Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forumfjas

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-09, 16:09   #41
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forumfjas

Ja, ja. Da har jeg lest litt i Skilpaddas blogg- visste faktisk ikke at den var åpen, men takk for titten!
Jeg har vel i grunn aldri spurt noen om tilgang til bloggen deres, så vidt jeg husker. Delvis fordi jeg ikke kjenner noen her, og derfor ikke har noen jeg føler jeg bør lese bloggen til, og delvis fordi jeg tenker det blir forvirrende med 40 blogger jeg innom hver dag. (Er jeg ikke nok her inne, liksom? ) Er forresten enig med Magnolia (var det?) som sa at fjas ikke nødvendigvis utelukker seriøs diskusjon.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 16:10   #42
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjedet meg litt i det siste, og nå som jeg skal være seriøs mastergradstudent, trenger jeg desperat litt fjas.

Noen av bloggene er fantastiske, og jeg synes bloggene har en misjon, men jeg håper at ikke alt fjaset forsvinner inn i festlige blogger der jeg ikke har tilgang.

Gammel 01-09-09, 16:17   #43
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må gjerne fjase, men ikke i mine tråder

Neida, jeg elsker både fjas og seriøse diskusjoner. Men jeg synes dessverre det har blitt mindre av begge deler.

Jeg kan forstå at bloggene har sin funksjon, og jeg forstår også at folk føler for å ha kontroll med hva de deler med hvem. Men det er ikke å se bort fra at det forriger resten av Fp.

Noen ganger får jeg følelsen av at jeg har forvilla meg inn på en venninnefest der alle kjenner hverandre, men der jeg kjenner ingen. Det ligger så mye underforstått informasjon og humor i innleggene at man like gjerne kan rusle ut igjen. Og det er trist. Jeg sier ikke at alle trådene er sånn, ikke at et flertall er det heller, men det er trist når det blir sånn. Og ofte er det fjasetrådene som ender opp sånn. Man blir ekskludert fra fjaset

I tillegg vil vel også bloggene føre til mindre aktivitet på FP? I alle fall er det sånn for min del at jeg (på tross av min tilværelse som Desperat Husmor med barn på skole og i barnehage) har begrenset med tid til å bruke på FP. Jeg har forsøkt å være en blogger, men innser at når jeg sliter med å finnet tid til å oppdatere bloggen jeg skriver for familie og venner i Norge, så er neppe en blogg på FP det jeg trenger . Ergo blir det heller ikke tid til å lese og kommentere i andres blogger. Jeg kunne jo ha prioritert det, men da hadde det blitt tilsvarende lite aktivitet på forumet. Og sånn er det kanskje for mange andre?

Jeg liker fjas, og jeg liker heftige diskusjoner. I det siste synes jeg at det har minket på begge deler her inne. Og det er synd, for jeg har enda ikke funnet et annet forum med så mye oppegående folk med sterke meninger om ting og tang som her inne.

Gammel 01-09-09, 16:21   #44
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så føler jeg for å slenge tilbake noe jeg har fått prikket et par ganger i det siste, og som får meg til å :knegge: litt:

Jeg er unormalt enig med Irma i denne tråden

Husker ikke om Irma har vært unormalt enig med meg, altså.

Gammel 01-09-09, 16:27   #45
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Fjas er griseviktig.

Ja, det synes jeg også.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det med fjasinga tenker jeg er balansegang. Jeg tenker at det er kjipt hvis seriøse og gode diskusjoner stadig tidlig i diskusjonen blir avsporet med fjørti innlegg av et par personer som har det festlig sammen. Noen avsporinger i ny og ne (også i seriøse diskusjoner) og langfjastæring når det begynner å gå i stå synes jeg utelukkende er positivt.

Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 16:55   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg begriper faktisk ikke dette med at "det ramler så mange folk inn her" som et argument. Vi har flere nivåer her ute i forumet og jeg tror rett og slett en del her er mer paranoid enn meg og det skal faen meg litt til.

Jeg vet ikke om du sikter til meg angående paranoiditet ( ), men for min del dreier det med folk som ramler inn seg ikke om åpenhet/lukkethet og paranoia. Det dreier seg det jeg vil karakterisere som nek diskusjonskompetansemessig (uæh, nå var jeg upolitisk korrekt!) og hva det gjør med forumet som helhet når det blir for mange av den typen. Det er en balansegang det der med å ikke bli et sidrumpa forum med kun de gamle kjente og det å få inn nye mennesker. For min del vil jeg veldig gjerne se nye fjes her på FP jevnlig, jeg synes det er vitaliserende for forumet. Men jeg skulle ønske rekrutteringen ikke ble gjort fra VG. For eksempel.

