|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg synes det blir merkelig å innføre et offentlig forbud mot parfyme da det er reltativt få som reagerer så sterkt som du gjør. Det er vel bedre om lærere som faktisk har elever med sterk allergi lar være å bruke det, enn å innføre et hvisomatte- forbud. Synes jeg. Jeg hadde selvfølgelig latt være å tatt på meg parfyme hvis jeg hadde elever som reagerte på det, men det hadde kanskje vært litt merkelig dersom jeg måtte slutte med parfyme fordi en elev i Sogn og Fjordane var allergisk. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?
De aller fleste mennesker med alvorlige lungesykdommer blir tette av parfyme. Slik at det er ikke enkeltstående tilfeller men alle de som har KOLS, de med alvorlige astmagrader, de med f.eks. pulmonal hypertensjon og en rekke andre alvorlige lungesykdommer. |
|
|
|
#84 |
|
Shake it out!
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Rekker opp hånden som en av dem som bruker parfyme og deo. Det er enkelt og greit fordi jeg er blant dem som stinker svette. Jeg aner ikke om det kommer av manglende tykktarm, som gjør at jeg tar opp lite væske, men svetten min lukter STERKT. Parfyme er derfor en del av min hverdag.
|
|
|
#85 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg er allergisk mot parfyme, men blir ikke i nærheten av så syk som Skvetten. Jeg får en dundrende hodepine i det en person med parfyme går forbi meg. Halsen blir sår og jeg smaker parfymen. Resten av dagen min blir ødelagt. Likevel er det jo ikke farlig for meg, men vanvittig ubehagelig.
Det kan være mer. Mange bryr seg rett og slett ikke, de må bruke parfymen sin.
Jeg reagerer på nesten alt med parfyme i. Enkelte lukter er ikke så ille som andre, men de fleste såper, shampooer, skyllemidler, vaskemidler, roll on osv reagerer jeg på.
Det er helt idiotisk. Jeg går alltid på utsiden av taxfreen, men luktene strømmer jo ut derfra.
|
|
|
#86 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg er så naiv at jeg trodde at helsepersonell ikke brukte parfyme på jobb, men leser jo i tråden her at det finnes de som ikke gidder å bry seg om slikt. Nå har ikke jeg kontakt med andre enn kollegaer på jobben min, men hadde jeg hatt det hadde jeg ikke hatt noe problemer med parfymeforbud. Ei heller dersom en kollega eller flere var allergiske. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Min ekssvigermor var allergisk for parfyme, så hver gang vi skulle til dem eller de til oss, så droppet jeg parfyme.
|
|
|
#88 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Nå har vi fått parfymeforbud på min nye jobb også. Det gjelder samtlige og gjelder parfyme som blir sprayet på eller smurt på. |
|
|
|
#89 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg lar ofte være å ta på meg parfyme om morgenen før jeg tar bussen, men det hender jeg glemmer det også. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Skvetten: Har det noen innvirkning om vedkommende har mye eller lite parfyme på seg? Enkelte dynker seg jo som om hele flasken blir brukt på en gang og lukten henger igjen i rommet lenge etter at vedkommende har gått. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Det har ingen betydning om hvor mye eller lite. Molekylene (de aromatiske ringene) sitter på klær, i hår og på huden, når vedkommende går forbi eller oppholder seg i samme rom eller i nærheten av meg blir jeg tett fordi disse partiklene kommer ned i bronkiene mine. Duftstoffer i parfyme er såpass flyktige at de fort blir værende i luften rundt vedkommende. Det finnes noen eteriske oljer som jeg kan bruke uten at jeg blir tett. Desverre er det få eteriske oljer som er såpass rene. |
|
|
|
#93 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg skjønner godt at dette er et stort problem. Har selv allergi/astma og har gått noen runder med både barnehageansatte og andre, for at barna mine skal slippe å bli utsatt for slike sterke dufter hele dagen (samt at de har stinket når de kom hjem!) |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Passiv
|
Det handler om livskvalitet. Jeg tar heller allergimedisin og blir allergivaksinert av den nette grunn at jeg allerede har vært nødt til å gi bort kattene jeg hadde. Nå har jeg Pelsen på lånt tid og han er gammel allerede. |
|
|
|
#95 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg ser problemet, men nei, nei, nei et forbud spesielt mot parfyme på offentlige kontorer lar seg ikke gjennomføre i praksis.
|
|
|
#96 |
|
Passiv
|
Men er det ikke litt ok å kunne gå på f.eks. NAV uten å ende opp på legevakten på grunn av respirasjonssvikt? Vi er på det nivået. |
|
|
|
#97 |
|
Til info. dersom du holder helt til venstre når du går igjennom ombordstigningskort-kontrollen, så trenger du IKKE gå gjennom taxfree-butikken.
|
|
|
#98 |
|
Ideellt sett ja, men jeg tror ikke man kan forvente seg at man kan få alle ansatte på offentlige kontorer, teatre, fly o.l. steder hvor mange oppholder seg i tette forholdsvis lukkede rom, til å slutte å bruke parfyme, ha på seg klær kjemisk renset for dyrehår, ikke spise nøtter osv.osv. Det er sååååå mange allergier der ute som folk kan dø av. Beklageligvis. Jeg jobber ombord i fly. Jeg blir umiddelbart dårlig dersom det er en passasjer eller kollega ombord som har katt eller hund. De har ikke med seg katten eller hunden, men jeg blir sjuk allikevel. Jeg ser virkelig ikke at den ene allergien er viktigere å ta hensyn til enn den andre, og heller vel i retning av at man må forsøke å ta best og flest mulig forhåndsregeler selv, og at man har gode medisiner, evt. vaksiner osv. for å lindre. Dessverre.
|
|
|
#99 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg lurer på noe mer jeg; Reagerer du på vaskepulver som f.eks. Omo og deodoranter man får kjøpt i dagligvarerbutikker? (Godt mulig du har svart på dette tidligere, men jeg fant det ikke i forbifarten.) |
|
|
|
|
|
#100 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg har en far som blir dårlig (ikke alvorlig syk) av parfyme. Derfor bruker jeg det ikke på sykehus, venteværelse, buss eller fly. D.v.s; jeg kan finne på å bruke bodylotion med parfyme, men passer på å lukte lite. |
|
|
|
![]() |
|
|