|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslo
Helt klart. Det er jo veldig viktig å se i hvilken kontekst noe er publisert for å kunne sette det inn i en større sammenheng. Det er jo ikke løsrevet fra omgivelsene. Det gjelder jo uansett hvor og når noe står på trykkk eller ytres på annen måte.
|
|
|
#23 |
|
Kidding, right?
|
Jeg er uenig med deg. Det er altfor liten politisk vilje til å gjøre noe med de praktiske probleme en kraftig befolkningsvekst vil medføre, ihvertfall når det gjelder å ligge i forkant. Jeg tenker da på barnehager, skoler og samferdsel. Når man ser på det håpløse T-banenettet, alle forsinkelsene på absolutt all offentlig (vei)bygging og "Oj, det kom litt plutselig, det derre!"-innstilling til scenarier som vitterlig har ligget i kortene lenge - da blir jeg skeptisk og bekymret. Jeg heller mot å frykte en kraftig befolkningsvekst her i Oslo, uansett årsak og demografi.
|
|
|
|
#24 |
|
Leser
|
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloJeg er ikke enig i at budbringeren er viktig. Jeg er veldig for at man i diskusjoner skal ta ballen og ikke mannen. Om man mener at konteksten er viktig så bør man jo påpeke konteksten - da opplyser man jo i det minste andre. Ser man faktafeil kan man påpeke det. Så lenge man er deltaker i en diskusjon er det mer fruktbart å prøve å diskutere det man vil på den måten man vil, fremfor å henge seg opp i hvem som sa hva.
|
|
|
#25 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloMen Him, det blir jo som å si at det er irrelevant at et budskap kommer fra kreasjonistene når man diskuterer evolusjon …
|
|
|
#26 |
|
Leser
|
Ja, jeg synes faktisk at det er irrellevant. Jeg tror fint jeg skulle ha fått frem meningen min selv om jeg hadde diskutert med en kreasjonist - for ikke å snakke om at de som faktisk leste diskusjonen ville ha fått med seg poenget.
|
|
|
#28 |
|
Deltidsmamma
|
Jadda, jadda. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er ikke direkte uproblemtisk å stå frem som forsker med slike konklusjoner. Bare så det er nevnt. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jeg har lest mye av det samme på dagbladet.no/magasinet, er de også grumsete? De tør ikke ha det på trykk i avisa da, men ligger diskrét på nett for dem som vil lese der..... |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Hvis det skulle være en sannhet i publikasjonen er jeg på linje med Missa her med de tingene hun påpeker. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det er en vesentlig forskjell på de to websidene. Den ene har som hovedformål å spre frykt om innvandring og særlig islam i Norge, den andre er en avis. Men for all del, debattene hva angår innvandring preges ofte at samme ulla men på dagbladet og vg sitter de jo å sletter de verste innleggene i alle fall ... |
|
|
|
|
|
#33 |
|
anglofil
Det er helt riktig at vi har ganske så håpesløse politikere her til lands men de er jo, desverre, ofte folk uten noen særlig formell kompetanse. Men når det gjelder den akutte barnehageplassen i Oslo så skjedde jo det selvfølgelig når de reduserte prisene. At politikere ikke forstår en slik konsekvens av halvering av pris er bare pinlig. Men det hadde jo ikke bare med befolkingsveksten å gjøre, den etterspørselen kom over natten med barnehageforliket. Infrastruktur ellers, særlig transport er tragisk for Oslo regionen men det skyldes ikke nødvendigvis mangel på midler men prioriteringer i Norge. Nøkkelord : distriktspolitikk. Det er nærmest absurd hvor mye midler som går til distrikter i forhold til Oslo regionen selv om urbaniseringen går raskere en noen gang. Dette er kjent i Norge men det skrives og analyseres forholdsvis lite da det er en ganske så bred enighet om nettopp denne prioriteringen. Så fort Sp kom inn i rejeringslokalene sist så stopped de masse prosjkter i Oslo og omegn regionen umiddelbart. Dette er jo særlig ille med take på økningen i befolkingen i Oslo og regionen rundt (jeg mener da hele sentrale østlandet som opplever strek befolkningsvekst) |
