Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 10:13   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!

Jeg hadde en Gore Tex-diskusjon med bhg i går. Pedagogisk leder på M sin avdeling sa at hun ikke trodde M sin regnjakke var i bhg? Jeg sa "Ok, jeg trodde den var her, skal lete, men ellers så har han jo en goretexjakke hengende her, så dere kan bare bruke den"

-"Ja på fredag hadde de måttet låne en regnjakke fra en annen"
-"Ok? Men jakken hans henger jo her, den er vanntett"
"Gore Tex er bare vanntett inntil et visst punkt, jeg har jo jobbet mange år i bhg og har lang erfaring "
-"ok? den jakken kostet 1200 kr og jeg har garanti, så BARE BRUK DEN!!! jeg skal se etter regnjakken"

Hva skjer når jeg henter? Regnbuksen og støvlene er gjennomvåte, han har gått gjennom to skift, men jakken er like tørr og fin alle veier. (jeg har kjøpt den meget pent brukt, jeg har ikke brukt 1200 kr på den altså, men det er den søren meg verdt!) Men da har altså M: Trolldress, skal være vanntett, goretex joggeko, skal være vantette, allværsjakke, vanntett, og en overtrekksbukse fra Lindex som jeg ikke vet noe om. Hva tar de på han til andre uterunde? Våt regnbukse og støvler? Hvordan skal jeg nå frem????

Samme med lillesøsteren.

Hun var tvers våt kliss igjennom da hun ble hentet. Jeg mener fra nakke til sokk. En cm vann i støvlene. Iskald på ørene. Jeg har to sett med uteklær til henne også, men det virker som de er kjemperedd for alt som ikke er REGNTØY og 100% "vanntett"

Hvordan er det i deres barnehager, er dette normalen? Det var ikke sånn i forrige barnehage. Savner den jeg!

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 02-09-09 kl 10:18.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:17   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!!

Hoi, hvor dette lyder kjent. Jeg måtte skrive liste over hva hun skulle ha på seg, fordi de ikke klarte å ta på henne riktige klær. Jeg syns det er helt hårreisende at de tar på henne våte klær når du har riktige, tørre klær tilgjengelig. Be om et møte med ped.leder, og gå i detaljer. Be henne om å formidle dette til resten av personalet.

Gammel 02-09-09, 10:20   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Si til pedagogisk leder at "I vår forrige barnehage var gore-tex-klærne våre vanntette og ungene var tørre og varme ved henting. Men det er mulig de ikke hadde så mye erfaring som deg og derfor måtte ty til logikk og fornuft ved påkledningen."

Det er jo idioti å ta på våte støvler og bukser når det finnes tørre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:25   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner meg litt igjen ja. Heldigvis har vi en fungerende ped.leder nå som er veldig god på påkledning.

Et annet problem vi har derimot, er at knerten kommer hjem med andres klær på seg. Enten så har de glemt hva han heter, eller så er de bare helt sløve, for han har en plastboks full av ekstratøy.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:26   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi har litt denne erfaringen vi også. Denne uka gikk gutten med (hold dere fast) skotrekk på hodet når jeg hentet han. Dette fordi regnjakka ikke hadde hette. At han hadde en vanntett allværsjakke fra Pop hengende på knaggen - med hette - det tenkte de ikke på. Og hadde altså skotrekk på hodet til gutten. Det så unektelig ganske komisk ut, og det var ingen krise, men det sier litt om hva de vet om klær.

Gammel 02-09-09, 10:30   #6
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Det har vært litt samme greiene i vår barnehage også, men jeg sa ifra, meget sint men behersket. Gikk og irriterte meg i hele fjor og nå var det nok.

Vi har ikke regntøy og jeg vil ikke se at min unge går i lånt regntøy i barnehagen, min unge skal ha på seg de klærne jeg sender med. Og det er alltid mer enn nok klær.

Vi har et todelt vanntett, vindtett og pustende sett i barnehagen og en trolldress som ekstra skift.
Jeg har gitt beskjed om forskjellen på dette og regntøy. At andre får gjøre som de vil men at vi velger dette. Det er dyre klær og de er ikke ment for å henge i garderoben mens ungen går rundt i lånte regnklær. Klærne skal brukes, jeg bestemmer hva min unge skal ha på seg og det skal de respektere så lenge ungen min verken blir våt, kald eller har det ubehagelig i klærne samt at ungen har nok klær.

Jeg sa ifra når vi startet i barnehagen igjen etter ferien. Litt sure miner men de respekterte det jeg sa.
Nå er de helt i hundre. De er sjokkert over at tøyet faktisk holder tett og har bedt om unnskyldning og lurt på hvor tøyet er kjøpt.

Og jeg er så fornøyd.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:31   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

av sønnen til 3barnsmor med skotrekk på hodet. Er det mulig?!

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:32   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har to sett med regntøy i barnehagen. Poden er verdensmester i søkkvåt.

Jeg tror den eneste løsningene er å være v e l d i g tydelig.

