Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En stemme på Høyre er en stemme på FrP

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-09, 18:46   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En stemme på Høyre er en stemme på FrP

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er også veldig glad i bibliotekene. Stemmer at det ikke er bibliotekene somskal kjøpe bøkene, men de tvinges jo til å ta dem inn, og børste støv av dem i et par år. Og mange bibliotekarer ønsker seg heller de pengene disse bøkene koster, slik at de kan kjøpe inn bøker de selv ønsker skal være en del av tilbudet.

Innkjøpsordningen støtter ganske mye annet enn at bibliotekene skal ha bøker å låne ut, så jeg syns ikke bibliotekene alene skal få bestemme hva de pengene eventuelt skulle gått til. Som P.K. sier, man kan godt diskutere innkjøpsordningen, hvordan den fungerer, spesielt hvem som bestemmer hvilke bøker som skal velges ut, men norsk litteratur hadde nok sett ganske anderledes ut uten denne ordningen. Det er det relativt bred enighet om, altså.
Jeg syns det er tullete å fremstille det som om dette er bøker ingen leser, og at bibliotekene kun er en lagringsplass for disse bøkene. Det er rett og slett løgn.

Målet med innkjøpsordningen:

Sitat:

Sikre utgiving
Innkjøpsordninga garanterer forlaga eit minstesal på 1 000 eksemplar av bøker for vaksne og 1 550 eksemplar av barne- og ungdomsbøker – 1 000 til folkebiblioteka og 550 til skulebibliotek i grunnskolen. Med ein slik salsgaranti kan førsteopplaga bli større, og forlaga kan gi ut litteratur som det elles ikkje hadde vore så lett å publisere med tanke på salet åleine.
Sikre tilgang til bøkene
Dei innkjøpte bøkene sendast til folke- og skulebiblioteka og til nokre mottakarar i utlandet. Publikum kan slik gjere seg kjent med heile årgangar av samtidslitteraturen.
Sikre forfattarane betre inntekter
Norsk kulturråd betaler ein del av forfattaranes royalty. Den aukar til 20 % for prosa og dramatikk og til 22,5 % for lyrikk og barne- og ungdomsbøker mot normalt 15 %. Slik hjelper ordninga til å betre forfattaranes økonomiske kår og rekruttering til yrket.

Sist redigert av Tallulah : 05-08-09 kl 18:56.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 18:59   #102
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vært helt tydelig på hva jeg prøver å kommunisere her, ser jeg. Det ble en slengbemerkning som kom litt teit ut. Innkjøptordningen er jo en kjempestor og omfattende sak som er grundig utredet av folk som har greie på det, altså. Men det blir enda en sak der folk på grasrota kan oppfatte at "hvorfor i alle dager sitter det noen fjomper der inne i Oslo og prakker på oss en hel stabel med bøker ingen leser???". For det opplever de jo. At de også får en stabel med bøker som blir satt stor pris på ser man kanskje ikke like godt.

Men det finnes et inntrykk av at "noen der inne sitter og bestemmer over den gode smak og at det helst skal være vanskelig og sært og mest mulig zpezielt for at det skal være verdt noe".

Gammel 05-08-09, 19:01   #103
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og med "på grasrota" tenker jeg i denne sammenheng på bibliotekarer, altså, og ikke Roger på puben.

Gammel 05-08-09, 19:04   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå så jeg den andre kommentaren din, og da blir dette innlegget litt feil. Jeg trodde du snakket om Roger. Er det virkelig en mengde bibliotekarer der ute som tenker sånn?

Men det finnes et inntrykk av at "noen der inne sitter og bestemmer over den gode smak og at det helst skal være vanskelig og sært og mest mulig zpezielt for at det skal være verdt noe".

Det gjør det garantert. Jeg fikk referert en historie av en svensk performancekunster her om dagen, en meget høyrevridd politiker i Sverige hadde sagt noe sånt som "Vanlige folk er fornøyd med å jobbe fra ni til fire og lengte etter ferien, også kommer det en teaterregissør og forteller dem at de ikke er lykkelige!"

Det man ikke ser er at hvis man vil at alt skal være vanlig tar man også avgjørelser for veldig mange andre. Og jeg tror ærlig og oppriktig at hvis vi ikke har disse menneskene som liker utfordrende kunst og kultur blir vi et uintelligent og dumt samfunn.

Gammel 05-08-09, 19:09   #105
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men finnes det ikke en del "keiserens nye klær" innimellom?

