Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beltestol i forsetet?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 23:51   #21
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beltestol i forsetet?

Hva er "bambus svar" egentlig?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:52   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men hvor går egentlig grensa? Min snart 7 åring er over 130 høy og 30 kg. Stor og robust gutt med andre ord, kan han sitte i beltestolen foran en sjelden gang?

Trygg Trafikk sier ikke noe om alder, men er krystallklare på at høyden bør være over 140 cm.

Sitat:

Og et tilleggsspørsmål, grensa på beltestolen sier 36 kg. Jeg ser for meg at minsten passerer den vekta før jeg kommer til å være bekvem med å kutte ut setet, er det en sikkerhetsmessig grense eller er det bare en øvre standardgrense de har satt?

Det er en sikkerhetsgrense. Trygg Trafikk sier at beltestolen ikke skal brukes lenger når barnet passerer 35 kg, selv om det ikke har nådd 150 cm.

Svært få barn bikker 35 kg før de har passert 135 cm, som er nedre grense for ekstra sikring. (Barn under 135 cm skal sitte på pute eller i stol. Barn mellom 135–150 skal gjøre det hvis det finnes sikring i bilen og hvis de ikke har passert 35 kg.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:55   #23
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tenkte jeg at jeg skulle sitere Honda, men så var det slettet. Men det jeg ville si var at en gambler ikke med ungens liv. Om dere har en bil hvor ikke ungene kan fraktes etter reglene eller trygt så må dere jo skaffe noe annen løstning. Vi har samme problemet med mannen sin jobbebil, men vi har en rimelig ekstra bil som han rett og slett må hjem og bytte til når han skal hente eller levere ungene. Der sitter den ene ungen i forsetet i beltestol og 2 baki pga. at det er liten bil, men bilen har ikke airbag. Jeg har jobbet med en som har testet ut airbager for en bilprodusent, og det er skremmende å se hva en airbag klarer å gjøre av skade om ikke ting er montert korrekt eller blir brukt korrekt. Og ikke minst hvordan kraft det er i en airbag.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:56   #24
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Trygg Trafikk sier ikke noe om alder, men er krystallklare på at høyden bør være over 140 cm.

Det er en sikkerhetsgrense. Trygg Trafikk sier at beltestolen ikke skal brukes lenger når barnet passerer 35 kg, selv om det ikke har nådd 150 cm.

Svært få barn bikker 35 kg før de har passert 135 cm, som er nedre grense for ekstra sikring. (Barn under 135 cm skal sitte på pute eller i stol. Barn mellom 135–150 skal gjøre det hvis det finnes sikring i bilen og hvis de ikke har passert 35 kg.)

Takk for svar!
Forhåpentligvis stagnerer både vekt og høyde litt snart så det ikke blir en problemstilling riktig så fort som jeg er redd for.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:59   #25
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg har spurt Trygg Trafikk om hvorfor, og det har de ikke klart å svare på da jeg spurte, i hvert fall. Det nærmeste de har kommet et svar var at den typen seter ikke var testet for høyere vekt. Men hva kan egentlig skje dersom barnet veier f.eks fem kilo mer? Har det ikke fortsatt behov for den ekstra beskyttelsen rygg/hodestøtte gir?

Gammel 17-06-09, 00:01   #26
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal være hipp som happ. Trygg Trafikk sier i alle fall at det ikke finnes noen mer eller mindre sikre seter i bil, med mulig unntak for midten bak.

Men i sitatet du har limt inn fra Trygg Trafikk lenger oppe står det at barnas plass er bak? :forvirra:

(Og forrige innlegget mitt ble skrevet lenge før det ble postet, det var ikke meningen å spørre om noe som allerede var informert om. )

Gammel 17-06-09, 00:04   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Men i sitatet du har limt inn fra Trygg Trafikk lenger oppe står det at barnas plass er bak? :forvirra:

Ja, jeg ser det, og det skurrer egentlig med ting jeg har lest hos Trygg Trafikk tidligere. Da er det sikkert på tide å sende dem en e-post igjen.

Gammel 17-06-09, 00:25   #28
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser at du har slettet alle innleggene dine Honda, men de ligger igjen i sitat; Hvorfor så sint? Spør du her inne må du tåle å få svar. Hvis barna dine ender opp i en bilulykke hvor en av dem blir hardt skadet eller verre pga airbagen, tror jeg ikke det er oss du vil være sinte på lengre. Har man fått barn, må man ta ansvaret for sikkerheten deres med på kjøpet. Og da gjør man det man kan for å beskytte dem.

Gammel 17-06-09, 00:29   #29
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg spurte om dette her tidligere mener jeg, og skjønte da at foran og bak i beltestol var hipp som happ, med forutsetning at airbag foran er slått av. Poden har sittet i forsetet et par måneder nå, i beltestol. Noen som har fått med seg begrunnelsen for at bak er det tryggeste?

Gammel 17-06-09, 00:30   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Honda: Du tar taxi. Det koster et par hundrelapper.

En sykkeltralle koster noen hundrelapper det også.

Gammel 17-06-09, 02:55   #31
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hm. Jeg spurte om dette her tidligere mener jeg, og skjønte da at foran og bak i beltestol var hipp som happ, med forutsetning at airbag foran er slått av. Poden har sittet i forsetet et par måneder nå, i beltestol. Noen som har fått med seg begrunnelsen for at bak er det tryggeste?

