Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?
Jeg syne 1åringer absolutt har noe i en barnehage å gjøre. 95% av alle 1åringer i barnehagen tilpasser seg veldig fort og stortrives. Er innimellom vi har noen som bruker lenger tid på å tilpasse seg. Disse kunne nok hatt det veldig godt hjemme 1år til. Men det jeg ser og er at om disse barna får tid og mulighet til å tilpasse seg på sine egne primisser så har de en UTROLIG sosial utvikling.
Jeg kommer aldri til å gå hjemme mer enn 1år med mine fremtidige barn, og gikk hjemme i 13mnd med 2åringen jeg har nå. Det passet oss begge perfekt. Han var veldig klar for mer sosial samspill og jeg var klar for mer voksenkontakt. Jeg har behov for å være sammen med andre voksne og utvikle meg ved å enten studere eller være i jobb. Jeg jobber jo som pedaog på småbarnsavdeling så er ikke det at jeg ikke vil være med barn
De små barna lærer helt andre egenskaper ved å være sammen med jevnaldrene barn, og andre voksne enn foreldrene.
Jeg ville mye heller hatt kortere arbeidsdager enn lenger permisjon. Nå har jeg bare 6 1/2 timers arbeidsdag så vi klarer å få en veldig grei barnehagedag for vår 2åring. Etter 4 ukers ferie savner han barnehagen sånn at han snakker i søvne om den, vil kjøre der hver gang vi setter oss i bilen osv. Det er ingen tvil om at han ønsker å være der.
|