|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lønnsnivået i NorgeNettopp. Og, som Smilefjes sier: Man kan fint skaffe et sted å bo, under halvtimes fra Oslo sentrum, til priser som er helt sammenlignbare med Norge for øvrig.
|
|
|
#82 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lønnsnivået i Norge
Men lønnen i Oslo har da et påslag, har den ikke? Det er bare ikke satt i system slik som Londontilleget i England. I min bransje er det iallfall, så vidt jeg forstår, høyere lønninger og timepriser i Oslo enn i for eksempel Lillehammer eller Bergen. Men offentlig sektor har vel ikke noe påslag så vidt jeg vet. I London har jo offentlig ansatte noen tusen pund ekstra i året. Og dette er vel begrunnet i at lønns- og kostnadsnivået i London er høyere, ikke i at skal være en menneskerett å bo der. Det er mulig det ikke er et problem her i landet, men hvis det er det syns jeg det blir bakvendt å fremstille det som en subsidiering slik du gjør; poenget vil jo i så fall være at man ønsker godt kvalifiserte offentlig ansatte i høykostområder også, og at det offentlige, i likhet med private aktører, for å få det faktisk må betale det det koster. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
I mål
|
Dette avhenger jo helt av hvor i Oslo man snakker om, det avhenger av hvor mye penger man forøvrig bruker, hvor store krav man har til bolig - standard og størrelse - men alle jeg kjenner har klart å etablere seg her som nyutdannet iallfall, så helt umulig skal det nå ikke være. Selvfølgelig noe avhengig av lønnsnivå, men også avhengig av om man feks starter med noe lite og "kjøper seg opp" i markedet; om man er villig til omfattende oppussing etc etc. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Har bakt søte kaker
|
Joda, men hva med de arbeidsplassene som vi faktisk trenger for å få byen til å gå rundt? Som førskolelærere og sykepleiere? Hvordan skal vi forvente at disse arbeidsplassene blir besatt dersom folk kan tjene like greit i usentrale strøk og bo mye rimeligere. Jeg kan ikke tro at det kan være sååå mye mer attraktivt for disse gruppene å jobbe i Oslo enn å jobbe i sitt lokalmiljø, dersom de likevel må bo et godt stykke utenfor Oslo. Et eksempel er ped.leder på avdelingen til knerten, som bor i Oppegård, han sluttet akkurat for å begynne å jobbe i sin egen kommune. Dette var i hovedsak pga reiseveien.
|
|
|
#85 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Lønnsnivået i NorgeOg BM, det kan godt stemme at lønna i Oslo har påslag for enkelte arbeidsgrupper, men ikke under noe bestemt system.
|
|
|
#86 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men er dette et problem i praksis? Er det vanskeligere å få nok førskolelærere og sykepleiere i Oslo enn ellers i landet?
|
|
|
#87 |
|
I mål
|
Nå vil jeg vel ikke kalle Oppegård for usentrale strøk. Det er dyrere der enn i bydel Søndre Nordstrand for eksempel, sånn generelt. Så da snakker vi jo mer om jobb kontra bolig diskusjonen enn akkurat hvor dyrt det er i Oslo. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Har bakt søte kaker
|
I barnehagen vår er det hvertfall mangel, men jeg har ikke noen generell statistikk.
|
|
|
#89 |
|
I mål
|
Men igjen: For å unngå det må man jo nærmest bo ved siden av arbeidsplassen også innad i byen. Dersom man ikke gjør det, kommer man seg knapt noe sted her i byen uten å bruke en halvtime. Det kan da ikke være en tanke at man skal subsidiere slik at alle har mindre enn en halvtime til jobb? En gang bodde jeg feks på Torshov og jobbet på Frøen, brukte en halvtime. Burde jeg da fått støtte til å kjøpe meg en kåk på Majorstua? |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Har bakt søte kaker
|
Som du ser jeg skrev lenger opp, tok jeg opp boligkostnader fordi det er det vi bruker mest penger på.
|
|
|
#91 |
|
Har bakt søte kaker
|
Ok, så er Oslo spesiell sånn sett, pga kø og slikt som skaper lang reisetid, men jeg tenkte mer på 30-40 minutter på tog, og så legger man til tid til og fra toget. Da blir det fort vekk godt over 1 time.
|
|
|
#92 |
|
Flax
Hvor: Bergen
Vi har sett en lønnsglidning i vår bransje i forhold til hvilke regioner som blir lønnet høyest. For 7-10 år siden var det vesentlig høyere lønninger for våre ansatte i Oslo. Nå "leder" Stavanger, mens Bergen og Oslo er tilnærmet like. Nå har husprisene i Stavanger (og Bergen) også steget kraftig de siste årene, så Oslo er slett ikke alene om å ha høye boligpriser.
|
|
|
#93 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Lønnsnivået i NorgeMikkeline, det tror jeg også på, og Oslo er ikke alene.
|
|
|
#94 |
|
Flax
Oslo er kanskje spesiell på mange måter, men i forhold til trafikken så rushen i både Bergen og Stavanger heller ikke spesielt gunstig. Jeg bor ca 12 minutter fra arbeidsplassen min uten trafikk. På det verste har jeg brukt 1,5 time hjem.
|
|
|
#95 |
|
Flax
Sv: Lønnsnivået i NorgeOg dette var ikke noe forsøk på å starte en "hvem har det egentlig verst" debatt.
|
|
|
#96 |
|
Har bakt søte kaker
|
Og det er veldig bra, synes jeg. Grunnen til at jeg tok frem Oslo, er jo fordi jeg bor her selv. Og jeg ser at de ansatte i barnehagen til knerten ofte har innmari lang reisevei til jobb, og jeg tar meg selv i å undre hvorfor de gidder det.
|
|
|
#97 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Lønnsnivået i NorgeOg dette blir mitt siste bidrag i dag, for jeg må lage middag.
|
|
|
#98 |
|
Peppy!
|
Altså - ja. Enig. Det jeg mener er at justering av lønnen på grunn av høye boligpriser er subsidiering. Å sette lønnen høyere for å få tak i folk, det er markedsstyring. Det er det siste som skjer i realiteten, men det er gjerne det første folk tror når de klager over at byfolk får høyere lønninger. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lønnsnivået i NorgeJeg er sykepleier, og synes ikke lønnen er høy i forhold til ansvar og utdannelse. Men jeg synes heller ikke det kan regnes som et lavtlønnsyrke. |
|
|
|
![]() |
|
|