Jeg husker en historie fra noen år tilbake, før Morgenbladet la om til å kunne leses av folk flest. Den gangen var det fullt av utrolig vanskelige og høytflygende greier som jeg alltid hadde en mistanke om at det måtte være utrolig få som forstod noe av? En gang sendte noen inn en kronikk som var skikkelig, skikkelig vanskelig å få tak på. Dype greier. Og den ble møtt med fullstendig stillhet. Ingen kommenterte på den, men ingen sa heller at det var vrøvl. Noe det var. Ingenting av det som stod der gav noen mening - det var en test. (Altså, jeg vet ikke om denne historien er sann, men jeg tror jommen den KUNNE vært det. )

Gammel 05-08-09, 19:11   #106
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Selvfølgelig finnes det noen keisere uten klær! Men syns du virkelig det er et argument i mot utfordrende kunst som helhet? Jeg har hørt historien din jeg også, og den kan like gjerne ha blitt forbigått i stillhet fordi man ikke syns det er verdt å kommentere noe man gjennomskuer som vrøvl.

Og ang. de misfornøyde bibliotekarene, biblioteksjefene er tydeligvis ikke så misfornøyde.

Gammel 05-08-09, 19:23   #107
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nei, det syns jeg altså ikke. Jeg blander litt sammen her, er litt oppriktig spørrende, og litt djevelens advokat.

En og annen naken keiser er ikke noe problem, men dersom det er sånn at det er mange i de gruppene som er beslutningstakere som ikke roper "han er naken!!!" av frykt for å drite seg ut, DA er det et problem. Og jeg vet ikke om det er tilfelle, men det jeg vet er at mange TROR det er tilfelle.

Men altså, jeg sitter og skulker kveldsmatplikt for å jobbe her, så nå slutter jeg.

Gammel 05-08-09, 19:35   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

En og annen naken keiser er ikke noe problem, men dersom det er sånn at det er mange i de gruppene som er beslutningstakere som ikke roper "han er naken!!!" av frykt for å drite seg ut, DA er det et problem. Og jeg vet ikke om det er tilfelle, men det jeg vet er at mange TROR det er tilfelle.

Et hvert miljø har sin andel nakne keisere, men jeg tror nok at kunst og kultur har noen av de miljøene folk er minst redd for å rope "HAN ER NAKEN!".

Gammel 05-08-09, 19:55   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det blir egentlig interessant å se hvordan den store konflikten mellom H og FrP kan spilles ut i regjering. For det er jo enorm forskjell.

Gammel 05-08-09, 20:20   #110
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

For det er jo enorm forskjell.

Mellom FrP og «statsmannshøyre» med Kåre Willoch og Kaci Kullmann Five som representanter ja, men er forskjellen virkelig enorm mellom FrP og «banditthøyre» representert ved Erna Solberg og Jan Tore Sanner også?

Ben "don't look too different from up here" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 21:10   #111
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Mellom FrP og «statsmannshøyre» med Kåre Willoch og Kaci Kullmann Five som representanter ja, men er forskjellen virkelig enorm mellom FrP og «banditthøyre» representert ved Erna Solberg og Jan Tore Sanner også?
Ben "don't look too different from up here" Murphy

Good -and rather scary -point.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 21:11   #112
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

I forhold til kultur og bibliotekene tillater jeg meg et hjertesukk. Det blir på mange måter litt meningsløst når kulturbudsjettet skal opprettholdes og bøker kjøpes inn, samtidig som kommunene kutter i åpningstidene på bibliotekene. Det er flere år siden biblioteket her i byen sluttet å ha lørdagsåpent. Så forsvant ettermiddags-åpningen. Nå tror jeg det er åpent tre dager i uka. Hvem er biblioteket for da? Barnehager på tur? Jeg har aldri vært noen stor bibliotekbruker, men med reduserte åpningstider (som følge av stramt kommunebudsjett, antar jeg) så føler jeg ikke lengre at bibliotek-tilbudet er interessant for meg. Så bruker jeg (og sikkert mange andre) biblioteket mindre, besøkstallene går ned, og kommunen kutter mer... det er lovpålagt med bibliotektjeneste, men ingen sier hvor ofte og hvor lenge...

På de kommunale budsjettene blir bibliotek og idrettshaller satt opp mot eldreomsorg og sosialhjelp, og da er det åpenbart at kulturen havner i siste rekke. Sett i et slikt lys virker den statlige satsingen på kultur feil. Det ender med at staten satser på tiltak som faktisk ikke når hele befolkningen. Det blir en del smal kunst og litteratur, og bibliotekene holder stengt. Hvor når "vanlige folk" kulturen?

Så lenge kommunene sliter med å ha nok sykehjemsplasser, skolene mangler kvalifiserte lærere og barnevernet bryter lover daglig på grunn av økonomien så slår det meg ikke at "la oss satse på kultur, dere!"

