|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Bedreviter
|
Sv: Beltestol i forsetet?
Trygg Trafikk sier ikke noe om alder, men er krystallklare på at høyden bør være over 140 cm.
Det er en sikkerhetsgrense. Trygg Trafikk sier at beltestolen ikke skal brukes lenger når barnet passerer 35 kg, selv om det ikke har nådd 150 cm. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Beltestol i forsetet?Nå tenkte jeg at jeg skulle sitere Honda, men så var det slettet. Men det jeg ville si var at en gambler ikke med ungens liv. Om dere har en bil hvor ikke ungene kan fraktes etter reglene eller trygt så må dere jo skaffe noe annen løstning. Vi har samme problemet med mannen sin jobbebil, men vi har en rimelig ekstra bil som han rett og slett må hjem og bytte til når han skal hente eller levere ungene. Der sitter den ene ungen i forsetet i beltestol og 2 baki pga. at det er liten bil, men bilen har ikke airbag. Jeg har jobbet med en som har testet ut airbager for en bilprodusent, og det er skremmende å se hva en airbag klarer å gjøre av skade om ikke ting er montert korrekt eller blir brukt korrekt. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Takk for svar!
|
|
|
#25 |
|
Audacious
|
Men jeg har spurt Trygg Trafikk om hvorfor, og det har de ikke klart å svare på da jeg spurte, i hvert fall. Det nærmeste de har kommet et svar var at den typen seter ikke var testet for høyere vekt. Men hva kan egentlig skje dersom barnet veier f.eks fem kilo mer? Har det ikke fortsatt behov for den ekstra beskyttelsen rygg/hodestøtte gir?
|
|
|
#26 |
|
Audacious
|
Men i sitatet du har limt inn fra Trygg Trafikk lenger oppe står det at barnas plass er bak? :forvirra:
|
|
|
#27 |
|
Bedreviter
|
Ja, jeg ser det, og det skurrer egentlig med ting jeg har lest hos Trygg Trafikk tidligere. Da er det sikkert på tide å sende dem en e-post igjen. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Beltestol i forsetet?Jeg ser at du har slettet alle innleggene dine Honda, men de ligger igjen i sitat; Hvorfor så sint? Spør du her inne må du tåle å få svar. Hvis barna dine ender opp i en bilulykke hvor en av dem blir hardt skadet eller verre pga airbagen, tror jeg ikke det er oss du vil være sinte på lengre. Har man fått barn, må man ta ansvaret for sikkerheten deres med på kjøpet. Og da gjør man det man kan for å beskytte dem.
|
|
|
#29 |
|
Ekvilist
|
Sv: Beltestol i forsetet?Hm. Jeg spurte om dette her tidligere mener jeg, og skjønte da at foran og bak i beltestol var hipp som happ, med forutsetning at airbag foran er slått av. Poden har sittet i forsetet et par måneder nå, i beltestol. Noen som har fått med seg begrunnelsen for at bak er det tryggeste?
|
|
|
#30 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Beltestol i forsetet?Honda: Du tar taxi. Det koster et par hundrelapper.
|
|
|
#31 |
|
Stabilt ustabil...
|
Jeg mener å ha lest at midten bak er det tryggeste fordi det er vanskeligere for en bil å komme helt inn til midten ved en kollisjon, enn i et sidesete, f eks.
|
|
|
#32 |
|
...med jordbær...
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Det var jeg ikke klar over. Jeg hadde faktisk tenkt til å ha eldste i forsetet til og fra barnehagen om et par år. Jeg er dog sikker på at jeg hadde undersøkt hvorvidt det hadde vært ok eller ikke først. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Beltestol i forsetet?Jeg har montert ut airbagen vår foran nå. Jeg vurderer det slik at sikkerhetsfordelen med den er mindre enn ulempen, siden vi relativt ofte trenger å bruke det setet til å frakte barn i. Før vi gjorde det måtte vi gjøre alle slags arrangementer for å få logistikken til å gå opp (hvis storebror skulle ha med en venn hjem, så måtte jeg også arrangere at mellomsøster ble med noen andre hjem, o.l. Skikkelig kronglete).
|
|
|
#34 |
|
Ekvilist
|
Sv: Beltestol i forsetet?Airbagen er slått av hos oss så lenge beltestolen er foran, så det er heldigvis ingen problemstilling. Midten bak er uaktuelt akkurat nå, så for oss blir spørsmålet om hva forskjellen på sete plassert på siden bak eller i passasjersetet er.
|
|
|
#35 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Beltestol i forsetet?Men dere som slår av airbagen; jeg mener å ha hørt at den kan slå seg ut ved feil selv om den er koblet ut? Eller husker jeg feil?
|
|
|
#36 |
|
Bedreviter
|
Det er en myte. Så lenge du kobler ut airbagen på forsvarlig vis, enten ved hjelp av den mekanismen som beskrives i brukerhåndboken (knapp, nøkkel, hendel eller hva har du) eller lar et verksted gjøre det, er det knapt (om noen gang) registrert problemer med airbag som løses ut likevel. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Beltestol i forsetet?Godt å høre at dere har sjekket det ut med Trygg Trafikk. Vi kan koble ut airbagen foran (må bruke tenningsnøkkel, så ingen mulighet for å gjøre det etter at vi har startet bilen). Hvis bare jeg og snuppa skal kjøre et stykke, så får hun sitte foran i beltestolen. Ikke av noen annen grunn at det er triveligere fordi jeg mente å ha lest at det var helt likegyldig om de satt bak eller foran så lenge de ikke kunne sitte i midten.
|
|
![]() |
|
|