Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-09, 21:25   #141
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Hva er et "offentlig kontor"? Vi er da mange som jobber i stat og kommune som aldri har særlig kontakt med folk flest, innebefattes disse arbeidsplassene også? Hos meg hender det en og annen bruker kommer innom, men det er kanskje en gang i uka, resten av tiden er det meg og pc som jobber.

eller tenkes det på der "folk flest" ferdes, herunder feks private tannleger?

Uansett tror jeg er forbud er så godt som umulig å få gjennom i praksis, så lenge parfyme er lovlig salgsvare.

Gammel 10-11-09, 21:35   #142
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Hvordan skal en kunne håndheve et slik forbud? Jeg ser poenget med en bevisstgjøring og oppfordringer, men ikke forbud.

Forbud som ikke kan håndheves er tull synes jeg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:47   #143
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva er et "offentlig kontor"? Vi er da mange som jobber i stat og kommune som aldri har særlig kontakt med folk flest, innebefattes disse arbeidsplassene også? Hos meg hender det en og annen bruker kommer innom, men det er kanskje en gang i uka, resten av tiden er det meg og pc som jobber.

eller tenkes det på der "folk flest" ferdes, herunder feks private tannleger?

Uansett tror jeg er forbud er så godt som umulig å få gjennom i praksis, så lenge parfyme er lovlig salgsvare.

For å si det sånn, sist gang jeg var hos tannlegen endte jeg i akuttmottaket på et større sykehus med cpap.

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:48   #144
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg må bare si at jeg skjønner Skvetten godt! Jeg er helt for parfymeforbud innenfor offentlige sektor. At alle offentlige kontorer blir parfymefri, blir nok vanskelig å gjennomføre, men at de ansatte skulle hatt forbud, er en selvfølge. ALLE i helsesektoren skulle hatt både røyke og parfymeforbud. Uansett om man stapper munnen full av tyggis etter å ha tatt en røyk, stinker man. Det er direkte ekkelt, så man kan jo tenke seg hva en dårlig pasient vil føle. Æsj! Parfymnestinkende sykepleiere er like ekkelt. Mange allergikere reagerer på sterke lukter, men noen bare "må" ha parfymen sin på likevel. Allergi er så usynlig. Det hadde vært noe annet om man satt i rullestol. Da er jeg helt sikker på at alle hadde vært mer behjelpelige.

Å ja, jeg har et meget allergisk barn og er veldig for et mer allergivennlig samfunn.

Gammel 10-11-09, 22:23   #145
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er egentlig ikke lov for sykehusansatte å bruke parfyme på jobb, det står i hvertfall i personalpermen på min avdeling, men hva hjelper det når spl og leger allikevel bruker det, og når 50 år gamle damer dusjer seg i parfyme før de skal til legen?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:35   #146
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er egentlig ikke lov for sykehusansatte å bruke parfyme på jobb, det står i hvertfall i personalpermen på min avdeling, men hva hjelper det når spl og leger allikevel bruker det, og når 50 år gamle damer dusjer seg i parfyme før de skal til legen?

Da vår yngste kom til verden var det en tung eim av gammel jordmorsvette iblandet en heftig mårradusj av ekkel gammelkjerringparfyme som møtte ham. Gammal røy som ikke skulle ha noe innspill verken fra den ene eller den andre. Ansatt på fødeavdelingen i rikets fremste helseforetak, dit helikopterne flyr med dem som er sjukest....

Gammel 11-11-09, 21:42   #147
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

For å si det sånn, sist gang jeg var hos tannlegen endte jeg i akuttmottaket på et større sykehus med cpap.

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Jeg må bare si at jeg skjønner Skvetten godt! Jeg er helt for parfymeforbud innenfor offentlige sektor. At alle offentlige kontorer blir parfymefri, blir nok vanskelig å gjennomføre, men at de ansatte skulle hatt forbud, er en selvfølge. .

Man hva legger dere i definisjonen av "offentlig kontor"?

Parfymeforbud i offentlig sektor vil jo feks bety at de som jobber på arkivet i en etat/oppvaskhjelp på sykehus må avstå fra parfyme.

Mulig det er det dere mener, men hva man legger i begrepet vil jo ha mye å si for hvor gjennomførbart et evt forbud er. Og hva skal konsekvensen ved brudd være? Bot? Samfunnsstraff? Hva da med politiets prioriteringssituasjon og hyppige henlegging av saker?

Gammel 11-11-09, 21:44   #148
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Man hva legger dere i definisjonen av "offentlig kontor"?

Parfymeforbud i offentlig sektor vil jo feks bety at de som jobber på arkivet i en etat/oppvaskhjelp på sykehus må avstå fra parfyme.

Mulig det er det dere mener, men hva man legger i begrepet vil jo ha mye å si for hvor gjennomførbart et evt forbud er. Og hva skal konsekvensen ved brudd være? Bot? Samfunnsstraff? Hva da med politiets prioriteringssituasjon og hyppige henlegging av saker?

Jeg tenker offentlige kontor slik som : nav, skatteetaten, lånekassen, ansatte på sykehus og legesentere, tannleger, apoteker, fysioterapeuter og lignende, aller helst postansatte og bankansatte også men det er nok å dra det for langt fordi de to sistnevnte gruppene kan man holde seg unna. De andre kontorene kan man være nødt til å stille på personlig, da er det fint å slippe å bli alvorlig syk av det.

