Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du om innvandrere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-09, 01:27   #61
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva synes du om innvandrere?

Jeg ser poenget til Brutus. Det er ofte mange kommer fram med giftpilene når sjansen byr seg og blir fort mer giftige enn saklige.

Men når det er sagt, er jeg ikke enig med HI. Det blir fort generaliserende og ord uttalt av folk som kun leser aviser og ikke lever virkeligheten. Jeg bor i en drabantby med folk fra mange nasjoner og flere religioner - og det er ikke så svart/hvitt. Mange er veldig opptatt av å passe inn og lære seg norsk og norsk kultur. Jeg har merket at de som er muslimer ikke bruker å ha bursdagsselskap for barna sine med barnehagekamerater eller skolekamerater, men de sier som regel ja til invitasjoner. På den måten deltar de i det norske samfunnet.

Og jeg synes egentlig at det er fint at Norge har plass for forskjellige religioner og lar dem utøve sin religion uten å bli utsatt for steinkasting på gaten. Det er fint at vi har en slik religionsfrihet. Dessuten er mange nordmenn ganske sære selv når de kommer til f.eks. Spania og lager mini-Norge der nede og er nok like kravstore der, som mange er her.

Gammel 12-07-09, 01:27   #62
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå kan man ikke komme bort fra at alle nordmenn i Spania IKKE er pensjonister som lever på pensjon, trygd og oppsparte midler.
Det finne nok av nordmenn der nede som lever på uføretrygd fra Norge, samtidig som de jobber der nede. Altså trygdemisbrukere.

Så for en tid tilbake på MIgrapolis. Der satt det nordmenn i Spania og mente at utlendinger i Norge måtte lære seg norsk, mens de som var norske og bodde i Spania derimot ikke trengte det.
Blant annet fordi de fikk jo pengene sine fra Norge.

Der jeg jobber har vi mange utlendinger, for tiden mest svensker og polakker, men også endel fra Asia. De er da like mye utlendinger som muslimer. Det vi har av muslimer er forøvrig både jenter og gutter og ingen av jentene bruker hijab eller må dilte etter mannen.

Joda, I know, det finnes en del trygdemisbrukere (og inkassoflykninger) der, men jeg synes fortsatt det ikke har så mye med saken å gjøre.
Og eksempler på frigjorte muslimske jenter er ikke et bevis på at ikke problemene finnes, like lite som mine problematiserte eksempler beviser at det kun er dritt med muslimer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 01:30   #63
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det var en fet imam fra Kanada (hva er det med det landet?) i Oslo i fjor, homo og selvsagt da konvertitt. Han hadde sikkert tolket koranen veldig liberalt. Eller så var han kanskje mer ærlig, outspoken om imam-livet enn hva som er tradisjonen i araber-verdenen. Hva vet jeg?

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 02:12   #64
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, de søker arbeidstillatelse, slik som man kan gjøre her også. Eller bor som pensjonister i Spania på pensjonen, trygd, oppsparte midler. Det er fortsatt langt i fra det samme.

Nei, nettopp. Det er ikke det samme. Vi sitter på den grønne gren og forgremmes over at noen belaster systemet som vi betaler for gjennom våre skatter og avgifter (og oljepenger). Så kjøper vi oss avlat gjennom innsamlingsaksjoner og fadderskap, og føler oss gavmilde - vi bor jo tross alt i det landet som yter mest bistand per innbygger.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg må få lov til å mislike at slike skikker og tradisjoner fører videre i et samfunn som i mine øyne har kommet svært mye lengre og er mye bedre. Det er ikke å integrere seg.

Ytringsfriheten skal i utgangspunktet gjelde alle.
Som du innrømmer lenger opp i diskusjonen - det er religionen som utgjør kjernen i konfliktmaterialet. Det kan jeg på sett og vis forstå, men kanskje med en smak av at det blir på samme måte som at selmorderne i Waco representerer meg og min kultur. Det er skremmende med talibans fremrykking i Pakistan og fundamentalistisk islam i andre land. Men hva så? Skal religionsfriheten inndras?
Kommet lengre i hva da? Utvikling? Å finne ut hvordan det moderne samfunn skal være? Har du en forventning om at resten av verden med tid og stunder vil nå 'vårt nivå' når det gjelder samfunnsmessig utvikling? Dette betinger isåfall at dagens vestlige samfunn skal sees på som et idealsamfunn det er verdt å strekke seg mot. Jeg er ikke så sikker på at samfunn med en annen historie og religion nødvendigvis synes det er tilfelle.

