Sv: En stemme på Høyre er en stemme på FrP
I forhold til kultur og bibliotekene tillater jeg meg et hjertesukk. Det blir på mange måter litt meningsløst når kulturbudsjettet skal opprettholdes og bøker kjøpes inn, samtidig som kommunene kutter i åpningstidene på bibliotekene. Det er flere år siden biblioteket her i byen sluttet å ha lørdagsåpent. Så forsvant ettermiddags-åpningen. Nå tror jeg det er åpent tre dager i uka. Hvem er biblioteket for da? Barnehager på tur? Jeg har aldri vært noen stor bibliotekbruker, men med reduserte åpningstider (som følge av stramt kommunebudsjett, antar jeg) så føler jeg ikke lengre at bibliotek-tilbudet er interessant for meg. Så bruker jeg (og sikkert mange andre) biblioteket mindre, besøkstallene går ned, og kommunen kutter mer... det er lovpålagt med bibliotektjeneste, men ingen sier hvor ofte og hvor lenge...
På de kommunale budsjettene blir bibliotek og idrettshaller satt opp mot eldreomsorg og sosialhjelp, og da er det åpenbart at kulturen havner i siste rekke. Sett i et slikt lys virker den statlige satsingen på kultur feil. Det ender med at staten satser på tiltak som faktisk ikke når hele befolkningen. Det blir en del smal kunst og litteratur, og bibliotekene holder stengt. Hvor når "vanlige folk" kulturen?
Så lenge kommunene sliter med å ha nok sykehjemsplasser, skolene mangler kvalifiserte lærere og barnevernet bryter lover daglig på grunn av økonomien så slår det meg ikke at "la oss satse på kultur, dere!"
Uten at jeg kjenner Frp sitt program inngående oppfatter jeg at det er her mye av problemet ligger. Det blir feil i de aller flestes øyne å satse på kultur og la gamle mennesker dø hjemme i mangel på sykehjemsplasser.
Frp ønsker å være et folkelig parti, og i forhold til kultur tror jeg at de treffer "folk flest" ganske godt. Vi satser ikke på eksklusiv kunst for noen få når helse og velferd halter og går. (Tilsvarende til i privatlivet, de færreste bruker penger på kunst og opera hvis de ikke har penger til mat og strømregningen.)
|