Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Plikt til å jobbe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 22:51   #41
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plikt tiø å jobbe?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes ikke man bør jobbe så lenge man ikke misbruker offentlige ordninger for å få råd til å la være.

Enig.

Jeg skrev visst noe om plikter og rettigheter i "uærlig"- tråden. Vil bare presisere at jeg ikke mente at man har en plikt til å jobbe, så lenge man kan klarer seg selv. Med plikt mente jeg mer slike ting som å gjøre det man er i stand til selv for å bedre sin egen livssituasjon. Enkle ting som å gi beskjed til arbeidsgiver at man faktisk kan gjøre noe av jobben, og ikke automatisk tar imot sykemelding for en mnd uten at man trenger det. Plikt til å oppgi at man nå har samboer hvis man mottar penger for å være alene med barn. Slike ting. Det blir lett mye snakk om ting man har krav og rett på synes jeg, og så har noen en tendens til å glemme at det også finnes en del pikter knyttet til velferdsgodene våre.

Jeg tror nok jeg hadde fortsatt i jobben min om jeg hadde vunnet i Lotto. Ikke fordi jeg ville følt det som en plikt, men fordi jeg trives i den og føler at jeg gjør noe samfunnsnyttig ved å jobbe. (Det betyr likevel ikke at jeg synes lottovinnere som sier opp jobben sin, er tåpelige.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:52   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plikt til å jobbe?

Og så kjenner jeg meg igjen i Elinblu: Jeg er for LAT til ikke å jobbe.

Gammel 07-06-09, 22:52   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det virker forlokkende for en stund, men etter hvert må det da bli veldig TOMT?

Ikke hvis man genuint trives med det, vil jeg tro? Hva legger man i at noe er tomt - et tomt et universelt begrep?

Jeg for min del kunne ikke tenke meg, i hvertfall slik livet er nå, å jobbe 100% igjen. Likevel, jeg tror jeg ville savnet et fagmiljø, kollegaer og følelsen av å bruke utdannelsen min om jeg ikke jobbet noe.

Gammel 07-06-09, 22:52   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg vet om så mye jeg kunne gjort om jeg hadde tid og penger til det. Italiensk-kurs, språk- og opplevelsesreiser, reiser med barna overalt dit de ville, sykurs, studier, fallskjermhopping, dykking og masse annet. Men så har jeg aldri hatt en jobb jeg har elsket så høyt at jeg ville lagt alt dette tilside for å fortsette i den heller.

Gammel 07-06-09, 22:54   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde strøket med uten jobben min. Det kan hende jeg stryker med på grunn av jobben min, men fortsatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:54   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mange som ikke jobber. Koner med rike menn, som har begynt å være hjemme mens barna var små og mannen jobbet masse, og så har de bare fortsatt, selv om barna etter hvert går på skolen. De trener på Elixia, spiller tennis, pusler med hobbyer, handler, gå på franskkurs, administrerer hus og oppussinger og ungene sine fritidsaktiviteter.

Jeg ser ikke at det må bli så mye tommere enn å ha en rutinepreget jobb man overhodet ikke liker. Trives man veldg i en jobb er det jo litt annerledes.

Gammel 07-06-09, 22:54   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Tomt" er kanskje feil ord, men det blir veldig selvsentrert. Og intetsigende på en måte.

Gammel 07-06-09, 22:55   #48
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Iset - jeg får ikk egjort noen verdens ting hvis jeg ikke har litt press. Da risikerer jeg å bløi sittende og se på glamour ja...

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Mitt problem er at jeg blir ubeskrivelig lat og giddesløs når jeg har fri. Det skal ikke mange feriedagene til før jeg er helt på felgen. Jeg kommer meg ikke opp om morgenen, får ikke på meg klær etc. etc. Etter kort tid er jeg veldig lei av meg selv og i ualminnelig dårlig humør, noe som igjen går utover omgivelsene. Antakelig er jeg uvanlig dårlig til å aktivisere meg selv, i tillegg til å være så grunnleggende lat at jeg trenger noen saftige spark i baken.

Dulter på både smilefjes og Elinblu.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:56   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg ser ikke at det må bli så mye tommere enn å ha en rutinepreget jobb man overhodet ikke liker. Trives man veldg i en jobb er det jo litt annerledes.

Det er helt sant. En kjedelig og/eller sløv jobb har samme effekt som lediggang på meg. For meg har det derfor alltid vært veldig viktig å ha jobber jeg trives i, der det er nok å gjøre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:56   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Okei, sånn er ikke jeg, heldigvis.

