|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Leser
|
Sv: Plikt til å jobbe?
Oi, oi, nå føler jeg meg skikkelig hjernedød. Jeg får forsvare meg med tidspunktet innlegget ble postet på.
|
|
|
#82 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plikt til å jobbe?Generelt synes jeg ikke man har en plikt til å jobbe, mne prinsipielt synes jeg kanskje man kan bidra etter evne. Være seg deltidsjobb, frivillig arb. for organisasjoner osv. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Introvert optimist
|
Akkurat nå høres det helt nydelig ut faktisk. :sliten: Særlig siden jeg er en av de mange som ikke føler å ha havnet på riktig hylle. Sekstimersdag, fire dager i uka, det tror jeg hadde passet meg fint. Bra balanse mellom jobb og privatliv i min livssituasjon.
|
|
|
#84 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plikt til å jobbe?Når det gjelder lottomillinæren som fortsetter i jobben tror jeg det kan ses på på mange måter. Noen vil se på det som bra og jordnært, mens andre kanskje vil synes det er feil av vedkommende å okkupere en jobb mens andre sliter økonomisk pga. arbeidsledighet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#85 |
|
En som trener
|
Gjelder det bare rike hemmafruer eller alle hemmefruer? Bare nå i nyere tid eller alltid? Har mine bestemødre bare tatt opp plass her på jorden (de er ikke rike, men har jobbet i hjemmet)? |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Plikt til å jobbe?Jeg synes ikke at man har plikt til å jobbe, nei. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
flisespikker
|
Sv: Plikt til å jobbe?Jeg ville ikke følt meg forpliktet til å ha en jobb dersom jeg hadde så mye penger at jeg klarte meg uten å jobbe, nei. Og ikke tror jeg jeg ville hatt en heller - eller det kom vel litt an på hvor mye penger jeg hadde. Jeg er enig i at det er bra (både for samfunnet og for en selv) å bidra til verdiskapning, men synes ikke det trenger å bety direkte økonomisk verdiskapning - man kan bidra på mange andre måter, for eksempel ved å skrive, eller skape kunst, ved å engasjere seg i frivillige organisasjoner og/eller ved å bidra til at egen og andres familie fungerer bra og er lykkelige.
|
|
|
#88 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plikt til å jobbe?Jeg syns jeg bør jobbe for min egen del, det er jeg som skal sitte om noen år og motta pensjon. Att andre velger anderledes enn meg syns jeg jo er rart, men det er ikke min sak.
|
|
|
#89 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Plikt til å jobbe?Om jeg ikke hadde en jobb ville dagene gått med til å sose rundt, surfe, lese litt, og jeg ville ikke fått gjort noen verdens ting. Huset hadde sikkert grodd igjen. (Jeg kjenner mange som er stikk motsatt da, som bobler over av energi og tiltakslyst om de har noen ledige dager). |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plikt til å jobbe?Jeg syns man har plikt til å forsørge seg selv dersom man er i stand til det, men plikt til å jobbe ser jeg ikke poenget med. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Ringskrømt
|
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Kidding, right?
|
Det er jeg helt enig i. Det kjipeste med å ha mye fri er at det blir så lite forskjell på hverdag og helg, og hverdag og ferie. That said, så foretrekker jeg det fremfor å være så utkjørt når fredagen kommer at man bruker hele helgen på å komme seg til hektene igjen - og grue seg til mandagen.
|
|
|
|
#93 |
|
Fola Blakken
|
Helt på linje med de siterte damer. Jeg kjeder meg ikke når jeg ikke jobber, og jeg skulle fint klart å fylle dagen.
|
|
|
|
#94 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Plikt til å jobbe?Jeg jobber ikke av plikt, men av hensyn til mitt eget ve og vel. Tanken på å skulle tilbringe dagen sammen med hjemmemødre som realiserer seg selv med franskkurs, scrapping, oppussing appelerer ikke. Å sitte hjemme gjør heller ikke det. Da må jeg jo rydde og alt, sikkert!
|
|
|
#95 |
|
Peppy!
|
Joda, å bruke penger, altså få pengene til å sirkulere, er en fin ting. Men jeg er ikke overbevist om at man bruker så veldig mye mer penger av å gå hjemme. Et eksempel: Jeg har arvet en milliard kroner. Jeg går hjemme, og elsker å kjøpe meg vesker til 50.000 kr, og så spiser jeg lunsj på kafé hver dag. P.t. er jeg busy med å bestemme interiøret til yachten vi holder på å bygge på et verft i Italia.
Det gjelder alle hemmafruer, naturligvis. Og det at våre bestemødre gikk hjemme var ikke en god ting. Vi hadde en perioden nesten halvparten av landets arbeidskraft gående virkesløse. Helt klart ikke bra. (Å gå hjemme med barn er noe helt annet. Det kan godt forklares som et samfunnsbidrag, hvorvidt man mener samfunnet har best av å gå i barnehage eller være hjemme med foreldre avgjør jo det.)
Men det er en helt annen sak. Hvis man går hjemme for å gjøre en familiejobb så jobber man jo. Og som jeg også skrev i innlegget mitt så klikket jeg aldeles ikke på noe som helst, jeg skrev sågar at jeg glatt kunne gått hjemme selv. Men det er et ganske greit regnestykke å se at alle mennesker bør bidra med noe her i verden, om det så er å vaske kontorbygg, passe småbarn eller være top executive. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Shake it out!
|
Sv: Plikt til å jobbe?Et annet aspekt med å ikke jobbe er jo at alle man kjenner gjør det. Om man blir rik, så har man jo de samme, ikke-nødvendigvis-så-rike vennene...
|
|
|
#97 |
|
Peppy!
|
Nei, det er selvfølgelig ett fett om man jobber betalt eller ubetalt. Skattepengene er kun en inntektsoverføring. En kreftforsker vil for eksempel skape verdi ved å øke samfunnets kunnskaper og forhåpentligvis også forbedre helsetilbudet. Det vil han gjøre uavhengig av om han mottar lønn eller ei. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mulig det er en viss forskjell på USA og de landene mine inntrykk stammer fra, der expatmiljøene gjerne var veldig små. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Peppy!
|
Det er ikke vanskelig å finne eksempler på arbeid som bidrar negativt. Men prinsippet er vel ikke egentlig så kontroversielt? |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Plikt til å jobbe?Jeg er naturligvis helt enig med deg, Monsoon, at det er bra for samfunnet å ha mest mulig ressurser i arbeid. Det er ikke det samme som at det er et enkelt individs moralske plikt å jobbe. Det hadde selvsagt vært et problem hvis ingen ville jobbe, fordi alle hadde penger nok, men det hadde løst seg selv fort (ref. historien om da onkel Skrues pengebinge gikk i luften).
|
![]() |
|
|