Gammel 01-09-09, 16:59   #47
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vi har da mer lukkede seksjoner her.

Gammel 01-09-09, 17:01   #48
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er også enig med Irma.
Det jeg savner mest her på FP er gode diskusjoner og der tar jeg selvsagt også ansvar i forhold til at det er lite av det for tida. Jeg for min del skygger unna diskusjoner med VG-linker og deltar knapt ute i det helt åpne forumet. Jeg ser at det etter at VG-linkingen kom er veldig mange lesere inne i trådene og da har jeg ikke lyst å diskutere der. At dette er viktig for forumet i forhold til økonomi kan sikkert hende, men for meg har slike diskusjoner mistet interesse etter dette.

Nå har jeg konstatert over her at jeg ikke er paranoid, men jeg har også registrert at enkelte lenketråder har 30-50 passive tilskuere jevnt og da mister jeg også litt interessen for å diskutere. Kanskje jeg er paranoid allikevel?

Gammel 01-09-09, 17:05   #49
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er tull å måtte lenke i første innlegg. Så det så.

Gammel 01-09-09, 17:07   #50
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan var FP i "gamle dager" da?

Kan ikke si at jeg har merket så stor forskjell på innholdet her siden jeg kom hit. (1,5 år siden.) Kan det være at jeg kom etter at moroa var slutt?
Vel, noe det uansett være med FP, ellers hadde jeg aldri blitt her. På NM, eller SM, eller hva det nå heter, var jeg bare pålogget noen få ganger, og det til tross for at jeg hadde mye bedre tid da enn jeg har nå.

Gammel 01-09-09, 17:07   #51
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er altfor lite fjas her om dagen. Jeg kjeder meg. Alle folka bor jo i bloggene.

Kjenner meg litt igjen i den der.

Jeg liker gode diskusjoner, som godt kan spores av med litt fjas i ny og ne. Jeg tilbringer garantert altfor mye tid foran pcen, og når folk så forsvinner inn i bloggene, må man nesten klare henge med der også, skal man få et innblikk i folks liv. Nei, det blir for mye for en enkel sjel som meg.

Gammel 01-09-09, 17:08   #52
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Nå har jeg konstatert over her at jeg ikke er paranoid, men jeg har også registrert at enkelte lenketråder har 30-50 passive tilskuere jevnt og da mister jeg også litt interessen for å diskutere. Kanskje jeg er paranoid allikevel?

Litt paranoid, kanskje?

Det gjør meg ingenting å diskutere VG-saker med passive tilskuere. Jeg står jo for hva jeg mener. Men jeg hadde ikke lagt ut bh-en min i en tråd med så mange tilskuere. Eller diskutert persolige ting angående meg selv eller familien. At fremmede leser hva Milfrid syns om Kongo-saken er meg derimot revnende likgyldig.

Gammel 01-09-09, 17:12   #53
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Kunne man kanskje hatt flere foraer under medlemssalongen kanskje?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 17:16   #54
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvordan var FP i "gamle dager" da?

Kan ikke si at jeg har merket så stor forskjell på innholdet her siden jeg kom hit. (1,5 år siden.) Kan det være at jeg kom etter at moroa var slutt?
Vel, noe det uansett være med FP, ellers hadde jeg aldri blitt her. På NM, eller SM, eller hva det nå heter, var jeg bare pålogget noen få ganger, og det til tross for at jeg hadde mye bedre tid da enn jeg har nå.

Jeg sporer en viss endring. Kom i 2007 en gang, stakk igjen sommeren 2008 en gang og kom krypende tilbake nå på vårparten. Jeg synes det er en viss endring i negativ retning. Før merket du at noen kjente hverandre fra RL. Nå er det en god del som tydeligvis kjenner hverandre fra bloggene, både utseendemessig og på andre måter. Og jeg synes det er mindre aktivitet her enn før, særlig mht heftige diskusjoner, som jeg elsker .

Jeg kan ikke gi eksempler, for flere av dem er fra M2, men flere ganger har det kommet halvkveda viser som svar på innlegg, som gjør at man egentlig ikke kan uttale seg til problemstillingen, da man forstår at det ligger mye mer under, som andre vet, men ikke du.

