|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Ustabil
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
Enig. Forøvrig hørte jeg fra en nabo med litt eldre barn enn mine at skolen hadde prøvd seg med kostholdsinformasjon, hvor de stemplet nugatti som usunt, mens brunost, det var sunt og godt, det! Det var noe av dette som førte til et "mødre-opprør" før min tid. (Fillern og at jeg ikke var med da! |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi har ikke fått noen restriksjoner som sådan fra skolen til Storebror, annet enn at de helst ser at vi ikke har sjokoladepålegg på skiva. Det eter vi nå ikke lell.
![]() |
#43 |
Ustabil
|
Går 04-ungen på skolen? Er ikke hun et år for ung? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hehe, gikk det ikke en morsomt tråd om dette da?
![]() |
#45 |
WF: Sausnebbet
|
Kanskje det finnes en Kaijaklone ett eller annet sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Smugleser
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?I barnehagen; generell oppfordring om sunne matpakker. Etter 5 år har vi ikke hatt noen direkte dialog om dette - kun diskutert litt i perioder der en av ungene har vært ekstremt småspiste.
![]() |
#48 |
Glad
|
03 står det i signaturen hennes.
![]() |
#49 |
Passiv
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Når det gjelder bytting av mat så er jeg sterkt og innbitt motstander av dette. |
![]() |
![]() |
#50 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Og det stemmer, men jeg må innrømme at det av en eller annen uforståelig grunn stod 04. Fikk endret det og så crashet PCen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Ustabil
|
Ja, det sto 04 da jeg svarte, derfor jeg lurte. Kunne jo hende at du mente barnehage. Men da er det 03, og da skjønner jeg hvorfor hun går på skole. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Ustabil
|
Jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner deg, men du minner meg veldig om noen jeg kjenner. Skrivestil og holdninger og alt. Og det er ikke negativt det, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
WF: Sausnebbet
|
Det var da godt at det ikke var så galt. Jeg mestrer ikke begrensningens kunst når det gjelder å formulere meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
maler
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?De oppfordrer til "sunne" matpakker uten for mye sukker. De har ikke spesifisert nærmere, men har via ukeplan bedt om at det ikke sendes med rester av søndagens kake i matpakken. Og så oppfordrer de til å sende med frukt og grønt. Jeg ser det står på planen for foreldremøtet i andre klasse at det skal diskuteres turmat/turgodt i foreldregrupper, så der blir det nok et tema.
![]() |
#55 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Det varierer fra lærer til lærer, jeg hørte om en lærer som sjekket alle matbokser hver dag og ga beskjed på foreldremøte hva som var lov og ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Her ble det oppfordret både fra helsesøster på foreldremøtet før sommeren, og fra kontaktlærer på foreldremøtet nå i høst, om å ha sunn mat i matpakken, men ingen forbud. Sjokolade er ikke lov, med mindre det er turdag og det er spsifisert at tursjokolade er lov. Som lærer skjønner jeg den, selv om sjokolade ikke nødvendigvis er det samme som sjokolade. For en 1. klassing som ser kompisen ha med sjokolade, er det revnende likegyldig hvor høy kakaoprosenten er. MEN, sånt skal tas med foreldrene, ikke med ungene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Drømmer
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Når mini gikk på småbarnsavdeling fikk vi pes fra ped.leder for at han hadde med mye forskjellig i matboksen, hadde han med 4 forskjellige ting på samme dag, fiskekake, brødskive, agurk å en eller annen frukt så var det alt for mye å velge i for han mente hun å noen av de andre kunne bli misunnelige også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Ja, da mangler det litt sunn logikk hos de ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Kan det tenkes at skolene setter opp disse reglene for å gjøre det enklest mulig for seg selv. (Siden lærerne, tro det eller ei, har andre ting å ta seg til enn å sjekke kakaoprosenten og byggmelinnholdet i diverse sjokolader og vafler.) De fleste skoler har regler om at søtsaker og kaker ikke er lov å ta med på skolen. Selv om mørk sjokolade og grove vafler er like sunt som kakao og hølvfint brød med prim, blir det så fordømt vanskelig å håndheve disse reglene i praksis. Får Lise ha med seg mørk sjokolade, vil gjerne Ole ha med seg seg sukkerfri sjokolade og så kommer Kari med kvikk-lunsj. Og hvor går grensen for hva som er sunne vafler og boller og hva som ikke er det? Hvor mye byggmel, eller rug bør de inneholde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Nå gjelder det ikke så mye oss, for jeg har ikke småspiste barn, heldigvis. Men hadde jeg hatt det, og grove vafler, pizzasnurrer o.l. var det som fikk ungen til å spise så hadde jeg nok valgt å ta akkurat den kampen med skolen, for heller en kamp med skolen enn at ungen gikk sulten gjennom skoledagen.
![]() |
|
|