Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bruker du "medisinsk" helsekost?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 23:27   #81
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?

Jeg tror absolutt apotekvitaminer også er bra, men jeg liker tanken på å bruke organiske multivitaminer (jeg er avhengig av doble doser vitaminer og mineraler resten av livet og ifølge blodprøvene mine blir de tatt opp veldig bra også) i stedetfor syntetiske. Holder meg til kjente merker som feks. Solaray. Syntetiske hadde sikkert blitt tatt opp like bra, men jeg velger å bruke organiske fordi det føles riktigere. Hva andre gjør er meg likegyldig. Nå selges Solaray-serien på apoteker også, så.

Gammel 09-06-09, 23:29   #82
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er Solaray jeg også bruker. Ikke skeptisk til det merket.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:29   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg går for tiden på Balder-klinikken pga mageproblemer.
På en eliminasjons-provokasjonsdiett.
Har du info om at Balder-klinikken ikke er bra?
Jeg har bare hørt positivt om dem.

Både jeg og min mor har veldig negative erfaringer med dem. Min mor likte dem først, og "tvang" et par timer på meg. Jeg syns det var sludder fra ende til annen. Prøvene viste ingenting, og på grunnlag av det ville de at jeg skulle slutte med hvete, sukker, gjær, bananer og melk i 6 måneder. Jeg begynner ikke på en så livstilendrende diett på grunnlag av at de ikke fant noe som helst.

Min mor begynte å lukte lunta etterhvert hun også, men desverre ikke før de hadde gitt henne mengder av dyre konsultasjoner.

Det har vært skrevet et par kritiske artikler om Balderklinikken opp gjennom åra. Du finner nok endel hvis du googler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:31   #84
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk spørsmål av jordmor og lege om jeg tar Folat, noe jeg sa ja til. De anses som viktige før og underveis i svangerskapet, og Spektro multivitamin fra helsekosten inneholder den dosen Folat som anbefales.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:32   #85
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går for tiden på Balder-klinikken pga mageproblemer.
På en eliminasjons-provokasjonsdiett.
Har du info om at Balder-klinikken ikke er bra?
Jeg har bare hørt positivt om dem.

De er ikke spesielt vitenskaplig fundert. Jeg har hatt mange pasienter som har vært der og det har bare vært tøys og tull. Diagnoser som ikke har hengt på greip og behandlinger som ikke har vært godt dokumentert. Men om man liker alternative greier så er det sikkert fint.

Gammel 09-06-09, 23:33   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei Spektro inneholder vel bare halvparten, 200 mcg? Jeg tar dobbel dose da (pluss 400 mcg i B-vitaminene jeg tar) så jeg hadde fått mer enn nok uansett.

Gammel 09-06-09, 23:33   #87
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingen typer? Uansett? Ikke for å kverulere, men hva hvis du ble veldig syk, kanskje kronisk syk, og ingenting hjalp? Det kan jo være at du fremdeles mener dette, men jeg synes generelt det er litt lettvint å si.

Nå har jeg jo en kronisk sykdom som det egentlig ikke finnes noen god behandling for når man er så svakt rammet som meg, men nei, det har ikke fallt meg inn å prøve noe fra helsekost eller homeopat.

Det kan jo være at jeg ville vurdert det om jeg hadde vært døende og ikke hadde noe å tape, men jeg er så bombesikker som man kan være på at jeg ikke ville tydd til alternativ medisin, av grunner som Esme og Miss Norway skriver under her, men også fordi jeg vet at mesteparten av det man kaller "alternativ medisin" ikke har noen effekt.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mannen min er atopiker og bruker ingenting av slike ting. Derimot er det faktisk en belastning for ham alle disse som kommer med råd om ditt og datt som han bare " prøve, altså". Som han sier selv så kan han faktisk ikke bruke livet på å jage rundt etter det ene dårlig dokumenterte middelet etter det andre. For det første så aner man ikke hva som er i disse midlene, dernest koster det mye penger.

Om jeg skulle få en kronisk sykdom hadde jeg fortsatt ikke tenkt tanken på å kjøpe medisiner på noen helsekostforretning.

Signerer!

Jeg ville aldri, aldri ha begynt med noen som helst medisiner uten en leges anbefaling, men jeg har også vært syk nok til å totalt miste tiltro til vanlige skolemedisinere.

Jeg har vært døden nær og "skylden"(om vi skal dele ut skyld i slike tilfeller) lå hos skolemedisinere, men jeg mistet ikke troen på skolemedisin av den grunn. Ting skjer, jeg vet veldig godt at til og med leger bare er mennesker, og man kan få sykdommer som det ikke finnes noe godt medisinsk "behandlingsregime" for, men for min del betyr det ikke at jeg tyr til alternative løsninger.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nei, men hvordan i all verden kan du stole på at vitamintilskuddene og fettsyrene ikke inneholder dritt da? Det er det det går på. Ikke om man vil bruke vitamintilskudd som sådann (hvorfor det er mye mer helse i multivitaminer kjøpt for doble prisen på helsekosten enn i de vanlige kjedelige på apoteket er meg en gåte) - men risikere å kjøpe en "fantastisk vitamincocktail med supereffekt" som i verste fall kan vise seg å inneholde gift? Fordi helsekostproduktinnholdet i praksis ikke kontrolleres?

Dette er ett veldig viktig argument i mine øyne.

