Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 16:05   #81
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hva om jeg hiver på en nusselig smiley?

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 16:12   #82
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blir merkelig å innføre et offentlig forbud mot parfyme da det er reltativt få som reagerer så sterkt som du gjør. Det er vel bedre om lærere som faktisk har elever med sterk allergi lar være å bruke det, enn å innføre et hvisomatte- forbud. Synes jeg. Jeg hadde selvfølgelig latt være å tatt på meg parfyme hvis jeg hadde elever som reagerte på det, men det hadde kanskje vært litt merkelig dersom jeg måtte slutte med parfyme fordi en elev i Sogn og Fjordane var allergisk.
For øvrig hadde jeg aldri blitt sur hvis jeg ble bedt om å flytte meg på bussen pga parfymeallergi. Merkelig reaksjon.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 16:15   #83
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det blir merkelig å innføre et offentlig forbud mot parfyme da det er reltativt få som reagerer så sterkt som du gjør. Det er vel bedre om lærere som faktisk har elever med sterk allergi lar være å bruke det, enn å innføre et hvisomatte- forbud. Synes jeg. Jeg hadde selvfølgelig latt være å tatt på meg parfyme hvis jeg hadde elever som reagerte på det, men det hadde kanskje vært litt merkelig dersom jeg måtte slutte med parfyme fordi en elev i Sogn og Fjordane var allergisk.
For øvrig hadde jeg aldri blitt sur hvis jeg ble bedt om å flytte meg på bussen pga parfymeallergi. Merkelig reaksjon.

De aller fleste mennesker med alvorlige lungesykdommer blir tette av parfyme. Slik at det er ikke enkeltstående tilfeller men alle de som har KOLS, de med alvorlige astmagrader, de med f.eks. pulmonal hypertensjon og en rekke andre alvorlige lungesykdommer.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 17:51   #84
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rekker opp hånden som en av dem som bruker parfyme og deo. Det er enkelt og greit fordi jeg er blant dem som stinker svette. Jeg aner ikke om det kommer av manglende tykktarm, som gjør at jeg tar opp lite væske, men svetten min lukter STERKT. Parfyme er derfor en del av min hverdag.

Jeg ville selvfølgelig droppet parfymen om jeg hadde noen jeg omgikk som ble syk av den. Da heller svettelukt, helt klart. Men ikke en gang min KOLS-syke tante (som forøvrig røyker som en svamp ) reagerer på parfyme. Jeg har faktisk til gode å møte noen enda (heldigvis!) som har blitt syke. Som jeg har sett da ... Men jeg er jo ikke dummere enn at jeg forstår at de finnes likevel, og at grunnen til at jeg ikke møter dem er at de får sin hverdag begrenset på grunn av folk som meg sin parfymebruk.

Men altså, allergi er vanskelig! Jeg er allergisk selv, gift med en allergiker. For min del blir jeg omtrent invalid hver vår og sommer på grunn av bjørk og gress. Ikke astamtisk, men flunsete. Jeg tar dobbel dose kortison, dobbel dose allergimedisin, og jeg ligger fremdeles strekk ut og sover etter jobb, for da har jeg brukt meg opp. Våren her i USA har vært som å være i himmelen - for første gang i mitt liv er jeg ikke allergisk! . Jeg vet altså hvordan det er å bli syk (dog ikke dødssyk) av allergi, og kan sette meg inn i problemstillingen.

Mannen er allergisk mot bjørk og diverse dyr. Han blir ganske astmatisk av å omgås katter. Og jeg blir jo litt av hans ellers så omtenksomme foreldre, som erstatter den ene katten med den andre, og sier "vi støvsuger jo godt før dere kommer". Jadda.

Jeg ser helt klart at man på offentlige kontorer kunne hatt parfymeforbud. Samtidig som jeg også ser at det hadde gjort det rimelig kjiipt å jobbe sammen med meg .

Det må være ekstremt kjiipt å bli så syk som deg, Skvetten, og jeg har null problem med å forstå at du brenner for saken . Selv om jeg altså er en av dem som daglig går rundt og lukter (jeg stinker ikke, altså!). Men jeg har i det minste ikke mykgjøringsmiddel i klærene. Og kastet nettopp et vaskemiddel fordi det omtrent luktet gjennom flasken. Hva er det med amerikanere og "kunstig frisk lukt"?

Gammel 03-11-09, 21:16   #85
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er allergisk mot parfyme, men blir ikke i nærheten av så syk som Skvetten. Jeg får en dundrende hodepine i det en person med parfyme går forbi meg. Halsen blir sår og jeg smaker parfymen. Resten av dagen min blir ødelagt. Likevel er det jo ikke farlig for meg, men vanvittig ubehagelig.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er rett og slett uvitenhet. Hverken mer eller mindre.

