Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)
Alle kjenner en eller flere lærere, og mange har meninger. Jeg også. Jeg innrømmer glatt at jeg gjerne skulle ha hatt de samme "tvungne" avspaseringsdagene / ukene som lærerne har.
Jeg sier ikke at ikke lærerne fortjener det - jeg sier at jeg gjerne skulle hatt det på samme måte. Legg merke til forskjellen ;-)
Mamma er lektor i vdg skole, dvs hun har vært rektor de siste 20 årene. Hun har alltid jobbet enormt mye. Men feriene var lange, og vi hadde det flott når vi nesten alltid hadde mamma hjemme i feriene. (forandret seg brått da hun ble rektor, dessverre) Hun har hatt mange ansatte gjennom 20 år, og de aller fleste har hun beskrevet som flinke, motiverte og hardt arbeidende. Noen har fått andre skussmål, ikke fullt så pene - og det er bare den typen lærere som burde føle seg truffet av Olfigas innlegg.
Ikke dere andre.
Det finnes late lærere med dårlig arbeidsmoral og lave ambisjoner, men de er heldigvis i sterkt mindretall. Likevel bidrar de til å skape myter. Jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor så mange i denne tråden (flinke, motiverte og hardt arbeidende lærere, eller lærerfeller) føler at de må forsvare seg mot og harselere over et innlegg som i og for seg ikke handler om dem?
Jeg jobber selv i offentlig sektor, men jeg er ikke lærer - jeg er byråkrat. Papirtiger, regelrytter, kontor-rotte. Det finnes enormt mange myter om arbeidstagerne i min type virksomhet også. Jeg har aldri brukt en kalori på å ergre meg over denslags. Jeg innbiller meg at jeg, ved å gjøre jobben min på best mulig måte, over tid bidrar til å forbedre inntrykket, og kanskje fjerne noen myter hos de jeg har kontakt med. Noen ganger lykkes jeg, andre ganger ikke. Så lenge jeg vet at jeg har gjort det aller beste jeg kan, er jeg sikker og trygg.
"You can´t make everybody love you", sa Rita Dunn til meg i fjor sommer (dere pedagoger vet sikkert hvem hun er). Veldig rett. Lærere kan heller ikke det, hverken som individer eller gruppe.
Dette ble sikkert springende. Beklager, det er sent