Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærer "mobbet" på facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-09, 23:45   #61
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærer "mobbet" på facebook

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg synes elevene har nok av muligheter til å klage. Vi har anonyme evalueringer hvert år. De har jevnlig kontakt med kontaktlærerne utenom fagtimer. Elevene kan ta opp saker i elevrådet eller gå rett til ledelsen. Selv er jeg ekstra nøye med å informere både elever og foresatte om at jeg ønsker tilbakemeldinger av alle slag på arbeidet jeg gjør, og at det jeg ha for å få til forandring om noen ser behov for det. Mitt inntrykk av våre elever generelt er at de har svært lav terskel for å ta opp ting de er misfornøyd med.

Siden jeg stiller meg åpen for dialog med elevene, får jeg også jevnlig klager på andre lærere. I sikkert 90 % av tilfellene er elevene fullstendig på jordet, men det skyldes gjerne at de ikke har fått tydelige nok beskjeder. Jeg ber dem uansett alltid om å ta det opp med den det gjelder, og sier at de heller får melde tilbake til meg eller ledelsen om de føler de ikke når fram.

Veldig enig i at eldre elever har mange kanaler tilgjengelig for klage på lærere. Jeg er kontaktlærer hvert år, og har både faste, pålagte elevsamtaler og mer improviserte samtaler ved ekstra behov. Et av temaene som skal tas opp i disse samtalene er evt. problemer i fagene, deriblant knyttet til læreren. Jeg tror aldri jeg har opplevd et år uten at det har kommet opp konkrete problemer med lærere, og skolen min har veldig klare rutiner for hvordan disse sakene skal behandles. Jeg har inntrykk av at elevene har følt seg både hørt og sett, og de fleste ser ut til å ha en lav terskel for å ta opp problemer med kontaktlæreren sin. I tillegg kan de bruke Elevundersøkelsen til å sende signaler om problemer med lærere på mer generelt grunnlag, og mange har aktive foreldre som engasjerer seg.

En svakhet er selvsagt at det er en lang prosess å nøste opp disse sakene hvis vi er der at det kan reises tvil om lærerens skikkethet. Da snakker vi om at det må gå år med lignende klagesaker før en evt. oppsigelse, og det oppleves som veldig frustrerende for elevene som føler at det ikke skjer noe. I noen tilfeller gjør det nok ikke det, men andre ganger ender det med at den aktuelle læreren enten sies opp eller sier opp selv. Vi har et sterkt stillingsvern i Norge, men det er ikke absolutt.

Gammel 07-10-09, 00:14   #62
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Om man er misfornøyd med en person, så lager man da ikke en hatgruppe på nett vel... Det er å dra ting altfor langt, og skikkelig lavmål.

Enn om vi voksne skulle gått ut og laget en hatside mot sjefene våre, så snart det var misnøye av noe slag? Da hadde vi neppe hatt jobb stort lengre...

Nå er det godt mulig at denne læreren er en drittsekk, men det kan like gjerne være at det kun er noen få elever som har kommet i konflikt med han, og dermed laget denne siden, hvorpå flere henger seg på, fordi at det er kult å mobbe litt på nett. Og tenk da p hva dette gjør med han som både lærer og person...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 00:54   #63
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Men skal man først henge ut noen, må man da i såfall henge ut de som ikke tar tak i problemene, altså skoleledelsen, ikke en enkelt lærer. Og man bør ta det i et medium hvor vedkommende kan svare for seg, som f.eks i en avis.

En lærer kan aldri svare fullt ut for seg. Han/hun har taushetsplikt og kan alltid bare svare generelt, ikke fortelle noe om konflikter med enkeltelever f.eks.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg har elever som dersom de var litt eldre helt klart kunne finne på å lage en nettside for å henge ut meg. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg er en dårlig lærer, men jeg har elever som kaller meg det utroligste når jeg er nødt til å sette grenser for dem...
.

Jeg har ikke slike elever nå for tiden, men jeg er glad facebook ikke fantes da jeg jobbet i en viss ungdomsskoleklasse for ca 10 år siden.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke spesielt overrasket over at det er lagd en sånn side, og formuleringene kunne vært adskillig saftigere hvis de først skulle ta i (en kollega av meg ble truet på livet med en feiekost igår), men jeg er fantastisk overrasket over at noen voksne mennesker her inne synes dette er en lur måte å reagere på.

På en måte ja, men samtidig ikke. Og da snakker jeg ikke om enkeltpersoner her inne, men det finnes mange merkelige foreldre out there.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hadde det vært meg hadde jeg anmeldt eleven.