Gammel 07-06-09, 22:58   #51
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg MÅ ha en jobb jeg liker. Og jeg MÅ ha en jobb. Jeg er nemlig også av dem som får turtall på null om jeg overlates til meg selv, og jeg trives så mye bedre når jeg er full av driv og entusiasme.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:01   #52
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mange som ikke jobber. Koner med rike menn, som har begynt å være hjemme mens barna var små og mannen jobbet masse, og så har de bare fortsatt, selv om barna etter hvert går på skolen. De trener på Elixia, spiller tennis, pusler med hobbyer, handler, gå på franskkurs, administrerer hus og oppussinger og ungene sine fritidsaktiviteter.

Jeg kjenner også flere slike mennesker (ofte kvinner, der mannen forsørger) og jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at et slikt liv aldri hadde vært tilfredstillende nok for meg. Jeg hadde følt at hjernen min forfalt, at jeg hadde mistet strukturen på hverdagen jeg hadde savnet å gjøre noe samfunnsnyttig, og jeg tror også, som Elinblue, at jeg hadde blitt veldig, veldig lat. Jeg hadde heller ikke klart å leve på mannen og levd gjennom mann og unger, jeg hadde mistet hele meg da.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:03   #53
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, det hadde jeg ikke giddet, det ville blitt altfor anstrengende. Det er stor forskjell på folk her, tror jeg. Mitt problem er at jeg blir ubeskrivelig lat og giddesløs når jeg har fri. Det skal ikke mange feriedagene til før jeg er helt på felgen. Jeg kommer meg ikke opp om morgenen, får ikke på meg klær etc. etc. Etter kort tid er jeg veldig lei av meg selv og i ualminnelig dårlig humør, noe som igjen går utover omgivelsene. Antakelig er jeg uvanlig dårlig til å aktivisere meg selv, i tillegg til å være så grunnleggende lat at jeg trenger noen saftige spark i baken.

Der har du meg også. Jublende lykkelig den første uken av sommerferien-slapper heeelt av. Turer litt hit og dit de tre neste. De siste tre holder jeg på å gå på veggen - gleder meg alltid veldig til å begynne å jobbe igjen. Er også lat, og blir mindre effektiv jo bedre tid jeg har. Merkelig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:04   #54
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Man har ikke plikt til å jobbe nei om man har råd til å være hjemme, selv hadde jeg aldri i verden klart å bare gå hjemme år etter år. Jeg reduserte arbeidsprosenten min når jeg ble alene men å ikke jobbe i det hele tatt var aldri noe alternativ.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:04   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg vil også ha en jobb jeg elsker. *på jakt*

Gammel 07-06-09, 23:06   #56
Slettet bruker
Passiv

Standard

Apropos der mannen forsørger så kjenner jeg et par kvinner som lever under en mannlig forsørger. Den ene må innfinne seg med et kobbel av elskerinner. Den andre bor med en hun forakter dypt og hellig. Begge er avhengige av forsørgeren sin så de kan ikke sette en eneste grense.

Jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at jeg er økonomisk uavhengig.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:06   #57
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan heller ikke se for meg å ikke jobbe - over tid. Og de fleste av oss i denne tråden kunne vel ha funnet oss "fritidsaktiviteter" som andre ville ha definert mer som jobb eller studier? Men hvis alternativet ikke er en dypt inspirerende og utfordrende jobb, men noe ekstremt rutinepreget og i tillegg fysisk belastende? F.eks å vaske et tomt kontorbygg nattestider?

Gammel 07-06-09, 23:08   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg vil ikke si at jeg ELSKER jobben min, egentlig. Men jeg liker den, de fleste dager. Men viktigere er det at jeg liker at jeg er til nytte for noen, jeg liker å jobbe sammen med noen, å møte nye mennesker med nye ting å lære meg, at andre hører på meg og syns det jeg sier er lurt, at jeg innimellom må skjerpe meg helt til det ytterste og kanskje, kanskje ikke klarer det. Jeg liker å spise lunsj med de fine, fine kollegene mine, og at vi sammen skaper resultater.

Gammel 07-06-09, 23:09   #59
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke si at jeg ELSKER jobben min, egentlig. Men jeg liker den, de fleste dager. Men viktigere er det at jeg liker at jeg er til nytte for noen, jeg liker å jobbe sammen med noen, å møte nye mennesker med nye ting å lære meg, at andre hører på meg og syns det jeg sier er lurt, at jeg innimellom må skjerpe meg helt til det ytterste og kanskje, kanskje ikke klarer det. Jeg liker å spise lunsj med de fine, fine kollegene mine, og at vi sammen skaper resultater.

Slik er det her også. Jeg er absolutt ikke helt på riktig hylle jobbmessig, men det er mange nok ting som jeg setter stor pris på.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:10   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg ville nok heller gått på italienskkurs og Elixia enn å vasket tomme kontorbygg nattestid. :ærlig:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.