Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du om innvandrere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-09, 20:27   #121
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes du om innvandrere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på utdannelser mellom land, og der det finnes vesentlige forsskjeller burde det være mulig å ta påbyggingskurs, eller en slags eksamen, som viser at innehaveren har "norsk standard" på kunnskapen. En annen ting som er skikkelig håreisende, er at studenter med f.eks. utdannelse fra et universitet i Sør-Afrika ikke får utdannelsen godkjent i Norge, mens norske studenter som har utvekslet og har nøyaktig samme utdannelse fra samme universitet, de får den godkjent. Universitas, studentavisa i Oslo gjorde en artikkelserie på dette for noen år tilbake.

Det er sikkert forskjell mellom utdannelsene, men et system som kvalitetssikrer bør jo være mulig å få på plass?

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 20:27   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Det er sikkert forskjell mellom utdannelsene, men et system som kvalitetssikrer bør jo være mulig å få på plass?

Ja, absolutt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 22:40   #123
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ad utdannelse: i mange land er det ikke lagt opp til at alle skal ha samme muligheter hva gjelder skolegang. Ofte er det familiens økonomi som styrer om man får anledning til å ta en høyere utdannelse, eller ikke. Kunnskap og egnethet behøver ikke ha noe å si. Derfor er det veldig viktig å faktisk gjennomføre noen undersøkelser vedrørende studiene, særlig embetsstudier.

Gammel 12-07-09, 23:26   #124
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge foreldrenes økonomi ikke styrer utfallet av utdannelsen så syns jeg ikke utgangspunktet om egnethet er så veldig annerledes enn her. Det finnes nok av folk her også som er utdannet til noe de ikke nødvendigvis er spesielt gode eller egnet til.

Gammel 12-07-09, 23:31   #125
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge foreldrenes økonomi ikke styrer utfallet av utdannelsen så syns jeg ikke utgangspunktet om egnethet er så veldig annerledes enn her. Det finnes nok av folk her også som er utdannet til noe de ikke nødvendigvis er spesielt gode eller egnet til.

Der er jeg ikke enig. Det er veldig naivt å tro at man i land hvor det er nedfelt en helt annen tankegang enn likhetstanken vi har her i Norge, ikke vil risikere at også utfallet av utdannelsen kan påvirkes av familiens status. Det gjør vel ikke noe å ha en "kreditering" med tanke på arbeid i Norge?

Gammel 12-07-09, 23:34   #126
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det gjør vel ikke noe å ha en "kreditering" med tanke på arbeid i Norge?

Eh nei, hvis du leser to av innleggene mine litt lenger opp så er jeg helt for det.

Jeg syns bare det er minst like naivt å tro at vi i Norge utdanner folk som er mer egnet, siden utdannelse ikke styres av økonomi i like stor grad. I USA styres også utdannelse av økonomi, uten at noen har noe voldsomt problem med det der.

Gammel 12-07-09, 23:40   #127
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Eh nei, hvis du leser to av innleggene mine litt lenger opp så er jeg helt for det.

Jeg syns bare det er minst like naivt å tro at vi i Norge utdanner folk som er mer egnet, siden utdannelse ikke styres av økonomi i like stor grad. I USA styres også utdannelse av økonomi, uten at noen har noe voldsomt problem med det der.

Ja, jeg så at du var det. Var mer et "ut i lufta" spørsmål. Nei, jeg er på ingen måte dum nok til å tro at utdannelsen i Norge er enestående god. Tvert i mot, jeg vet at f.eks min utdannelse er langt mer mangesidig og fremtidsrettet i andre land. Det jeg prøver å si, er at i enkelte land, vil penger "get you everywhere", og selv om USA (og UK!) nok kan være et eksempel på pengestyrt utdannelse, tør jeg påstå at selv der er stipendordninger o.l. mer satt i system enn i de fleste land i den skåkalte 3.verden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.