Uten at jeg kjenner Frp sitt program inngående oppfatter jeg at det er her mye av problemet ligger. Det blir feil i de aller flestes øyne å satse på kultur og la gamle mennesker dø hjemme i mangel på sykehjemsplasser.

Frp ønsker å være et folkelig parti, og i forhold til kultur tror jeg at de treffer "folk flest" ganske godt. Vi satser ikke på eksklusiv kunst for noen få når helse og velferd halter og går. (Tilsvarende til i privatlivet, de færreste bruker penger på kunst og opera hvis de ikke har penger til mat og strømregningen.)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 21:35   #113
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det som er kjøpt inn av innkjøpsordningen for året 2009 når det gjelder voksen prosa. "Smalheten" var nok mer utpreget før tror jeg, og for de fleste bibliotek i mindre kommuner vil jeg tro dette er et kjærkomment tilskudd i forhold til hva man kan tilby lånerene.

Når det gjelder åpningstider er jeg enig i at tilgjengelighet er alfa og omega.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 21:42   #114
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vi satser ikke på eksklusiv kunst for noen få når helse og velferd halter og går. (Tilsvarende til i privatlivet, de færreste bruker penger på kunst og opera hvis de ikke har penger til mat og strømregningen.)

Feil. Undersøkelser viser at kulturbruken går opp i økonomiske nedgangstider. Og hvis du leser innleggene mine vil du se at Frps kutt vil ikke gå ut over eksklusiv kunst for noen få, men ødelegge det kulturlivet grasrota benytter seg. av. Jeg anbefaler alle å gå innpå kulturrådets sider og se hva de faktisk støtter. Det er ikke bare rart samtidsteater.

Jeg er for øvrig enig i at åpningstidene til blant annet biblioteket burde bli bedre, men jeg ser ikke at siden kommunene ikke vil satse burde ikke staten gjøre det heller er den logiske slutningen.

Sist redigert av Tallulah : 05-08-09 kl 21:54.
Gammel 05-08-09, 21:49   #115
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og jeg er fullstendig enig med Glitter der.

Et samfunn uten kultur er et fattig samfunn, og en tanke som slår meg med innvandrerfiendligheten til FRP er om de tenker på hva som vil skje med samfunnet vårt om de tar bort kulturen? Kanskje de skulle ta seg noen runder med konsekvenser?

Gammel 05-08-09, 21:54   #116
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Og jeg er fullstendig enig med Glitter der.

Et samfunn uten kultur er et fattig samfunn, og en tanke som slår meg med innvandrerfiendligheten til FRP er om de tenker på hva som vil skje med samfunnet vårt om de tar bort kulturen? Kanskje de skulle ta seg noen runder med konsekvenser?

De tenker ikke konsekvenser, de tenker stemmesanking. Og kunst og kultur, på grunn av at den ikke kan måles og fordi mange ser på det som elitistisk, er et lett offer. De vet at de får med seg mange på argumentasjonen, og de vet at folk flest kan lite om kulturpolitikk så de kan ikke bli stilt til veggs på det.

I tillegg så tror jeg ikke de forstår sammenhengen mellom elitekultur og folkekultur. De tror at ved å kutte støtte til "elitekunst", så vil "folkekunsten" og den norske kulturen blomstre. For organisasjoner som driver med unorsk kultur skal selvsagt ikke få en eneste krone. De tror rett og slett at hvem som helst kan regissere Stiklestad-spelet og få lokalbefolkningen med.

Gammel 05-08-09, 23:09   #117
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Litt på siden, men bibliotekene er også flotte integreringstiltak. Der jeg kommer fra bruker i hvert fall innvandrerne biblioteket MASSE.

Gammel 05-08-09, 23:14   #118
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Standard

Og det har jo igjen noe med det at det er et sted du er vekommen uavhengig av sosial status, relgiøs tilhørighet, politisk ståsted, eller økonomi.

Et bibliotek er en nøytral arena der man kan skaffe seg det man trenger, enten det er kunnskap, eller mer ren underholdning.

Jeg lurer virkelig på hvordan det ville gått med integreringen rundt om om man ikke hadde bibliotekene.

Gammel 05-08-09, 23:31   #119
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har stemt Høyre tidligere, men er som alltid usikker på om jeg kommer til å gjøre det igjen - kan hverken svare ja eller nei på det per nå.

Gammel 06-08-09, 09:52   #120
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Nå ville ikke jeg i utgangspunktet stemt Høyre, men flørting med FrP gjør at de er helt utelukket nå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.