Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids
Opprinnelig lagt inn av Imma, her.
At man ikke vet.
Nei man vet ikke alt, men velger å tro på ting og forstå verden ut fra bevisbyrden. Enkelt og greit. Man har ikke noe annet å støtte seg til, men å leve et liv i totalt mistro til alt er urealistisk og kan bli sykelig. Så dermed må man velge hva man går for, og i den forbindelse vinner vitenskapen i forhold til hva man vet. Både ut fra teknologi og ikke minst forskning. Jorda den er rund. Det har vi sett selv. Religion derimot, slik den er presentert i dag og ut fra de skrifter den baserer seg på, synes i for stor grad å være produkter ut fra tida de ble skrevet i, og på den måten mer fabler og antagelser om verden, mer enn forklaring og bevis for noe.
Enkelt og greit.
Å bruke "man vet ikke" som et slags argument halvveis mot vitenskap og for religion slik det kan virke som du forsøker på her, er helt i tråd med refleksjonsmåten jeg vil jobbe hardt med å ikke la barna mine ende opp med. "Fordi jeg sier at det er sånn"-type logikk." Selv om man kan tro hva man vil, så innebærer jo ikke det at rasjonell tenkning skal legges på hylla.
Sist redigert av Dronningen : 19-10-09 kl 22:29.
|