|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslo
Flåsete å betegne det som "å la det gå sport" i, men du har et godt poeng i at pressen er for feige og kunnskapløse. Men det i seg selv er ikke noe argument for ikke å møte religion med kritikk. Du drar inn moderate muslimer. Det er interessant. Det er mange som etterlyser dem. Faktisk er det sånn at dersom det hadde "eksistert" moderate muslimer hadde de nok vært i media. Eller, for å si det annerledes, de finnes muligens, men vil de stå fram? Jeg tror det sosiale presset og belastningen det medfører er nok i seg selv til at denne gruppen er taus. Jeg tror du skal høre med en imam om dette med moderat islam. Jeg tror han vil svare at det bare er ett islam, ingen rom for moderasjoner. Det er jo deri alt spetakkelet bunner. Den kompromissløse og dogmatiske verdensanskuelsen, inndelingen av folk som troende vs vantro, rene vs urene. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda det finnes veldig mange moderate muslimer men media er overhode ikke interessert i hva de har å si. Snakk med imamen der senengalesere i Oslo ber, han er moderat men kommer aldri til orde, det han sier er ikke "media vennlig", dvs gir ikke overskrifter. Han tar jo ofte avstand fra det meste Islamsk råd sier .... Samme med mange bosniske muslimer i Norge, de skriker høyt om hvor urettferdig de føler seg behandlet av media for at de kun bruker de samme talspersonene i media, de "kjente" fjesene som går igjen overalt, om det så er på tv, Litteraturhuset eller for all del, Åmås i Aftenposten er særdeles skyldig i dette, han lar stort sett bare de samme folkene få spalteplass i avisen. Trist. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
anglofil
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloBrutus - anbefaler forøvrig siste utgave av Samtiden (2-2009) Absolutt mye å lese om dette tema, sett fra "begge" sider. Løp og kjøp før neste nummer kommer ut ... |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Leser
|
Hvor er det du har fått tallene dine fra? Her er de tallene jeg har funnet: I 2009 skal vi ta inn 1200 overføringsflyktninger, og samtidig var det 2870 som fikk innvilget status som flyktninger i 2007 (fant ikke nyere tall i farten, og tallet er min egen hoderegning) som kom hit som asylsøkere. I 2007 var det 6500 som søkte og 5000 søknader som ble behandlet.
Jo, men det er to forskjellige ting. Her i Norge har kristene en sterk politisk makt i og med at vi har statskirke, et kristelig folkeparti og det å være gift ikke bare er en personlig sak, men et juridisk anliggende. Jeg er selvfølgelig enig at det å fremme dødsstraff er verre enn å forby ekteskap, men slike påstander blir vel alltid vurdert ut fra gjennomslagskraften til de som sier det. Kan ikke akkurat si at jeg gråter meg i søvn når barna mine er sure og erklærer at de vil flytte ut, men hadde mannen gjort det hadde jeg blitt både redd og lei meg. Forskjellen ligger jo i at han kan flytte ut hvis han vil, barna kan ikke det.
Er du sikker på at dette stemmer? Har du tall på hvor mange som er født i Norge som sitter på et annet statsborgerskap.
|
|
|
#65 |
|
Travelt opptatt
|
Det er ikke statsborgerskap det er snakk om, det er måten SSB teller. http://www.ssb.no/innvandring/ :
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Betegnelsen innvandrer/innvandrerbefolkning har ingenting med statsborgerskap å gjøre.
De har for øvrig nylig forandret det til disse begrepene:
Tabellene som document har hentet fra SSB bruker definisjonen "innvandrerbefolkningen", denne definisjonen omfatter både første- og andregenerasjonsinnvandrere.
|
|
|
#67 |
|
Leser
|
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslogajamor og glitterchick: Tusen takk. Jeg får si det samme som Mark Twain: "Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk."
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er veldig bra.
|
|
|
#69 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslo"innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre" heter det visst nå: http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/197359 |
|
|
|
|
|
#70 |
|
anglofil
UDI la frem tall denne uken. Jeg husker ikke eksakt antall men det var rett under 7000 asylsøkere som har kommet så langt i år og hvis samme antall fortsetter å komme (de regner med en økning nå som vi har disse direkteflyene mellom Rykke og Hellas) så vil vi komme opp i ca 15-16 000 i år. Hvor mange som får innvilget asyl er selvfølgelig en annen sak. Kanskje under halvparten? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
anglofil
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloSSB forandret på noe av språkbruken sin i fjor tror jeg (som forøvrig var på tide, utgått på dato for lengst) |
|
|
|
|
|
#72 |
|
anglofil
Her er tall som bekrefter synsingen min forøvrig: |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Leser
|
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloLisa: Beklager.
|
|
|
#74 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloInteressant kart: |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Travelt opptatt
|
Ja, veldig interessant. Utrolig at det konflikter så få steder i verden. Nesten hele Afrika er jo en fredens oase...
|
![]() |
|
|