Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor villig låner du vekk dine ting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 16:16   #21
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor villig låner du vekk dine ting

Jeg vet ikke med huset, men bilen låner jeg gjerne ut. Det meste annet også.

Gammel 19-08-09, 16:18   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen som vil låne bilen min.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:19   #23
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg låner ut det meste unntatt penger.

Gammel 19-08-09, 16:19   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er ingen som vil låne bilen min.

Jeg tviler på at det finnes noen som har nerver til å spørre om å få låne min. :kjentsomnazi:

Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:22   #25
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Men selv om mange sier ja, de hadde lånt bort dette og hint, betyr ikke det nødvendigvis at du er nødt til å si det.

Si nei, Mani. Du har jo ikke lyst til å låne det bort - det er vel derfor du spør?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:22   #26
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så det dere egentlig sier er at det er lite legitimt å være restriktiv på utlån av egne ting?
Jeg er egentlig ikke så glad i det der nemlig, har sikkert altfor sterkt utviklet eiendomfølelse for mine ting (ungene inkludert) Så har det seg sånn at vi tydeligvis eier mange ting som andre har lyst til å låne og jeg jobber litt her for å sortere hva som er hva merker jeg.

Gammel 19-08-09, 16:24   #27
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanskje jeg har sagt nei litt for mange ganger og det er der problemet ligger Dragen.

Gammel 19-08-09, 16:24   #28
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg låner villig vekk. F eks låner jeg gjerne bilen bort til venner. Nå innrømmer jeg at vi har et litt unikt forhold, men vi har et vennepar som like ved oss, og vi pleier å spøke med "felleseie". Det er ikke bare spøk, for det er mye sånt at vårt er deres, og omvendt.

Vi hadde en sånn "felleseie" greie med min tidligere nabo. Jeg har trillebår, du har spade. Vi kan låne av hverandre. Veldig praktisk!

Jeg låner bort alt, bortsett fra penger. Og er det noen som spør som ikke får låne, sier jeg det.

Og jeg er vledig kjip på symaskinen min ...

Gammel 19-08-09, 16:29   #29
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Jeg tenker på ting som du eier, bruker selv og er redd for. Bil, båt, hytte, hus osv? Hvor vanlig er det egentlig å spørre om å få låne andres ting, og hvem låner du ut til dersom du har noen grenser på det?

Jeg trenger et sammenligningsgrunnlag her kjenner jeg.

Jeg har lånt bort leiligheten min en gang, men jeg ville ikke gjort det igjen. Det var en leilighet med møbler vi ikke var særlig redd for, og ikke hadde jeg noe særlig annet i den leiligheten som var noe sart heller. Nå har vi lys sofa, lyse tepper og jeg er vel temmelig nøye på at det skal se ordentlig ut. Bilen kunne jeg lånt bort til folk jeg stolte på, og som jeg visste var gode sjåfører. Det er kun én som har spurt, og jeg sa nei. Det var en litt uvøren kollega som akkurat hadde fått lappen og hadde glemt noe hjemme.
Hytte har jeg ikke, men den kunne jeg nok vært mer villig til å låne bort enn huset. Kanskje. Kommer an på hva slags hytte og inventaret. Søsteren min har hytte, og den har vi en sjelden gang spurt om å få låne, men jeg liker det egentlig ikke. Det kunne ikke ramle meg inn å spørre om å få låne huset/leiligheten til noen. Kanskje søsknene mine, men det måtte vært i et krisetilfelle i så fall.

Gammel 19-08-09, 16:30   #30
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Kanskje jeg har sagt nei litt for mange ganger og det er der problemet ligger Dragen.

Da må du enten tilby deg å låne bort, eller leve med det.

Gammel 19-08-09, 16:34   #31
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Vi hadde en sånn "felleseie" greie med min tidligere nabo. Jeg har trillebår, du har spade. Vi kan låne av hverandre. Veldig praktisk!

Sånn har vi det nå, og det er helt greit. Det er mennesker som tar vare på greiene, og som gir omtrent det samme i retur.
Penger kan jeg ikke huske å ha blitt spurt om å låne vekk, i alle fall ikke mer enn noen hundre kroner i utlegg. Jeg kunne nok lånt litt penger til en god venn om han trengte det. Jeg merker at jeg er litt restriktiv med å låne bort til hvemsomhelst, for jeg er veldig nøye med tingene mine. Jeg har fått tilbake CD-plater med riper, sår og ødelagt cover - ikke morsomt. Heller ikke veldig morsomt å få tilbake bøker som ser ut som de har vært gjennom krigen.