Gammel 12-07-09, 03:09   #65
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det samme om alle typer mennesker. Har vi kjemi og kommer overens er alt fint. Har vi ikke kjemi så ok, da har vi ikke kjemi. Enkelt og greit.
De som er drittsekker er like mye drittsekker enten de er norske, svenske, engelske, amerikanske, pakistanske eller annet. Det å skulle gjøre seg opp en mening om "gruppen" innvandrere er fryktelig vanskelig, for innvandrere er så mangt.
Jeg har flere venner, kolleger, bekjente og familie som er innvandrere på ett eller annet plan, bør jeg mene noe om dem? De er like forskjellige som alle andre.

Gammel 12-07-09, 03:33   #66
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og om du noen gang klarer å skrive noe som helst gjennomtenkt om emnet, så tror jeg at jeg pisser på meg i sjokk. Steike så lei jeg er av klisjéoppgulpinga di.

Når det er ytret: Jeg har jaggu meg blitt kulturist!
Ja, det har jeg!
Veldig langt fra FRP's "såkalte" kulturisme. Jeg velger å ha min egen.
DET er frihet!

Gammel 12-07-09, 03:36   #67
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Altså: Min oppfatning av folkeskikk, det være seg foreldre, svigerforeldre, naboer, barn, barnebarn, etc, etc.
Jeg setter pris på noen verdier, og tar avstand fra andre.
SÅ enkelt kan det faktisk være, og SÅ vanskelig!

Gammel 12-07-09, 03:37   #68
Line*
Expired

Standard

Fordi andre har andre.

Jeg anser meg som tolerant, men visse ting tolererer jeg faktisk ikke.

Skjønn det den som er i stand til det.

Gammel 12-07-09, 09:06   #69
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Si meg frue, har de drukket?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:20   #70
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:20   #71
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det var min tanke også ...

Gammel 12-07-09, 09:39   #72
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Nei, nettopp. Det er ikke det samme. Vi sitter på den grønne gren og forgremmes over at noen belaster systemet som vi betaler for gjennom våre skatter og avgifter (og oljepenger). Så kjøper vi oss avlat gjennom innsamlingsaksjoner og fadderskap, og føler oss gavmilde - vi bor jo tross alt i det landet som yter mest bistand per innbygger.

Ytringsfriheten skal i utgangspunktet gjelde alle.
Som du innrømmer lenger opp i diskusjonen - det er religionen som utgjør kjernen i konfliktmaterialet. Det kan jeg på sett og vis forstå, men kanskje med en smak av at det blir på samme måte som at selmorderne i Waco representerer meg og min kultur. Det er skremmende med talibans fremrykking i Pakistan og fundamentalistisk islam i andre land. Men hva så? Skal religionsfriheten inndras?
Kommet lengre i hva da? Utvikling? Å finne ut hvordan det moderne samfunn skal være? Har du en forventning om at resten av verden med tid og stunder vil nå 'vårt nivå' når det gjelder samfunnsmessig utvikling? Dette betinger isåfall at dagens vestlige samfunn skal sees på som et idealsamfunn det er verdt å strekke seg mot. Jeg er ikke så sikker på at samfunn med en annen historie og religion nødvendigvis synes det er tilfelle.

Jeg drar på ferie nå, så jeg kan egentlig ikke svare, det blir veldig fort og kort.
Det første avsnittet til følger jeg ikke helt.
Ja, ytringsfriheten skal gjelde alle, men det betyr ikke at alt skal ha innflytelse. Det betyr også at man kan være religionskritisk mot enkelte religioner/kulturer. Talibans og andre fundementalistiske regjeringer gjelder for forferdelig mange flere millioner mennesker enn selvmorderne i Waco, ingen god sammenligning igjen.
Jeg tror ikke at alle kan nå den utvikling vi har, og at vårt samfunn noen gang vil sees på som idealsamfunn for mange land, men for oss som ser på det som et mye større ideal vil det være verdt å kjempe for og mot motkrefter. Jeg vil også at Norge skal jobbe mot at enkelte gamle religiøse og kulturelle skikker skal få stort fotfeste her, fordi det strider mot det vi har utviklet oss mot og for. Så er det annerledes hva som skal gjelde her i landet for de som skal bo her, enn hva som skal gjelde i andre land som ser på Vestens samfunn som langt ifra det de ønsker.
Dette ble kjapt og lite velformulert, nå må jeg dra på ferie.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:50   #73
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dulter hard på Inagh.