Gammel 09-06-09, 23:33   #88
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sånn apropos naturlige vitaminer, så gjorde FDA (den amerikanske mat og legemiddel myndighetsadministrasjonen) en undersøkelse av blyinnholdet i over 300 vitamin og mineralprodukter man kunne kjøpe på internett. Dette var i fjor høst, og ett av Animal Parades produkter var en ubestridt versting på blyinnhold i barnevitaminer. De hadde faktisk 2 produkter på topp 10 listen. Sunne naturlige vitaminer?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:34   #89
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei Spektro inneholder vel bare halvparten, 200 mcg? Jeg tar dobbel dose da (pluss 400 mcg i B-vitaminene jeg tar) så jeg hadde fått mer enn nok uansett.

Jeg dobler også og anser det som anbefalt dose.

Sist redigert av Skremmern : 09-06-09 kl 23:41.
Gammel 09-06-09, 23:40   #90
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Dette var i fjor høst, og ett av Animal Parades produkter var en ubestridt versting på blyinnhold i barnevitaminer. De hadde faktisk 2 produkter på topp 10 listen. Sunne naturlige vitaminer?

Jeg hørte om det den gang. Det er heldigvis fjernet nå.

Ang alternativ medisin, så har jeg aldri prøvd det (utover akupunktur mot allergi en gang for mange år siden, som forøvrig hadde null effekt), så jeg kan ikke uttale meg om det.

Gammel 09-06-09, 23:43   #91
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg fikk spørsmål av jordmor og lege om jeg tar Folat, noe jeg sa ja til. De anses som viktige før og underveis i svangerskapet, og Spektro multivitamin fra helsekosten inneholder den dosen Folat som anbefales.

Det er viktig med folat ja, men man kan jo likegodt kjøpe rene folattabletter.

Gammel 09-06-09, 23:46   #92
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Både jeg og min mor har veldig negative erfaringer med dem. Min mor likte dem først, og "tvang" et par timer på meg. Jeg syns det var sludder fra ende til annen. Prøvene viste ingenting, og på grunnlag av det ville de at jeg skulle slutte med hvete, sukker, gjær, bananer og melk i 6 måneder. Jeg begynner ikke på en så livstilendrende diett på grunnlag av at de ikke fant noe som helst.
.

Det ligner litt på hva jeg opplevde, bare at blodprøver ikke viste noenting, mens prikktest i armen ga utslag på hvete, melk, jordbær og en del andre ting. Så det er jo noe, som indikerer en overfølsomhet hos meg.
Det høres jo merkelig ut at de ville du skulle slutte med matvarer pga ingenting??
Jeg skulle bare kutte det i en måned, dvs leve kjempesundt, og så teste ut ved å spise masse av den ene matvaren etter den andre. For å se hvordan jeg reagerer på forskjellige mat. Høres jo fornuftig ut.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:47   #93
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er viktig med folat ja, men man kan jo likegodt kjøpe rene folattabletter.

Det kan man! Med mindre man tar Spektro multivitamin fast, også etter at graviditeten er et faktum.

Gammel 09-06-09, 23:48   #94
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det kan man! Med mindre man tar Spektro multivitamin fast, også etter at graviditeten er et faktum.

Ja det er det jeg gjør, så når jeg har blitt gravid har jeg bare fortsatt med det.

Gammel 09-06-09, 23:49   #95
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det ligner litt på hva jeg opplevde, bare at blodprøver ikke viste noenting, mens prikktest i armen ga utslag på hvete, melk, jordbær og en del andre ting. Så det er jo noe, som indikerer en overfølsomhet hos meg.
Det høres jo merkelig ut at de ville du skulle slutte med matvarer pga ingenting??
Jeg skulle bare kutte det i en måned, dvs leve kjempesundt, og så teste ut ved å spise masse av den ene matvaren etter den andre.

Tar man prikktest på meg slår den ut på alt. Absolutt alt. Blødprøver slår kun ut på de tingene jeg er sikker på at jeg er allergisk mot. At en prikktest slår ut eller ikke slår ut betyr ikke all verden. Såvidt jeg har skjønt er hva blodprøvene viser riktigere.

Gammel 09-06-09, 23:50   #96
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo helt tilfeldig at noen fikk et innfall og testet! Hva annet utestet finnes der?

Gammel 09-06-09, 23:54   #97
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bly er ikke noe man tilsetter og dermed kan fjerne. Det er noe som finnes i råvarene, og er man en seriøs produsent så setter man krav til blyinnholdet i råvarene (og andre tungmetaller), analyser alle innkomne varepartier selv for å etterkontrollere, evt. på stikkprøvebasis. Produsenten av Animal Parade påstår de er best i klassen, mtp. kvalitetsprosedyrer. Jeg synes ikke det er særlig tillitsvekkende at produktene da inneholder mer bly enn alle andre.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:07   #98
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ok. Jeg vet ikke nok om dette. Jeg leste her inne, tror jeg, en gang om et barnemultipreparat som ble trukket og kom tilbake med farlige stoffer fjernet. Kan kanskje også ha vært Spektro Barnemulti?

Gammel 10-06-09, 00:08   #99
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Tror det var Spektro barnemulti ja.

Gammel 10-06-09, 00:10   #100
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror absolutt apotekvitaminer også er bra, men jeg liker tanken på å bruke organiske multivitaminer (jeg er avhengig av doble doser vitaminer og mineraler resten av livet og ifølge blodprøvene mine blir de tatt opp veldig bra også) i stedetfor syntetiske.

Et vitaminmolekyl er et vitaminmolekyl, det spiller ingen rolle om det er "organisk" eller "syntetisk". Eller mente du noe annet?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.