Det kan være mer. Mange bryr seg rett og slett ikke, de må bruke parfymen sin.

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg er på linje med Skvetten her. Det burde være mulig å få parfymeforbud på offentlige plasser. Men hva med deodrant av typen roll on? Får du/andre kraftige reaksjoner på det også? Såpelukt? Noen såper er jo også parfyrmerte såvidt jeg vet.

Jeg reagerer på nesten alt med parfyme i. Enkelte lukter er ikke så ille som andre, men de fleste såper, shampooer, skyllemidler, vaskemidler, roll on osv reagerer jeg på.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Ja jeg tenkte på det da jeg skrev det. På Gardermoen må en jo faktisk gå rett inn på parfymeavdelingen. Finnes det ingen andre lureinnganger du kan gå inn. Hvis du har legeattest e.l.?

Det er helt idiotisk. Jeg går alltid på utsiden av taxfreen, men luktene strømmer jo ut derfra.

Gammel 06-11-09, 10:27   #86
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er så naiv at jeg trodde at helsepersonell ikke brukte parfyme på jobb, men leser jo i tråden her at det finnes de som ikke gidder å bry seg om slikt. Nå har ikke jeg kontakt med andre enn kollegaer på jobben min, men hadde jeg hatt det hadde jeg ikke hatt noe problemer med parfymeforbud. Ei heller dersom en kollega eller flere var allergiske.

Men jeg tror det kan bli vanskelig å begrense det på offentlige kontorer når det gjelder brukere så lenge det ellers ikke foreligger noe forbud.

Her er forøvrig et busselskap som vil ha parfymefri buss: http://www.p4.no/story.aspx?id=326089

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:43   #87
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Min ekssvigermor var allergisk for parfyme, så hver gang vi skulle til dem eller de til oss, så droppet jeg parfyme.
Jeg må innrømme at jeg i hverdagen ikke tenker over det, og dermed bruker parfyme og deodorant, jeg har vaskemiddel med parfyme i, samt vasker oss med såper med parfyme i.
Hadde jeg fått vite at noen på jobben reagerte på dette, ville jeg selvsagt tatt hensyn til det.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:48   #88
Skvetten
Passiv

Standard

Nå har vi fått parfymeforbud på min nye jobb også. Det gjelder samtlige og gjelder parfyme som blir sprayet på eller smurt på.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:53   #89
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar ofte være å ta på meg parfyme om morgenen før jeg tar bussen, men det hender jeg glemmer det også.
Jeg reagerer selv på om noen overdriver bruken, eller nettopp har tatt på seg og så setter seg ved siden av meg. Reagerer ikke like sterkt på alle.
Så jeg tenker det er de som har det verre enn meg og prøver ta hensyn.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 11:33   #90
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skvetten: Har det noen innvirkning om vedkommende har mye eller lite parfyme på seg? Enkelte dynker seg jo som om hele flasken blir brukt på en gang og lukten henger igjen i rommet lenge etter at vedkommende har gått.

Gammel 06-11-09, 11:46   #91
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Skvetten: Har det noen innvirkning om vedkommende har mye eller lite parfyme på seg? Enkelte dynker seg jo som om hele flasken blir brukt på en gang og lukten henger igjen i rommet lenge etter at vedkommende har gått.

Det har ingen betydning om hvor mye eller lite. Molekylene (de aromatiske ringene) sitter på klær, i hår og på huden, når vedkommende går forbi eller oppholder seg i samme rom eller i nærheten av meg blir jeg tett fordi disse partiklene kommer ned i bronkiene mine. Duftstoffer i parfyme er såpass flyktige at de fort blir værende i luften rundt vedkommende. Det finnes noen eteriske oljer som jeg kan bruke uten at jeg blir tett. Desverre er det få eteriske oljer som er såpass rene.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 11:52   #92
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Ok. Takk for svar.

Gammel 06-11-09, 20:56   #93
Doremifa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Doremifa er litt kul
Standard

Jeg skjønner godt at dette er et stort problem. Har selv allergi/astma og har gått noen runder med både barnehageansatte og andre, for at barna mine skal slippe å bli utsatt for slike sterke dufter hele dagen (samt at de har stinket når de kom hjem!)
Det jeg ikke skjønner, HI, er hvordan i alle dager du kan legitimere over for deg selv at du har hund? Det vil jo si at systemet ditt jobber mot allergener hele døgnet, noe som vel forsterker de reaksjonene du får i det offentlige rom også?? *kjenner at det river i luftveiene bare med tanken*

Doremifa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 23:01   #94
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Doremifa, her.