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Fordi andre har andre.

Kan du utdype?

Gammel 12-07-09, 11:04   #74
Skvetten
Passiv

Standard

Leste meg gjennom tråden i natt og må si at jeg ble liggende å tenke på den en god lang stund. For det er så rart at hver gang det blir snakk om invandring så er det Muslimer det gjelder mystisk nok. Det er som om invadring er synonymt med å være Muslim og de skal vi visstnok ta avstand fra. Jeg blir litt matt og det vitner om holdninger og fordommer som vi vanligvis projiserer at vi velger å ikke ha. Heldigvis er det ikke slik at samtlige Muslimske kvinner er undertrykkede, at samtlige Muslimske menn er monstre eller at alle Muslimer er ute av stand til å tilpasse seg andre samfunn og kulturer.

Det er godt å se at HI har moderet sine tanker på grunn av tråden for det gav meg dårlig smak i munnen å skulle se innvandrere som en homogen gruppe. Når jeg tenker på innvandring tenker jeg på spennende mennesker fra andre land som tar med seg sin egen kultur som vi er heldige nok til å få en smakebit fra. Innvandring gir et større perspektiv på verden og jeg tror jammen det er godt for nordmenn at det er en større diversitet i befolkningen.

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 11:28   #75
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Når jeg tenker på innvandring tenker jeg på spennende mennesker fra andre land som tar med seg sin egen kultur som vi er heldige nok til å få en smakebit fra. Innvandring gir et større perspektiv på verden og jeg tror jammen det er godt for nordmenn at det er en større diversitet i befolkningen.

(Kilde: youtube.com)

Jaja, den fikk jeg billig....

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 11:31   #76
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men hva mener noen med å si at 'ikke alle har kommet like langt som oss'?

(Ikke ordrett gjengitt og ikke hentet kun fra denne diskusjonen, men en generell oppfatning jeg mener ofte kommer frem i denne type diskusjoner :fårklarer: )

Gammel 12-07-09, 11:39   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amelia, her.

Mange gode innspill her! Siden innlegget mitt viste å skape en del negative reaksjoner synes jeg det er riktig å få frem at dette ikke var ment som noe negativt innlegg. Snarere tvert imot! jeg hadde håpet jeg kunne få frem klarere refleksjoner på rasisme og hvilket syn folk har på innvandrere. Jeg forstår selvsagt at man ikke kan skjære alle innvandrere over en kam og at det også er forskjellige typer av innvandring. Om innlegget mitt var basert på for generelle antakelser beklager jeg dette på det sterkeste. Jeg synes likevel det er flott å se så mange engasjerte FPere her inne og synes det er bra å se at de fleste er rimelig reflekterte på spørsmålet om innvandring for det er ingen tvil om at dette er et hett tema også i mediene. Takker igjen for de mange gode innspill som bidrar til å utdype mitt syn på innvandrere generelt

Men å svare på spørsmål stilt deg, nei det klarer du ikke.

Gammel 12-07-09, 11:43   #78
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jaja, den fikk jeg billig....

Noe måtte jo du også få, vi er da ikke ekskluderende. Må si at jeg ikke fatter hvorfor du deltar uten noe å si. Det er jo bare pisspreik, unnskyld uttrykket som kommer fra din kant.

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 11:59   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amelia; hva med å faktisk svare på spørsmålene som har blitt stilt deg, i stedet for å bare kaste ut et utrolig lite reflektert innlegg, så si at du har tenkt gjennom saken og det sikkert ikke er sånn alikevel, og så skal alt være bra?

Jeg lurer fremdeles på hva du mener er "norsk kultur"?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 12:03   #80
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg lurer fremdeles på hva du mener er "norsk kultur"?

Ja, du sier noe der. Hva er det, Amelia?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.