Jeg også. Om ikke annet så for å vise eleven hva som skjer når man henger ut enkeltpersoner på nett. Det er en kriminell handling og hvis ikke foreldrene evner å få barna sine til å forstå det, skulle det vært meg en sann fornøyelse å få onkel politi til å ringe på døren.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 03:34   #64
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

http://www.dagbladet.no/2009/10/06/n...rnett/8452843/

Her vises det vel tydelig at det ikke nødvendigvis er læreren det er noe galt med. Årsaken til at slike sider ikke skal lages om noen mennesker, er jo at det blir bare svært subjektiv synsing fra noen (i dette tilfellet elever). Er det et problem, får foreldre ta tak i det og gå riktige veier. Det kan overhodet ikke unnskyldes å lage slike sider. Hvis det er greit å gjøre det mot en lærer, er det kanskje greit å gjøre det mot en medelev også? Som faktisk er "fryktelig dum" og "vi orker ikke høre på utbruddene hennes mer"??

Gammel 07-10-09, 10:13   #65
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Om man er misfornøyd med en person, så lager man da ikke en hatgruppe på nett vel... Det er å dra ting altfor langt, og skikkelig lavmål.

Enn om vi voksne skulle gått ut og laget en hatside mot sjefene våre, så snart det var misnøye av noe slag? Da hadde vi neppe hatt jobb stort lengre...

Nå er det godt mulig at denne læreren er en drittsekk, men det kan like gjerne være at det kun er noen få elever som har kommet i konflikt med han, og dermed laget denne siden, hvorpå flere henger seg på, fordi at det er kult å mobbe litt på nett. Og tenk da p hva dette gjør med han som både lærer og person...

Det er nå jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt. Har du SETT hva som finnes på Facebook? De færreste lager hat-grupper mot sjefene sine, men det er utrolig mye annet negativt der! Og det er ikke bare ungdom som står bak. Noen av de verste sidene jeg har vært inne på har vært produsert av godt voksne mennesker. Dette er ofte sider som har en kamp-sak, og hvor man forener seg i kampen for eller mot, og med stor intensitet går løs på sine "motstandere". Oftest uten at motstanderen vet at han eller hun er gjort til motstander.

Dette skjer hele tiden, og er ikke bare et skole-fenomen. Det betyr ikke at det er greit, selvsagt. Men jeg tror at de fleste av oss heller bør prøve å lære hvordan vi skal håndtere det som kommer på Facebook, enn å innbille oss at vi kan frelse verden og få alle til å være snille mot hverandre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 10:21   #66
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Jeg synes ikke det er greit å henge ut mennesker på den måten der. Om læreren er så ille, bør det tas tak i på andre måter enn ved "hjelp" av hatgruppe på FB. Det er bare så utrolig lavmål med slike grupper.

Jeg er helt enig med jane. :nikker.
Det er utrolig lavmål med slike grupper.
Og det skjer dessverre både på Facebook, Nettby, og andre nettsteder.
Det gjelder jo både lærerer og elever som opplever å bli hengt ut på denne måten.

Her er jeg svært nøye med å følge med mine barn hva de foretar seg på nett.
Og det blir slått hardt ned på om det finner på å mobbe noen på denne måten.
Skolen har også hatt dette oppe som tema mange ganger.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 10:56   #67
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Bildet fra facebook-siden er linket fra en av landets største aviser, så bildet er tilgjengelig for alle.

Jeg synes like fullt ikke at det burde hindre deg i å ta det med. Du er med å spre det, nam. Jeg synes ikke noe om det.

Gammel 07-10-09, 11:02   #68
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Ru.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 19:13   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om noe allerede er publisert i en landsdekkende avis, så synes jeg det er overkill å bli indignert over at det blir publisert her inne, det må jeg si.

Gammel 07-10-09, 19:19   #70
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, ikke er det lenket til innlegget, ikke står det hvilken skole det er i sitatet - som i det hele tatt er greit nok anonymt, men det gedigne bildet levner liten tvil.
Jeg synes hele diskusjonen får et tabloid og sensasjonslystent preg over seg, når man kliner til med slike bilder.

Gammel 07-10-09, 19:21   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er nå jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt. Har du SETT hva som finnes på Facebook? De færreste lager hat-grupper mot sjefene sine, men det er utrolig mye annet negativt der! Og det er ikke bare ungdom som står bak. Noen av de verste sidene jeg har vært inne på har vært produsert av godt voksne mennesker. Dette er ofte sider som har en kamp-sak, og hvor man forener seg i kampen for eller mot, og med stor intensitet går løs på sine "motstandere". Oftest uten at motstanderen vet at han eller hun er gjort til motstander.

Dette skjer hele tiden, og er ikke bare et skole-fenomen. Det betyr ikke at det er greit, selvsagt. Men jeg tror at de fleste av oss heller bør prøve å lære hvordan vi skal håndtere det som kommer på Facebook, enn å innbille oss at vi kan frelse verden og få alle til å være snille mot hverandre.

Gjelder ditt prinsippielle ståsted i denne saken andre saker også?