Det jeg ikke skjønner, HI, er hvordan i alle dager du kan legitimere over for deg selv at du har hund? Det vil jo si at systemet ditt jobber mot allergener hele døgnet, noe som vel forsterker de reaksjonene du får i det offentlige rom også?? *kjenner at det river i luftveiene bare med tanken*

Det handler om livskvalitet. Jeg tar heller allergimedisin og blir allergivaksinert av den nette grunn at jeg allerede har vært nødt til å gi bort kattene jeg hadde. Nå har jeg Pelsen på lånt tid og han er gammel allerede.

Jeg trener mye slik at lungene mine er sterke i all sin sykdom. Det er det som holder meg frisk i alt det syke.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 23:14   #95
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser problemet, men nei, nei, nei et forbud spesielt mot parfyme på offentlige kontorer lar seg ikke gjennomføre i praksis.

Jeg kan godt forstå at mennesker blir fornærmet eller regelrett sure dersom de blir tilsnakket av en fremmed f.eks. på bussen fordi de har på seg parfyme.

Selv er jeg svært allergisk mot svært mange matvarer samt katter og langhårede hunder. For meg er det et stoooort problem å havne ved siden av noen som har katt eller hund på f.eks. kino.Ja, jeg vet at de er katte eller hundeeiere, og den allergiske reaksjonen lar ikke vente på seg. Jeg kan da vel ikke tillate meg å si "Du har katt du! Kan du sette deg et annet sted for jeg blir fysisk syk av å sitte ved siden av deg!" Heller kan jeg ikke forvente at ansatte eller andre på offentlige kontorer ikke skal ha vært i kontakt med dyr før de kommer til det offentlige kontoret.

Nok en gang, jeg forstår veldig godt hva du snakker om her, men føler vel litt at man står seg selv nærmest. Man kan faktisk ikke forvente at andre rundt en skal vite, eller ta alle forhåndsregler for å tilfredsstille eller hjelpe eventuelle allergikere.

Gammel 06-11-09, 23:22   #96
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nok en gang, jeg forstår veldig godt hva du snakker om her, men føler vel litt at man står seg selv nærmest. Man kan faktisk ikke forvente at andre rundt en skal vite, eller ta alle forhåndsregler for å tilfredsstille eller hjelpe eventuelle allergikere.

Men er det ikke litt ok å kunne gå på f.eks. NAV uten å ende opp på legevakten på grunn av respirasjonssvikt? Vi er på det nivået.

Jeg kan fortelle at vi på jobb kniper av toppene på julestjernene, ikke har blomster, ikke har duftelys og ellers legger til rette dersom det er personer som er allergiske mot noe. Nå er det også slik at det ikke er bruk av parfyme på grunn av meg, de andre tiltakene var der fra før av på grunn av andre igjen.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 23:33   #97
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kanskje man kunne slippe å gå gjennom tax-freebutikken for å komme til flyet slik man må på Gardermoen. Jeg blir nemlig syk av det, sånn at jeg er syk allerede før jeg kommer på flyet på grunn av parfymeriet i tax-freebutikken.

Til info. dersom du holder helt til venstre når du går igjennom ombordstigningskort-kontrollen, så trenger du IKKE gå gjennom taxfree-butikken.

Gammel 07-11-09, 00:00   #98
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men er det ikke litt ok å kunne gå på f.eks. NAV uten å ende opp på legevakten på grunn av respirasjonssvikt? Vi er på det nivået.

Ideellt sett ja, men jeg tror ikke man kan forvente seg at man kan få alle ansatte på offentlige kontorer, teatre, fly o.l. steder hvor mange oppholder seg i tette forholdsvis lukkede rom, til å slutte å bruke parfyme, ha på seg klær kjemisk renset for dyrehår, ikke spise nøtter osv.osv. Det er sååååå mange allergier der ute som folk kan dø av. Beklageligvis. Jeg jobber ombord i fly. Jeg blir umiddelbart dårlig dersom det er en passasjer eller kollega ombord som har katt eller hund. De har ikke med seg katten eller hunden, men jeg blir sjuk allikevel. Jeg ser virkelig ikke at den ene allergien er viktigere å ta hensyn til enn den andre, og heller vel i retning av at man må forsøke å ta best og flest mulig forhåndsregeler selv, og at man har gode medisiner, evt. vaksiner osv. for å lindre. Dessverre.

Gammel 07-11-09, 00:19   #99
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Jeg lurer på noe mer jeg; Reagerer du på vaskepulver som f.eks. Omo og deodoranter man får kjøpt i dagligvarerbutikker? (Godt mulig du har svart på dette tidligere, men jeg fant det ikke i forbifarten.)

Gammel 07-11-09, 00:20   #100
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en far som blir dårlig (ikke alvorlig syk) av parfyme. Derfor bruker jeg det ikke på sykehus, venteværelse, buss eller fly. D.v.s; jeg kan finne på å bruke bodylotion med parfyme, men passer på å lukte lite.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.