Gammel 02-09-09, 10:33   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har igrunn aldri merket noen problemer med bekledning i bhg til gutta. Det kan jo hende at jeg ikke er så opptatt av dette, eller at jeg stoler på at de ansatte har vett på å kle han skikkelig. Men i mine 6 år som barnehagemamma så har ikke dette vært noen problem. Vi har vært innom tre bhg inkludert den minsten går i nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:37   #10
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Her er de også passe korttenkte. Litt samme greia. Men her gjelder det kun avdelingen til minien. På prinsens avdelingen går det så fint.
liser stort av sønnen til 3barnsmamma.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:52   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har ingen problemer med dette, men jeg henger meg heller ikke veldig opp i om de blir litt våte, det ligger skiftetøy der. Vi bruker regntøy nå tidlig høst og tidlig vår, ellers er det utedress med gummi som gjelder. Ellers kler jeg på det de skal ha om morgenen, det betyr ullundertøy, fleece, ullsokker, fleecejakke etc, og sørger for at det alltid henger litt ekstra i barnehagen. Er det noe som glipper er det som regel vi som har glemt å ta med gummistøvler,lue, regndress etc, ikke barnehagen.
Jeg synes generelt at det er mye MIN unge SKAL og en negativ og detaljstyrende holdning til skole og barnehage fra foreldre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:57   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes generelt at det er mye MIN unge SKAL og en negativ og detaljstyrende holdning til skole og barnehage fra foreldre.

Syns du det er negativ og detaljstyrende holdning til barnehagen dersom man ønsker at barna skal kles på det tøyet man har kjøpt inn?

Gammel 02-09-09, 11:01   #13
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er til viss grad enig med deg Lykken, i at mange er veldig detaljstyrende i ft barna sine når det gjelder klær, men når man kjøper fint utstyr for at barna skal ha mest mulig komfortable klær så de blir glad i å være ute - da må det være frustrerende at barnehagen kler på dårlige låneklær eller lar barna gå bløte.`(eller bruker skotrekk på hodet, men de skal ha kred for kreativiteten, den skal de ha!)

Vi foreldre er veldig forskjellige tydeligvis, for jeg er ikke særlig glad i gummiklær, syns de blir så tette og klamme, og derfor kjøper jeg goretex eller andre membranklær til barna også. Om vinteren har de også tec-klær, for å ha lette og ledige klær å bevege seg i.

Gammel 02-09-09, 11:03   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Syns du det er negativ og detaljstyrende holdning til barnehagen dersom man ønsker at barna skal kles på det tøyet man har kjøpt inn?

Jeg er sur idag. Nei, det mener jeg forsåvidt ikke, men jeg synes mange er raske til å hive seg over feil, bruke tid på å gruble og tenke over detaljer barnehagen kunne gjort annerledes og glemmer innimellom at deres barn ikke er det eneste barnet å holde styr på. Men jeg skjønner jo at det kan være problemer og at vi er heldige med barnehagen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 11:05   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dette har jeg forsket på i den tiden der.
Eneste mulige løsning:
Fjern alle valgmuligheter. Lever barnet med kun én mulighet for utebekledning og forlang at den brukes. Det medfører at man må følge med på været og styre og lever og hente litt, men det er verdt det. Det er ikke noe ok for en liten tass å subbe rundt i goretexdress med regntøy utenpå en hel dag. :erfart:

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 11:07   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min løsning genererer en del syt fra barnehagen over at ungen ikke har skift da. Det igjen løses ved at man sier at om han blir våt eller kald så ring meg og jeg skal ta meg fri fra jobben og hente ham. (Det skjer jo ikke.)

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 11:14   #17
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Puh, igjen kan jeg konstantere at barnehagen vår har oppegående ansatte som klarer å velge i det jeg har av tøy til barna mine :-)

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 11:16   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører samme linje som smilefjes. Vi fjerner valgmuligheter slik at personalet skal slippe å tenke/vurdere for mye. Både for å få det som vi vil og rent prinsipielt - jeg synes det er mye å forvente at hvert eneste barn i barnehagen skal ha en egen bruksanvisning.

Gammel 02-09-09, 11:19   #19
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette har jeg forsket på i den tiden der.
Eneste mulige løsning:
Fjern alle valgmuligheter. Lever barnet med kun én mulighet for utebekledning og forlang at den brukes. Det medfører at man må følge med på været og styre og lever og hente litt, men det er verdt det. Det er ikke noe ok for en liten tass å subbe rundt i goretexdress med regntøy utenpå en hel dag. :erfart:

Er det ikke dette som er gjort da? Slik jeg har forstått har det blitt gitt klar beskjed om hva som skal brukes, men de låner klær av andre?

Jeg hadde blitt mektig irritert og gått til styrer.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 11:20   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Veronal - det er et poeng. De som jobber i barnehagen ser "Innmari mange dresser i mange farger". Noen av dem er skikkelige dresser som tåler å brukes som regntøy - noen av dem ikke og de vet ikke forskjell. Dermed setter de på gummitøy som er ca gummitøy uansett fabrikat. Er det ikke noen valgmulighet der så vet de at der skal det som er der tas på.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.