|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
Typiske og typiske. Jeg syns det er litt slaurete. Hilsen fin bergenser.
|
|
|
#62 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnSambo bruker bare fornavn nr. 2. Grunnen til det er at fornavn nr. 1 er navnet til faren, men å sette det i annen rekkefølge hadde blitt helt sunnmørsk og rart.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har dobbeltnavn og jeg har alltid blitt kalt begge deler. Jeg er sær på det med dobbeltnavn, har jeg fått to så skal jammen begge bli brukt. Det er ikke tilfeldig at gutta har bare ett navn. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg er ikke irritert. :forsikrer på forhånd: |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnKanina: Hvilke nr. på navn bruker mannen din da? (bare nysgjerrig) |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Sviiisj!!
|
|
|
|
#67 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnI land der det er mer "obligatorisk" med mellomnavn, slik som for eksempel USA, er det helt vanlig å bare bruke et av navnene i det daglige, enten det nå er det første eller det andre. Der finnes det også en norm for hvordan man angir det manglende navnet. Hvis jeg for eksempel het Teofelia Mari Hansen, så ville jeg enten vært Teofelia M. Hansen eller T. Mari Hansen. Begge deler er vanlig og ikke noe noen ville reagert på. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sånn er det med meg også.
|
|
|
#69 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnNoe kan vel også ligge i at man gir en baby et par navn, og etter hvert faller det naturlig at barnet er enten Kåre eller Banan. Selv om man tenkte Kåre Banan i utgangspunket.
|
|
|
#70 |
|
En som trener
|
Det kan jo være at man har lyst til å ha to fornavn, hvorav det ene er oppkalling eller slektsnavn som man ønsker å ha med "til pynt", og så synes man at det klinger bedre med Per Fredrik enn Fredrik Per? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#72 |
|
Textrovert
|
Som jeg skrev, så har det mye med hva man er vant til. Jeg er vant til at det første navnet har førsteprioritet, så derfor er det det som er mest naturlig for meg. Det er ikke mer komplisert enn som så.
|
|
|
#73 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg synes at om man først gir barnet sitt to navn, så kan man like godt bruke begge navnene - ellers ser jeg ikke poenget - uansett om det er mellomnavnet eller fornavnet som ikke blir brukt. Sånn praktisk sett, så ser jeg jo at det er litt rart å bare bruke navn nummer to, men anser det ikke som rarere enn å ikke bruke navn nummer to. (klart: Mer uvanlig)
|
|
|
#74 |
|
lider av tastleksi
|
Akkurat det med å gi noen av barna ett navn og noen to er for meg helt merkelig også. Vi har ei som har fått 2 navn, det første bruker vi, og nr to innimellom også, men vi valgte en kombinasjon med to navn fordi det første er helt ikke er så velklingende internasjonalt og da kan hun velge selv på sikt. Nå som vi venter nr 2 er det for meg helt naturlig at den også skal få to navn, noe annet er rett og slett ikke aktuelt. Og så kommer vi nok til å velge omtrent i samme stil denne gangen, det passer best i mitt hode.
|
|
|
#75 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn tenkte jeg også før. Mannen min har ett navn av den internasjonale sorten og brødrene hans har hvert sitt solide norske dobbeltnavn. Jeg syntes det var kjemperart i begynnelsen. Men nå sitter jeg her selv, og har to døtre med enkeltnavn og en med dobbeltnavn. Rett og slett fordi jeg synes det er tull med navn som ikke brukes, og datteren med dobbeltnavn bruker begge - kombinasjonen er hennes navn, ikke ett av dem enkeltstående. De med enkle navn heter sine navn, og jeg synes det ville vært teit å legge til et navn bare fordi søsteren har to, liksom
|
|
|
#76 |
|
Introvert optimist
|
Jeg bruker til og med tittel jeg, når jeg skal nå inn hos mannen min.
|
|
|
#77 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller Ingvald Analius, som en slektning av meg het?
|
|
|
#78 |
|
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnHvorfor er det galt å ikke bruke dobbeltnavnet konsekvent? |
|
|
|
|
|
#79 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har to navn, men tiltales bare med det første.. Helt ok for meg, og jeg ber gjerne om det. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Textrovert
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg er glad jeg har to fornavn, selv om jeg til vanlig bruker bare det første. Hadde jeg bare hett første fornavn pluss etternavn, hadde jeg hett noe à la Kari Hansen, men det andre fornavnet mitt gjør at jeg er den eneste i landet med den navnekombinasjonen. Jeg har dessuten flere venner med samme første fornavn som meg, og det er koseligere å bli kalt Kari Falula enn Kari H.
|
![]() |
|
|