|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse
Hva er det jeg leser her? Å skjære vekk forhud er det eksakt samme som å skjære i kjønnslepper. Omskjæring er no go uansett kjønn.
|
|
|
#42 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, hvorfor er det hårreisende å sammenligne omskjæring og mildere grad av klitorisamputasjon? Smertegrad av inngrep og påvirkning av seksuallivet er jo omtrent det samme.
Dette er faktisk det reneste sludder, ikke en problemstilling i det virkelige liv.
Peniscancer er farlig ja, men problemet er at menn må vaske seg under forhuden og følge litt med. Dette kan jeg overhodet ikke se er et argument for omskjæring.
Det er en risikofaktor at menn kommer fra lavere lag i befolkningen, og hva er årsaken? Jo, det er personlig hygiene som er problemet. Om man har tenkt å lære sønnen sin å vaske under forhuden så er ikke dette noe problem. Om man tar det opp på et befolkningsnivå og har en stor befolkning med møkkete menn så er det en grunn til å innføre det for så vidt. Men en ganske dårlig grunn. Opplæring i personlig hygiene er greia her.
Heller ikke et gyldig argument i et samfunn hvor man har tilgang til kondom. At omskjæring minker sjansen for å bli smittet av HIV er riktig, men risikosenkingen er ikke så stor at det er noe poeng i vårt samfunn. Dessuten hindrer det ikke mann-til-kvinne-smitte så effekten er derfor mindre enn hva man kunne ha tenkt.
Svaret som over. Omskjæring senker sjansen litt, men langtfra nok til at det er et holdbart argument på individnivå.
Tulleargument, dette er kun kulturbetinget og like dårlig argument som at omskjærte kvinner er penere enn intakte.
Eller å vaske seg.
Det er, siden det er så liten prosent av barn som får UVI, alt for stor Numbers Needed to Treat, at det skal være noe argument for omskjæring. Man kan derimot diskutere om guttebarn med risiko for UVI, så er det indikasjon for omskjæring. Men ikke på ethvert guttebarn som sådan.
|
|
|
#43 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseDet var ryddig svart, Esme.
|
|
|
#44 |
|
prøver å være tål***ig
|
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Det jeg synes er minst like horribelt er dersom det stemmer at denne mannen har hospitert som lege ved tre sykehus uten autorisasjon. At han risikerer 6 års fengsel er på sin plass for en slikt overgrep. Vil en dom for slike overgrep hindre mannen i å få autorisasjon som lege etter at dommen er sonet forresten? |
|
|
|
#46 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Fordi klitoris er den den eneste utvendige delen av det (mulig) erigerte kjønnsorganet jenter har. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Tøff
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg har en venninne som fikk en sønn i april. Han er nå omskåret, og jeg synes det er svært vanskelig å forholde meg til det. Det er en del av meg som virkelig avskyr (og det ordet er ikke sterkt nok til å dekke det jeg føler) henne for at hun kunne gå med på å gjøre det mot gutten sin, og jeg har helt unngått å snakke med henne om dette. Hun skiftet bleie på ham her hjemme hos meg to dager etter operasjonen, og jeg tenkte ikke på å se vekk. Det bildet sitter fremdeles på netthinnen min, og det gjør fysisk vondt i mellomgulvet å tenke på det.
|
|
|
#48 |
|
![]() ![]() ![]() |
Galskap. Han ble kvotert inn etter å ha kvesset saksa si da, eller?
|
|
|
#49 |
|
flisespikker
|
Det synes jeg ikke - mannlige og kvinnelige kjønnsorganer er såpass forskjellige at det er vanskelig å lage helt rette paralleller. Som tegningen du postet viste, så er klitoris et mye større organ enn bare den utvendige delen, og dessuten består ikke kvinners kjønnsorgan bare av klitoris heller. (Uten at jeg tolker deg som tilhenger av gutteomskjæring, altså, og jeg antar at du heller ikke tolker meg som fan av klitoridektomi, eller hva det heter.)
|
|
|
#50 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Jeg vil si at klitoris og penis er direkte sammenlignbare. Det er de som svulmer opp ved opphisselse, og det er de som gir oss orgasmer. Det er i de alle nervene ligger som bringer personen til orgasme. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Mother of Dragons
|
Utenlandske leger må ta et kurs for utenlandske leger, og så hospiterer de på sykehus for å få lisens ev autorisasjon, det er ment som en kvalitetssjekk på ferdighetene i tillegg til den teoretiske eksamenen. At han har hospitert på tre sykehus er litt uvanlig tror jeg.
En slik dom vil nok høyst sannsynlig spille inn om denne personen får autorisasjon. Jeg synes det er helt vilt å gjøre noe slikt, og selv om han er kirurg så er det meningsløst å si at han er kompetent, det er han åpenbart ikke når han gjør slike inngrep uten å ha riktig verktøy og hygieniske forhold.
|
|
|
#52 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er fullstendig klar over anatomien til mannlige og kvinnelige genitalia.
|
|
|
#53 |
|
![]() ![]() ![]() |
Det er ikke omskjæring ved for trang forhud. Det er et kirurgisk inngrep som gjør det mulig for forhuden å la penishodet bli avdekket ved onnani og samleie. Omskjæring er en prosess der hele den sårbare og nervetrådbelagte forhuden, skjæres vekk.
|
|
|
#54 |
|
Mother of Dragons
|
Noen ganger gjør man fullstendig omskjæring ved for trang forhud også, det kommer an på hvordan forhuden er. Man kan få for trang forhud i voksen alder også, f.eks etter betennelser, og da er det ikke nok med et dorsalklipp, fordi det gir klumper, så da fjerner man alt.
|
|
|
#55 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sikkert, men det er noe man ikke gjør før det er absolutt nødvendig. Imidlertid er det nok en ubetinget fordel for kvinnelig seksuell nytelse i et samlag, at forhuden er vekk. Man kommer ikke utenom at utholdenhet i akten er en ubestridt fordel...
|
|
|
#56 |
|
flisespikker
|
Det er bare en ubetinget fordel dersom mannen har et problem med utholdenheten (som mange unge menn jo har) - det er ikke en fordel dersom mannen i stedet har et problem med å opprettholde en ereksjon (som f.eks. mange eldre menn har). Og har han ikke problemer med noen av delene, har det neppe noe særlig å si i noen retning.
|
|
|
#57 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig. Unge menn kan likegodt smelle på en kondom. Eldre menn, spesielt de med diabetes har ofte store problemer med for dårlig følsomhet på penis.
|
|
|
#58 |
|
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#59 |
|
Yes, we can!!
|
Var det aktuelt, da? Er det veldig vanlig i Norge, forresten, blant "etnisk norske"?
|
|
|
#60 |
|
Mother of Dragons
|
Om det hadde vært klare helsemessige gevinster for å gjøre det, så hadde jeg gjort det.
|
![]() |
|
|