Gammel 19-08-09, 16:39   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos bøker: Hvor lenge er det vanlig å låne en bok? En bekjent fikk låne to bøker av meg for godt over et år siden. Burde jeg ha fått dem tilbake by now, eller er bøker slike ting man kan låne leeenge?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:40   #33
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer nok litt an på hvem som spør. Bilen er jeg ikke så fryktelig sær på, men huset mitt er ganske hellig. Jeg liker å ha overnattingsgjester, men da skal jeg være hjemme selv. Jeg liker ikke å låne bort huset til andre hvis jeg ikke skal være hjemme. Er redd for snoking i private ting.

Hvordan det blir med hytta vet jeg ikke. Jeg får se når den blir ferdig.

Gammel 19-08-09, 16:41   #34
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Apropos bøker: Hvor lenge er det vanlig å låne en bok? En bekjent fikk låne to bøker av meg for godt over et år siden. Burde jeg ha fått dem tilbake by now, eller er bøker slike ting man kan låne leeenge?

De burde du fått tilbake. Det er lett å glemme bøker man har lånt så jeg ville spurt etter de.

Gammel 19-08-09, 16:41   #35
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

4 uker. Deretter venter du to uker til, før du sender det første gebyret. Førti kroner.

Deretter venter du litt til, før du sender den neste gebyret; 80,-

Siste varsel er 250,- for å erstatte boken.

Etter dette overlater du saken til Pitbull Inkasso.

Gammel 19-08-09, 16:44   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mani - det er helt ok å ikke låne bort. Når jeg sier kanskje på huset så er det sikkert bare fordi det aldri er noen som spør.

Jeg pleier å være ærlig også på det jeg. Jeg sier rett ut at jeg er så kapitalistisk at hvis du låner min bil og får en mikroskopisk ripe i den så er det meget mulig at du blir mye blakkere enn du hadde sett for deg for en så liten ripe som jeg burde kunnet leve med - og at relasjonen ryker. Eller at jeg blir så forbannet fordi du har laget ripe i bilen min at relasjonen ryker. Ergo - trenger du bil så skaff deg en bil. Er det krise så kjører jeg deg dit du skal med min bil fordi jeg er glad i deg.

Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:46   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

De burde du fått tilbake. Det er lett å glemme bøker man har lånt så jeg ville spurt etter de.

Ja, kanskje det. Faktisk kom jeg på det nå, hadde ikke tenkt på de bøkene på lenge jeg heller, men den ene kunne jeg gjerne tenke meg å lese om igjen.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

4 uker. Deretter venter du to uker til, før du sender det første gebyret. Førti kroner.

Deretter venter du litt til, før du sender den neste gebyret; 80,-

Siste varsel er 250,- for å erstatte boken.

Etter dette overlater du saken til Pitbull Inkasso.

Pitbull inkasso? Jobber du der, eller?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:48   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden minte meg på at jeg kanskje burde få igjen tusenlappen jeg lånte bort til en fyr tidlig i sommer. :gullfisk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:48   #39
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Tja, ganske villig tror jeg, så sant det passer da. Men da gjelder det folk jeg kjenner og stoler på. Kjenner ikke så mange jeg ikke stoler på.

Penger låner jeg også vekk - innenfor den grensa hvor jeg har råd til tap. Men nå blir jeg heldigvis sjelden spurt.

Tror det er lett å si at jeg er villig til å låne vekk, ettersom det er så få som spør. Jeg kan også finne på å spørre om å få låne selv, men da under forutsetning av at "du må si nei dersom det ikke passer (og grunnen til at det ikke passer har jeg ingenting med)".

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:49   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leiligheten vår er det ingen som vil låne, så den saken er grei. Folk gjør bare narr av hvor trangt vi har det. Vi lånte bort den gamle bilen vår til venner i noen måneder, og så låner jeg bort bøker, men ellers har jeg visst ikke så mye som er ettertraktet.

... og nå kom jeg på at jeg lånte en bok av Xian for sikkert tre år siden som fortsatt ligger i bokhylla. Det likner egentlig ikke meg, håper jeg.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.