Men alt i alt er FP det beste forumet jeg har deltatt på. Jeg er vel bare litt redd for at jeg ikke klarer å henge med og faller utenfor

Gammel 01-09-09, 17:48   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har aldri vært noen "gode gamle dager" da alle kjente hverandre like mye/lite og alt var fryd og gammen, altså. Forumet ble startet opp av en gjeng som kjente hverandre fra før (i større eller mindre grad, såklart), og så snart det begynte å komme inn "andre", kom det meldinger om at folk følte seg utenfor og som om "alle andre kjenner hverandre". Men sånn er det på alle fora jeg har vært (og jeg har vært "aktiv på nettet" siden jeg oppdaget Usenet i 1991) - de nye som kommer, føler at alle de gamle kjenner hverandre, men det gjør de ikke. Man bare føler det sånn. Hvis man er i en tråd der man får følelsen av at 4-5 av de andre kjenner hverandre, er det lett for at man straks ekstrapolerer til at alle er bestevenner, mens det i virkeligheten kanskje er 30 andre i tråden som heller ikke kjenner de andre noe særlig godt. Og erfaringen er dessuten at man veldig raskt blir "en som kjenner de andre" hvis man går inn for det. Bare spør smilefjes.

Gammel 01-09-09, 17:50   #56
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg kan ikke gi eksempler, for flere av dem er fra M2, men flere ganger har det kommet halvkveda viser som svar på innlegg, som gjør at man egentlig ikke kan uttale seg til problemstillingen, da man forstår at det ligger mye mer under, som andre vet, men ikke du.

Joda, jeg har sett referanser til blogger noen ganger inne på M2, det stemmer. Det er en av grunnene til at jeg deltar mye sjeldnere på diskusjoner der "inne" enn her "ute." Det er tydelig at veldig mange kjenner hverandre godt, og da blir det litt rart om jeg skal komme med forlag til løsninger på et problem når de fleste andre er mye mer informerte om "ka det går i".
Jeg har likevel problemer med å se at "ting" kunne vært gjort på en annen måte. Man kan jo ikke forby deltakere på FP å treffe hverandre utenom forumet. Hver enkelt av oss har jo et valg om hvor mye vi vil involvere oss, og hvor personlige vi ønsker å være. Dess mindre man deler og dess mindre man inkluderer andre, dess mindre kan man vente å bli inkludert selv.
En løsning kan jo være, som noen her sa, å legge mer innunder M1.
Ellers innser jeg at jeg må være usedvanlig sløv når det gjelder å legge merke til hvem som deltar her og der. Har aldri lagt merke til hvor mange som er aktive og passive når jeg er med på en diskusjon f.eks.

Gammel 01-09-09, 17:51   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten: Jeg mener ikke å avfeie det dersom noen ser negative tendenser. Jeg ser noen av dem selv også, og innimellom minner jeg meg selv (og andre) på å delta litt mer i det åpne forumet og i debattrådene, for å motvirke eventuell VG-ifisering eller NM-ifisering. Det er nyttig å være konstruktivt kritisk. Men samtidig er det greit å huske på at ting alltid endrer seg over tid, at et forum med mer enn 800 aktive medlemmer er noe annet enn ett med 80, og at det er en GodTing at vi får stadig flere medlemmer og at dynamikken dermed endrer seg. (Det motsatte ville helt sikkert tilsi stagnasjon og gnisninger og at folk gikk lei av hverandre.)

Gammel 01-09-09, 17:54   #58
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er lite fjas for tiden. Jeg synes det er dumt når skikkelige diskusjoner blir ødelagt av at folk fjaser, men samtidig så er det greit om diskusjoner har tørket opp så blir det litt avsporinger.

Den er jeg enig i. I starten synes jeg det var litt vel mye fjas av og til, som ødela en god diskusjon. Men det gikk seg litt til, og nå har det på en måte gått for langt. Fjaset kommer liksom ikke helt i gang.

Men personlig henger jeg ikke på så mye fjas-blogging heller jeg da. Og det at forum av og til er kjedelig, er vel ganske normalt? Sånt går jo i bølger, og et forum er jo dynamisk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 17:57   #59
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes en del av særpreget, humoren og snerten ved FP som helhet har forsvunnet inn i bloggene. Og der er det jo litt ymse hva man har tilgang til. Jeg synes det er synd. Jeg har også lagt merke til at ting (gjerne morsomme!) som kommer fra bloggene diskuteres ute i de åpne på en slik måte at man tar det som en selvfølge at alle har fått med seg den morsomme forhistorien. Det kan virke ekskluderende synes jeg.

Enig med deg. Vet ikke om aktivitetsnivået i forumet har gått ned, men jeg syntes det kan virke sånn. Har heller ikke likt bloggingen og dette med å inkludere og ekskludere folk.

Leser knapt blogger lenger, så er helt ute av det gode selskap for tiden.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 17:58   #60
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Har heller ikke likt bloggingen og dette med å inkludere og ekskludere folk....

Det er jo så flott at man kan velge hva man deler med den store verden og hva man deler med færre.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:15.