|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]()
Hvis du med "misbruk" mener at man bruker firmaets epost til private formål, er jeg uenig. Det er en altfor mild "forseelse" til at det rettferdiggjør å lese privat post. Men hvis man har skjellig grunn til mistanke om f.eks. kriminell virksomhet, er det noe annet.
![]() |
#2 |
"De"
|
![]()
Det er dette jeg mener, ja.
![]() |
#3 |
Live and let live
|
![]()
Det du mener er vel at man ikke skal bruke privat e-post i arbeidstiden vel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]()
Fordi privatliv er ganske godt skjermet etter norsk lov. Private telefonsamtaler og privat korrespondanse er en del av privatlivet, og det regnes som rimelig at man har rett til en viss mengde privatliv også i arbeidstiden. Det skal ganske mye til før man har lov til å "krenke" privatlivet til noen ved å overvåke dem, avlytte dem eller lese deres private post, og da skal det adskillig alvorligere mistanker til enn mistanken om at man bruker firmaets PC og sin egen arbeidstid på å sende eller motta privat post.
Det kan man bli. Men det er forskjell på å sjekke at du har gjort det du skal gjøre, og at du ikke har f.eks. tatt litt for lang røykepause, lest avisen eller fått en privat mail. Arbeidsgiver kan ikke sette opp kamera mot pulten din for å sjekke at du ikke legger kabal i arbeidstiden, selv om det ikke er lov til å legge kabal i arbeidstiden.
Det skjønner jeg i og for seg, men likevel er det slik at om du får en privat epost på jobben, så er den eposten privat samme hva du mener.
![]() |
|
|