|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærer "mobbet" på facebook
Veldig enig i at eldre elever har mange kanaler tilgjengelig for klage på lærere. Jeg er kontaktlærer hvert år, og har både faste, pålagte elevsamtaler og mer improviserte samtaler ved ekstra behov. Et av temaene som skal tas opp i disse samtalene er evt. problemer i fagene, deriblant knyttet til læreren. Jeg tror aldri jeg har opplevd et år uten at det har kommet opp konkrete problemer med lærere, og skolen min har veldig klare rutiner for hvordan disse sakene skal behandles. Jeg har inntrykk av at elevene har følt seg både hørt og sett, og de fleste ser ut til å ha en lav terskel for å ta opp problemer med kontaktlæreren sin. I tillegg kan de bruke Elevundersøkelsen til å sende signaler om problemer med lærere på mer generelt grunnlag, og mange har aktive foreldre som engasjerer seg.
|
|
|
#62 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Lærer "mobbet" på facebookOm man er misfornøyd med en person, så lager man da ikke en hatgruppe på nett vel... Det er å dra ting altfor langt, og skikkelig lavmål.
|
|
|
#63 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
En lærer kan aldri svare fullt ut for seg. Han/hun har taushetsplikt og kan alltid bare svare generelt, ikke fortelle noe om konflikter med enkeltelever f.eks.
Jeg har ikke slike elever nå for tiden, men jeg er glad facebook ikke fantes da jeg jobbet i en viss ungdomsskoleklasse for ca 10 år siden.
På en måte ja, men samtidig ikke. Og da snakker jeg ikke om enkeltpersoner her inne, men det finnes mange merkelige foreldre out there.
Jeg også. Om ikke annet så for å vise eleven hva som skjer når man henger ut enkeltpersoner på nett. Det er en kriminell handling og hvis ikke foreldrene evner å få barna sine til å forstå det, skulle det vært meg en sann fornøyelse å få onkel politi til å ringe på døren. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærer "mobbet" på facebookhttp://www.dagbladet.no/2009/10/06/n...rnett/8452843/
|
|
|
|
#65 |
|
Ustabil
|
Det er nå jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt. Har du SETT hva som finnes på Facebook? De færreste lager hat-grupper mot sjefene sine, men det er utrolig mye annet negativt der! Og det er ikke bare ungdom som står bak. Noen av de verste sidene jeg har vært inne på har vært produsert av godt voksne mennesker. Dette er ofte sider som har en kamp-sak, og hvor man forener seg i kampen for eller mot, og med stor intensitet går løs på sine "motstandere". Oftest uten at motstanderen vet at han eller hun er gjort til motstander. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
L.F.C. supporter
|
Jeg er helt enig med jane. :nikker.
|
|
|
|
#67 |
|
Protonterapeut
|
Jeg synes like fullt ikke at det burde hindre deg i å ta det med. Du er med å spre det, nam. Jeg synes ikke noe om det.
|
|
|
#68 |
|
kamerat
|
Sv: Lærer "mobbet" på facebookJeg er enig med Ru.
|
|
|
#69 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærer "mobbet" på facebookOm noe allerede er publisert i en landsdekkende avis, så synes jeg det er overkill å bli indignert over at det blir publisert her inne, det må jeg si.
|
|
|
#70 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Lærer "mobbet" på facebookVel, ikke er det lenket til innlegget, ikke står det hvilken skole det er i sitatet - som i det hele tatt er greit nok anonymt, men det gedigne bildet levner liten tvil.
|
|
|
#71 |
|
By the Sea
|
Gjelder ditt prinsippielle ståsted i denne saken andre saker også?
|
|
|
#72 |
|
Pauset
|
Jeg leste i Dagbladet i dag at lærere spesielt er utsatt for slike ting. Så det er nok et skolefenomen der lærerne er spesielt utsatt. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Passiv
|
Det er lov å ha to tanker i hodet på en gang, og det er ingen motsetning i å engasjere seg for å forsøke å stanse slik adferd, samtidig som man hjelper dem som opplever slikt å takle det. Å bare fokusere på det siste er altfor defensivt og bare trist. |
|
|
|
#74 |
|
By the Sea
|
Akurat det jeg ville si, bare uttrykt veldig mye bedre!
|
|
|
#75 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg syns generelt sett at folk (voksne og skoleelever) er altfor dårlige til å ta opp problemet med den det gjelder, istedenfor å klage til overordnete. Det kan være ubehagelig, men er en utrolig viktig ting å lære seg.
Mm. Det er mye bedre å fjerne rettsstaten, og så kan folk heller lære seg å takle kriminaliteten selv. For det er jo helt utopisk å innbille seg at vi kan få folk til å oppføre seg anstendig mot hverandre.
|
|
|
#76 |
|
Ustabil
|
Jeg sa da heller ikke at vi på samfunnsnivå skulle godta det. Men at på individnivå må vi lære oss å leve med det. OG så sa jeg at vi må ikke innbille oss at dette er et ungdoms- / skolefenomen, for det skjer over alt og hele tiden. Mobbing er minst like utbredt blant voksne som blant ungdom. (For blant ungdom er det alltid noen som blander seg, foreldre, lærere, osv, men blant voksne er det ingen som gjør noe). |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Leser
|
Jeg er veldig enig med bina. Nei, vi skal ikke godta mobbing og ja, vi skal gjøre tiltak som gjør at mobbingen minsker (feks sørge for andre, gode kanaler for tilbakemelding. Ha reaksjoner på mobbing etc). Men samtidig må vi innse at det er ikke alt det er mulig å få bukt med 100%. Vi må jobbe mot en 0-visjon, men ikke forvente oss at vi greier å oppnå det. Ha to tanker i hodet rett og slett.
|
![]() |
|
|