dere skal male så mye. Så lukter det ikke maling når dere flytter inn heller!

He he, det var nesten der vi endte opp, vi endte opp 50 meter lenger opp i gata, i Flügger-butikken. Vi kjøper ikke inn malingen selv, så vi var der bare for å finne farger, og det kunne den unge jenta hjelpe oss med. Må innrømme at jeg holdt på å snu i døra da jeg så at det sto en ung, godt sminket jente som så ut som hun kom rett fra russefeiring bak disken. Men hun hadde skikkelig peiling.

Vi snakket med malerne i går, og det skulle visst gå fint å rive det meste av tapeten, og der det ikke går helsparkler de. Veldig glad for å bli kvitt den strukturen.

Vi endte opp med 2000N i stua, spisestua og soverommet vårt, en helt ren, lys gråfarge. På barnerommene blir det 5462, en helt ren, veldig lys lillafarge. I entréen, trapperommene, gjestetoalettet og gangen utenfor soverommene blir det 0500N, en ren hvitfarge. Også har jeg innmari lyst på denne tapeten på en av sideveggene i det ene trapperommet, men det blir nok ikke nå:

Gammel 10-06-09, 10:28   #33
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Den var fin!

Gammel 10-06-09, 10:34   #34
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et tips til senere (jeg ser du har valgt farger allerede) er å lære seg hvordan man tolker disse tallene som definerer fargen på maling (NCS). Det har vært særdeles nyttig for meg, for da kan man ganske greit lese hvilke farger som er brukt til å blande fargen og hvor mye som er av hver.

Sitat:

NCS - Natural Color System - er et system for fargeangivelse. Systemet er norsk standard for fargeangivelse på maling. Fargen angis med en kode bestående av seks siffer og to bokstaver, f.eks. 0580-Y10R. Koden angir fargens slektskap med fire kulørte farger - gul (Y), rød (R), blå (B) og grønn (G) - og to ukulørte farger (svart og hvit). De to første sifrene angir fargens «svarthet» i prosent; de to neste fargens «kulørthet». Siste del av koden angir fargens beliggenhet mellom to kulørte farger. Y10R betyr at det er en gul farge med 10% rødt. Farger uten innhold av kulørte farger betegnes med N etter de fire første sifrene. En S foran koden viser at koden gjelder systemets versjon 2. Koder med og uten S samsvarer ikke.

Gammel 10-06-09, 10:35   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Vi har tapesert en vegg på soverommet vårt med en litt "gal" tapet. Det ble utrolig stilig, og så lenge det bare er en vegg, så blir det ikke for mye.

Gammel 10-06-09, 10:44   #36
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Et tips til senere (jeg ser du har valgt farger allerede) er å lære seg hvordan man tolker disse tallene som definerer fargen på maling (NCS). Det har vært særdeles nyttig for meg, for da kan man ganske greit lese hvilke farger som er brukt til å blande fargen og hvor mye som er av hver.

Vi fikk litt innføring i det i butikken, så jeg tror vi har endt opp med det vi hadde planlagt. Det sto bare S2000N/S0500N/5462 på prøveboksene. De N-ene betyr vel at det er svart i og ikke noe annet, men etter 5462 skal det vel egentlig stå noe mer, i og med at det både er blått og rødt i den?

Gammel 10-06-09, 10:54   #37
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

5462 er nok en kode malingsprodusenten har satt på akkurat den fargen selv, og sier ingenting om hvilke farger den er laget av.

Gammel 10-06-09, 11:28   #38
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Tenkte meg at det var noe sånt, ja.

Gammel 10-06-09, 12:47   #39
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Siden Sens blir nevnt her kan jeg tipse om at den er billigere på Bauhaus. Vi har spart en hundrings pr spann på å kjøpe der fremfor hos forhandlerne her i byen.

Gammel 10-06-09, 13:10   #40
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Takk for tipset, malena! Dette blir nok dyrt uansett, så det kan være greit å spare inn der man kan.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.