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:51   #149
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke ante at noen kunne bli så syke av parfyme. Hva i parfymen er det som gir reaksjonen?

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:54   #150
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke ante at noen kunne bli så syke av parfyme. Hva i parfymen er det som gir reaksjonen?

De kjemiske forbindelsene rett og slett. Bland det hele med alt svineriet som er i parfyme, flyktige stoffer som borer seg rett i lungeveggene.

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:16   #151
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

De kjemiske forbindelsene rett og slett. Bland det hele med alt svineriet som er i parfyme, flyktige stoffer som borer seg rett i lungeveggene.

Hva med rengjøringsmidler, hårsjampo osv?

Finnes det parfymer som ikke er så ille?

Gammel 11-11-09, 22:17   #152
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Og hva med "tannlege-lukta" i seg selv?

Gammel 11-11-09, 23:32   #153
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lurte også litt på dette med 'offentlige kontorer'.
Det er ganske stor forskjell, ihvertfall for en som ikke er allergisk med kan få migrene av det, om det er et 'helsekontor' eller et annet offentlig kontor som NAV, politi, toll, skatt osv ...
For helsepersonell bør det være en selvfølge å holde seg unna parfymerte produkter nåe man er på jobb.

Jeg får vondt av deg, Skvetten.

Gammel 11-11-09, 23:37   #154
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er det egentlig som har skjedd med deg Skvetten, gikk du rundt her frisk og fin, ble syk og allergisk og nå er du så plaget? Det høres virkelig ille ut, jeg skjønner at det må føles som et stort handicap.

Gammel 12-11-09, 11:41   #155
Skvetten
Passiv

Standard

Hva med rengjøringsmidler, hårsjampo osv?

Finnes det parfymer som ikke er så ille?

Nei, det eneste jeg har funnet er et par eteriske oljer som jeg kan tilsette sammen med eddik når jeg vasker klær som en form for skyllemiddel.

Og hva med "tannlege-lukta" i seg selv?

Det er ikke lukta i seg selv, det er de kjemikaliene som er i parfymen. Tannleger benytter ikke så mange skadelige kjemikalier som jeg reagerer på.

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Hva er det egentlig som har skjedd med deg Skvetten, gikk du rundt her frisk og fin, ble syk og allergisk og nå er du så plaget? Det høres virkelig ille ut, jeg skjønner at det må føles som et stort handicap.

Jeg har de siste 10 årene blitt gradvis verre. Diagnosen for denne astmagraden min fikk jeg i fjor høst. Allergiene har ligget der lenge og desverre har jeg det siste året fått erfare hvor viktig det er å komme i gang tidlig med behandling for astma. Jeg er såpass syk at jeg er invalidisert i store deler av året og har så mange allergier (både gjennom luftveiene og mat som vlir inntatt) at jeg har vansker med å fungere normalt i mange settinger. Dermed unngår jeg en del sosiale settinger. Det ikke bare føles som et handicap, det er regnet som en funksjonshemming på lik linje med en rekke andre funksjonshemminger som er langt mer synlig.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 11:53   #156
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selv har jeg mye alleriger, men ikke astma. Det er jo en skremmende tanke at det kan utvikle seg til å bli så alvorlig.

Gammel 12-11-09, 12:09   #157
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Mellomstepropellen kom hjem etter bursdag her med en eller annen hårspray i håret som luktet sterkt. Hun var ikke glad når hun ble beordret til å rett på badet for å vaske av seg lukten. Det luktet jo så godt. Da smalt det fra propellmannen: Du må bare lære deg å tåle lukter! Den hadde jeg ikke ventet. Han har sett meg gå ned for telling med skikkelig migreneanfall.

Gammel 12-11-09, 19:11   #158
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Selv har jeg mye alleriger, men ikke astma. Det er jo en skremmende tanke at det kan utvikle seg til å bli så alvorlig.

Jeg er arvelig belastet i forhold til astma og allergi da, så det virker også inn. Videre kan jeg nevne at 4 av 4 av fars søsken har astma og allergi, 4 av 4 har utviklet KOLS og 2 av 4 er døde av det før de var 70. Så det er en lite hyggelig statistikk.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 19:28   #159
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Du Skvetten, hvordan er det i forhold til naturlige lukter? Er det bare syntetiske du (eller andre med den type allergi) reagerer på, eller er det også lukter fra eteriske oljer osv.

Jeg tenker i forhold til produkter.
Mange produkter er parfymefrie, men inneholder lukt i form av eteriske oljer i stedet feks.

Gammel 12-11-09, 19:37   #160
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doremifa, her.

Livskvalitet? Er ikke det å være mest mulig frisk da? Legemedisiner og vaksiner tar symptomene. De gjør deg ikke frisk. Det at du reagerer på ting er kroppen sin måte å skrike ut at "dette vil jeg ikke ha noe av!"
Din kropp må leve med at du ignorerer dette. Det blir nesten som å smøre parfyme over gammel svettelukt Du kamuflerer problemet litt, men det blir ikke borte. Det vokser seg heller større og større. Pelsdyr og allergi er en dårlig kombinasjon.
Tror du at dersom du selv tar mer ansvar for din egen helse (les:kvitter deg med allergibomba hjemme) så hadde omgivelsene dine ikke måttet ta et like stort ansvar??
I rest my case......

Enten er Doremifa fryktelig ondskapsfull eller mangler noen antenner. I rest my case ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.