Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnader
Hvis ikke jeg misforsto så dreide saken seg om at overgriper VAR dømt til fengsel, men åtteåringens advokat krevde i tillegg oppreisning. Dette ble til en egen sak, som ungen tapte. (Overgriper var allerede dømt til fengsel, og ble ikke idømt erstatning / oppreisning). Det er helt vanlig i saker som handler om oppreisning at den som taper saken blir idømt saksomkostninger.
Tenk dere det andre alternativet. At hvem som helst kunne gå til sak mot deg og kreve oppreisning, og selv om kravet ikke førte fram, så måtte du selv betale dine egne saksomkostninger. Det virker jo ikke helt rimelig det heller. Da kunne jeg gått til sak mot deg gang på gang, og selv om jeg tapte så ble du økonomisk skadelidende ved å måtte betale saksomkostninger selv.
Forøvrig stusser jeg på vinklingen i artikkelen, og i saken. Åtteåringen har ikke gått til sak. Det kan hun ikke. Så det må jo være foreldrene? I såfall er det DE som må betale overgripers saksomkostninger. Barnet har jo ingen økonomiske forpliktelser.
|