Jeg mener å ha lest at midten bak er det tryggeste fordi det er vanskeligere for en bil å komme helt inn til midten ved en kollisjon, enn i et sidesete, f eks.

Jeg har hørt/lest at i tillegg til høyden på barnet, er det skjelettets modenhet som er grunnen til at barn ikke bør sitte foran hvis det er airbag i bilen (jo eldre barnet er jo sterkere er skjelettet), og vekt/størrelse på et barn har ikke nødvendigvis så mye å si med tanke på at skjelettet ikke er utviklet nok/sterkt nok til å tåle et airbagsammenstøt.

De få gangene jeg ikke har hatt andre muligheter enn å sette beltestolen foran (ja sånn bortsett fra at jeg kunne latt være å kjøre), har jeg rettet opp seteryggen og skjøvet setet så langt bak som overhodet mulig, for å komme lengre unna airbagen ved evt utløsning.

Gammel 17-06-09, 07:06   #32
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Corbeille er litt kul
Standard

Det er helt greit å bruke beltestor foran hvis airbagen er utkoblet.Fordi airbag er laget for voksne. Det betyr at et barn (under 140 cm, mener jeg det er) vil bli truffet av airbagen i panna, noe som kan gi store nakkeskader når hodet slenges bakover i helt feil vinkel.

I tillegg er airbag laget for å treffe en voksen person, med en voksen persons skjelett og muskler. Airbagen treffer barnekroppen med alt for stor kraft og kan i verste fall skade barnet like mye som den beskytter. I praksis betyr det at en airbag kan komme til å "slå i stykker" barnet.

Det var jeg ikke klar over. Jeg hadde faktisk tenkt til å ha eldste i forsetet til og fra barnehagen om et par år. Jeg er dog sikker på at jeg hadde undersøkt hvorvidt det hadde vært ok eller ikke først.

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 10:35   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har montert ut airbagen vår foran nå. Jeg vurderer det slik at sikkerhetsfordelen med den er mindre enn ulempen, siden vi relativt ofte trenger å bruke det setet til å frakte barn i. Før vi gjorde det måtte vi gjøre alle slags arrangementer for å få logistikken til å gå opp (hvis storebror skulle ha med en venn hjem, så måtte jeg også arrangere at mellomsøster ble med noen andre hjem, o.l. Skikkelig kronglete).

Vi putter bilstolen inn foran, og bruker pute bak til gjesten.

Gammel 17-06-09, 11:21   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Airbagen er slått av hos oss så lenge beltestolen er foran, så det er heldigvis ingen problemstilling. Midten bak er uaktuelt akkurat nå, så for oss blir spørsmålet om hva forskjellen på sete plassert på siden bak eller i passasjersetet er.

Gammel 18-06-09, 01:28   #35
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men dere som slår av airbagen; jeg mener å ha hørt at den kan slå seg ut ved feil selv om den er koblet ut? Eller husker jeg feil? Om det stemmer at airbagen kan løse seg ut ved feil, blir det jo gambling å stole på at airbagen forblir avslått også.

Gammel 18-06-09, 01:35   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Men dere som slår av airbagen; jeg mener å ha hørt at den kan slå seg ut ved feil selv om den er koblet ut? Eller husker jeg feil? Om det stemmer at airbagen kan løse seg ut ved feil, blir det jo gambling å stole på at airbagen forblir avslått også.

Det er en myte. Så lenge du kobler ut airbagen på forsvarlig vis, enten ved hjelp av den mekanismen som beskrives i brukerhåndboken (knapp, nøkkel, hendel eller hva har du) eller lar et verksted gjøre det, er det knapt (om noen gang) registrert problemer med airbag som løses ut likevel.

Man skal selvsagt aldri, aldri, aldri prøve å koble ut en airbag ved å ta ut sikringer, klippe ledninger eller andre Petter Smart-løsninger.

Gammel 18-06-09, 01:41   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det farligste aspektet ved å koble ut airbagen selv (ved hjelp av nøkkel), er menneskelig svikt: at man glemmer å gjøre det hver gang barnet settes i forsetet.

Gammel 18-06-09, 11:42   #38
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det farligste aspektet ved å koble ut airbagen selv (ved hjelp av nøkkel), er menneskelig svikt: at man glemmer å gjøre det hver gang barnet settes i forsetet.

Også må en huske at en må skru av airbagen før bilen startes, for gjør en det etterpå så gjelder det faktisk ikke før bilen er restartet at airbagen er inaktiv. I alle fall på mange bilmerker. Som sagt, les bruksanvisningen nøye.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 13:26   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å høre at dere har sjekket det ut med Trygg Trafikk. Vi kan koble ut airbagen foran (må bruke tenningsnøkkel, så ingen mulighet for å gjøre det etter at vi har startet bilen). Hvis bare jeg og snuppa skal kjøre et stykke, så får hun sitte foran i beltestolen. Ikke av noen annen grunn at det er triveligere fordi jeg mente å ha lest at det var helt likegyldig om de satt bak eller foran så lenge de ikke kunne sitte i midten.

Vi husker alltid å skru airbagen av (det gjør vi når vi setter inn setet). Det har hendt at vi har glemt å skru den på igjen, men jeg ser ikke på det som en like stor sikkerhetsrisiko.

Gammel 18-06-09, 13:29   #40
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi husker alltid å skru airbagen av (det gjør vi når vi setter inn setet). Det har hendt at vi har glemt å skru den på igjen, men jeg ser ikke på det som en like stor sikkerhetsrisiko.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.