|
|
|
|
|
#34 |
|
![]() ![]() ![]() |
Er det ok? Jeg kjenner ikke intensjonene bak document-siten, men dersom de favner masse forskjellige interesser som enes om islamskepsis, synes du det er merkelig? Islamkritikere har ikke så mange arenaer å debattere på dersom man skal unngå de værste klovnene, det blir gjerne dette, kristenfndamentalistiske steder eller rene rasist-fora. Da er det opplagt at det favner vidt, det sier seg selv. Document.no er etter mitt syn kommet istand av mangel på andre redelige og oppegående fora. Og siden sensur er mye av det de vil bekjempe er det vel naturlig at treskelen er høy for sletting. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
anglofil
Jeg mener at det er en debatt på gang som handler om hvordan vi skal løse problemet med for lite mennesker i Norge i fremtiden. Norge vil trenge enormt mye mer arbeidskraft i fremtiden en det vi vil få med natrolig befolkingsvekst. Dette føyer seg inn i hele debatten om Europe - the sinking boat (covered på the Economist), ageing Europe etc. Vi kommer rett og slett ikke til å ha nok arbeidskraft overhode om bare ca 40 år. I noen land i Europe vil det bli veldig akutt (Spania, Italia til og med UK) men det kan også bli ganske ille her i Skandinavia. Så poenget mitt er rett og slett at problmet vil nok være motsatt - vi vil være altfor få mennesker i fremtiden, også i Norge. Sist redigert av Lisa : 10-07-09 kl 18:05. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
anglofil
document.no er i mine øyne det du så fint kaller et rent "rasist forum". Hans R som driver stedet gjør ikke annet en å spy ut daglig propaganda, akkurat som alle andre der inne. Så hvis man hele tiden skriver det samme, og aldri klarer å forholde seg nøytral så er det i mine øyne rasistisk vrøl. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
anglofil
Det blir litt feil å sammenligne situasjonen med Frankrike. Ungdommene i forstadene i Paris er franske, født og oppvokst i Frankrike. Problemet i Frankrike er at social mobility upwards = zero hvis du er født i en av blokken ei forstadene av algeriske eller marrokanske foreldre. Mange faktorer spiller inn, oppvekstvilkår, skoler osv. Vi har et noe bedre system i Norge men vi reproduserer også "social class" i svært stor grad, desverre. Jeg synes vi i Oslo begynner å se tendenser til en utvikling som kan bære riktig galt avsted. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Travelt opptatt
|
Kreasjonistargumenter tar det som regel 1 sekund å identifisere og 2 sekunder å avvæpne, så de må gjerne prøve å snike seg inn i evolusjonsdebatter.
Jeg syns SSB har gjort en fantastisk jobb når de bare bommer med 1000 folk. Det er ikke lett å spå, særlig om fremtiden.
|
|
|
#39 |
|
![]() ![]() ![]() |
Hva var det han sa , Hank, før han ble Scientolog? Oslo, vår gamle skitne hore |
|
|
|
|
|
#40 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke lest så mye der, men det jeg vil fram til er at få legitime kanaler gir mye opphopning på ett sted. Og mye makt til dem som styrer. Så lenge islamskepsis er så inn i skapet som det er i dag kommer det bare til å vedvare at de mest ekstreme kreftene styrer showet. Og det gjør ikke tonen mildere for de som er frustrerte. Jeg tror helller ikke at tonen fra muslimhold kommer til å utebli med tiden, dessverre. Alt er naturlige mekanismer, som sikkert kunne ha fylt mange sosiologiske avhandlinger om problemstillingene ble politisk korrekte. Og det blir de, det tvinger seg fram nå om dagen. Generert av valget der alle må høre på Jens Petrus i gata sine faqs |
|
|
|
![]() |
|
|