Bør man fokusere på å takle mobbing heller enn å tro at man skal frelse verden med å fortelle ungene våre at de skal behandle andre ordentlig?
Og rasisme? Annen diskriminering? etc etc

Gammel 07-10-09, 19:42   #72
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste i Dagbladet i dag at lærere spesielt er utsatt for slike ting. Så det er nok et skolefenomen der lærerne er spesielt utsatt.

På generelt grunnlag så er det å henge ut noen offentlig, som på FB, feigt. Det er umulig å få forsvart seg og det rammer hardt den det gjelder. For en lærer er det viktig å ha autoritet. En slik offentlig mobbing kan ødelegge veldig når denne læreren skal møte nye elever i klasserommet. Slike ting bør anmeldes for å få ungdommen til å forstå at dette er et alvorlig overtramp. Eneste måten å få bukt med slike ting er at samfunnet tar dette på alvor.

Neste gang kan det være vårt barn som blir mobbet på denne måten. Jeg har som lærer sett hvor fortvilet en elev var da h*n ble hengt ut og noen kom med trusler pr. sms som de ikke klarte å spore. Det var en elev i 5. klasse.

Det er jo barn som har tatt sitt liv etter nettmobbing.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 19:46   #73
Frantzen
Passiv

Standard

Det er lov å ha to tanker i hodet på en gang, og det er ingen motsetning i å engasjere seg for å forsøke å stanse slik adferd, samtidig som man hjelper dem som opplever slikt å takle det. Å bare fokusere på det siste er altfor defensivt og bare trist.
Å kalle det å jobbe mot at nettet blir brukt til hetsing forsøk på "å frelse verden" blir bare platt og lite seriøst. Og altfor makelig.

Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 19:58   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Det er lov å ha to tanker i hodet på en gang, og det er ingen motsetning i å engasjere seg for å forsøke å stanse slik adferd, samtidig som man hjelper dem som opplever slikt å takle det. Å bare fokusere på det siste er altfor defensivt og bare trist.
Å kalle det å jobbe mot at nettet blir brukt til hetsing forsøk på "å frelse verden" blir bare platt og lite seriøst. Og altfor makelig.

Akurat det jeg ville si, bare uttrykt veldig mye bedre!

Gammel 07-10-09, 20:29   #75
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Siden jeg stiller meg åpen for dialog med elevene, får jeg også jevnlig klager på andre lærere. I sikkert 90 % av tilfellene er elevene fullstendig på jordet, men det skyldes gjerne at de ikke har fått tydelige nok beskjeder. Jeg ber dem uansett alltid om å ta det opp med den det gjelder, og sier at de heller får melde tilbake til meg eller ledelsen om de føler de ikke når fram.

Jeg syns generelt sett at folk (voksne og skoleelever) er altfor dårlige til å ta opp problemet med den det gjelder, istedenfor å klage til overordnete. Det kan være ubehagelig, men er en utrolig viktig ting å lære seg.

Mm. Det er mye bedre å fjerne rettsstaten, og så kan folk heller lære seg å takle kriminaliteten selv. For det er jo helt utopisk å innbille seg at vi kan få folk til å oppføre seg anstendig mot hverandre.

De samme lover og regler gjelder digitalt som IRL, og man bør ikke løsne på kravene til anstendig oppførsel bare fordi det foregår på FB eller vg.no.

Gammel 09-10-09, 10:30   #76
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Jeg sa da heller ikke at vi på samfunnsnivå skulle godta det. Men at på individnivå må vi lære oss å leve med det. OG så sa jeg at vi må ikke innbille oss at dette er et ungdoms- / skolefenomen, for det skjer over alt og hele tiden. Mobbing er minst like utbredt blant voksne som blant ungdom. (For blant ungdom er det alltid noen som blander seg, foreldre, lærere, osv, men blant voksne er det ingen som gjør noe).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:35   #77
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sa da heller ikke at vi på samfunnsnivå skulle godta det. Men at på individnivå må vi lære oss å leve med det. OG så sa jeg at vi må ikke innbille oss at dette er et ungdoms- / skolefenomen, for det skjer over alt og hele tiden. Mobbing er minst like utbredt blant voksne som blant ungdom. (For blant ungdom er det alltid noen som blander seg, foreldre, lærere, osv, men blant voksne er det ingen som gjør noe).

Jeg er veldig enig med bina. Nei, vi skal ikke godta mobbing og ja, vi skal gjøre tiltak som gjør at mobbingen minsker (feks sørge for andre, gode kanaler for tilbakemelding. Ha reaksjoner på mobbing etc). Men samtidig må vi innse at det er ikke alt det er mulig å få bukt med 100%. Vi må jobbe mot en 0-visjon, men ikke forvente oss at vi greier å oppnå det. Ha to tanker i hodet rett og slett.

Og jeg er også helt enig i at mobbing ikke er et barne/ungdsoms-fenomen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.